• 1
  • 2
2022-06-25, 15:43
Medlem
Det finns ju olika typer av skift eller arbete på ob-tid. Sedan kan det vara verksamhet dygnet runt året runt eller med avbrott för helg och eller storhelg. Arbetar man på natt så är man ledig på dagen och arbetar man på helg är man ledig på vardag. Arbetar man även storhelger är man istället ledig någon annan dag och det är inte ovanligt att man då har mer ledighet än normalt. Bara att läsa kollektivavtalet hur mycket arbetstid man ska ha vid olika typer av skift. Saknas kollektivavtal gäller lagen om max arbetstid istället.
Citera
2022-06-25, 16:47
Medlem
Folk verkar ju inte läsa vad det är TS frågar ... Han frågar ju om vilka helger man är ledig om man jobbar helgskift. Men ni har väl bara läst rubriken....
Citera
2022-06-25, 18:35
Medlem
röda dagar är man ledig.
om du jobbade en lördag och du enligt kontraktet jobbar ständig helg så ska du ha betald ledighet för lördagen + timlön + beodrad övertid..
Citera
2024-09-07, 22:41
Medlem
Generalanderssons avatar
Nu är det visserligen inte ofta att jag jobbar helg. Men i dag så åkte jag hemmifrån runt 06.30 för att besöka en potentiell ny kund (lastbilssäljare är min profession), och var hemma igen vid 18.00 tiden.

Jag gör nästan allt för mina kunder, och det tjänar jag på i längden.
Citera
2024-09-16, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Har via ett muntligt avtal kört ständig helg i 4 månader. Innan påsken frågade jag på lönekontoret om vi skulle jobba den helgen. Eftersom inget är skrivet så är ni lediga med betalning blev svaret.
Cheferna bad mig dock på sina knän att ändå jobba så jag ställde upp.

Nu har ledningen gjort ett lokalt avtal ang helgskiftet. Och enligt det avtalet är samtliga helger hela året arbetspliktiga förutom under min semester.
Så denna midsommar har varit rätt seg.
Jag har frågat facket varför dom skrivit under avtalet men dom vågade inte svara. Så på måndag besöker jag högsta chefen för att skriva ett bättre kontrakt.

På ett annat företag jag känner till är helgskiftet lediga med betalt påsk, midsommar, jul och nyår. Dom är alltid lediga de helgerna även om de röda dagarna infaller på vardagar.

Hur är det för er, samma, sämre, bättre?
Finns det överhuvudtaget nån som aldrig har en enda helg ledigt, utan isf måste ta ut semester eller komp under storhelger?
Jag jobbar alltid på helger. Är ledig på vardagar istället. Ibland inte ens det 🙃
Citera
2024-09-16, 20:35
Medlem
Jag har testat på det för länge sen. Vi körde från fre em och gick av sön kväll. 12h pass. Ledigheten var mån - fre. Jag gillade det faktiskt. Kanske inte hållbart i längden men just då funkade det bra. Tjänade mycket pengar gjorde man också trots att man inte jobbade mer än typ 32h / v eller nått sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in