Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-23, 09:51
  #1333
Medlem
Vad tror vi, kommer Petra tillbaka som programledare nästa år? Jag stör mig på att hon är så kass på att intervjua artisterna, totalt meningslösa frågor som gör att det blir allmänt stelt. Undrar om SVT tar till sig av kritiken eller om de inte bryr sig om vad tittarna tycker.
Citera
2015-07-23, 10:32
  #1334
Avstängd
Bäst var att Sundsvallskören kunde framföra Povel Ramels ekvilibristiska Vaktparaden så att varje stavelse hördes. Inte dåligt av en kör.
Citera
2015-07-23, 12:00
  #1335
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Rätt i sak men fel person. Jag har sagt det förr och säger det igen. Den perfekta programledaren för allsång på Skansen vore Björn Skifs. Sjunger bra och är folklig och går hem i alla åldrar. Bra komiker och stor TV-vana. Han skulle inte behöva låta som om han läser från en lapp som Petra gör utan det skulle flyta på helt naturligt med en bra blandning av sång, värme, humor och ett genuint intresse för de artister som är där.


Skifs skulle aldrig ställa upp. Hans programledarkarriär ligger mer än 20 år tillbaka i tiden. Han är inte intresserad av sådana uppdrag. Dock håller jag med om att han skulle ha varit ett bra val, men han skulle ha varit det i stället för Anders Lundin.
Citera
2015-07-23, 16:22
  #1336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Vad tror vi, kommer Petra tillbaka som programledare nästa år? Jag stör mig på att hon är så kass på att intervjua artisterna, totalt meningslösa frågor som gör att det blir allmänt stelt. Undrar om SVT tar till sig av kritiken eller om de inte bryr sig om vad tittarna tycker.

Men det är väl inte Petra som skriver det efterblivna manuset med frågorna. Visst hon är inget vidare på att föra konversation men det skulle vara mycket bättre med bra manus.
Jag stör mig även på de dåliga och långsökta presentationerna av artisterna. "Har ni hört talas om filmfestivalen i Cannes?" när hon ska presentera Ulrich. Snacka om en långsök sak att inleda med.

SVT suger. Det var inte alltid såhär ska ni veta. Allsång brukade vara bra. Även andra produktioner. Kommer ihåg när Charlotte Perelli vann Eurovision, man var ju stolt över produktionen i Stockholm. Det var avancerat och före sin tid.
Tyvärr tror jag att det kommer att ta minst några år till innan nuvarande gänget på SVT byts ut.
__________________
Senast redigerad av Macca2013 2015-07-23 kl. 16:25.
Citera
2015-07-23, 18:05
  #1337
Medlem
Jag tror inte bara det handlar om att det är uselt manus, programledaren har ju också en stor roll i det hela. Oavsett så är det inte speciellt spännande som det är nu.
Citera
2015-07-23, 21:59
  #1338
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Jag tror inte bara det handlar om att det är uselt manus, programledaren har ju också en stor roll i det hela. Oavsett så är det inte speciellt spännande som det är nu.

Men är det inte så att programmet överlevt sig själv? Under Egon Kjermans och Bosse Larssons ledning var det verkligen frågan om allsång. Nu är det ju mest som vilket artistuppträdande som helst. Samma artister återkommer år efter år uppblandade med lite olika PK-inslag. Jag har hittills inte orkat se ett helt program sedan Lasse Berghagen tog över.
Citera
2015-07-23, 22:02
  #1339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men är det inte så att programmet överlevt sig själv? Under Egon Kjermans och Bosse Larssons ledning var det verkligen frågan om allsång. Nu är det ju mest som vilket artistuppträdande som helst. Samma artister återkommer år efter år uppblandade med lite olika PK-inslag. Jag har hittills inte orkat se ett helt program sedan Lasse Berghagen tog över.
Nu tycker jag visserligen Allsången blivit oerhört mycket sämre sedan Petra tog över men det är enligt mig inte Petra som är problemet. Det är mellanakterna och pausunderhållningen som förstör. Men visst, ett programledarbyte kanske skulle rädda programmet. Jag sätter min röst på att Måns gör comeback i såna fall.
Citera
2015-07-23, 23:42
  #1340
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men är det inte så att programmet överlevt sig själv? Under Egon Kjermans och Bosse Larssons ledning var det verkligen frågan om allsång. Nu är det ju mest som vilket artistuppträdande som helst. Samma artister återkommer år efter år uppblandade med lite olika PK-inslag. Jag har hittills inte orkat se ett helt program sedan Lasse Berghagen tog över.

Nu är min faktiska kunskap sannolikt sämre än din i ämnet men var det inte "samma artister" som var med även på Egon Kjerrmans och Bosse Larssons tid?

Oavsett vilket så har nog APS ändrat karaktär under åren. Mitt intresse har inte varit extremt högt men visst har jag sett programmet dåd och då, speciellt eftersom min fru tycker om det.

Programledarens roll kan inte övervärderas och där räcker Petra inte till riktigt. Det behöver inte vara hennes fel enbart, det handlar självklart om hur programmet läggs upp. Man behöver inte sjunga som Pavarotti för att vara programledare men Petras röst blir, som så ofta med dagens kvinnliga artister, gäll och vass när den ansträngs lite. Petra försöker låta som en duktig sångerska men rösten lever inte riktigt upp till det.

Jag såg APS häromdagen i en reprissändning på jobbet...det kändes väldigt avslaget. Visserligen regnade det men det kändes inte roligt.

Det behövs nya kvastar. Björn Skifs? Håller med HGh, Björn har nog gjort sitt som programledare.
Citera
2015-07-23, 23:55
  #1341
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nu är min faktiska kunskap sannolikt sämre än din i ämnet men var det inte "samma artister" som var med även på Egon Kjerrmans och Bosse Larssons tid?

På Egons tid var det bara han och orkestern med publiken och allsången. Egon var ju även själv kapellmästare så han styrde och ställde efter eget gottfinnande.

Däremot äger det sin riktighet att Bosse Larsson inledde det som sedermera har blivit den utformning som gäller idag. Bosse höll ju på i 20 år och under de tidiga åren var det ganska sparsamt med artister, men väl lite inslag av lek. Senare var det fortfarande långt ifrån hur det ser ut numera även om det förekom artister. Det var mer allsång då.
Citera
2015-07-24, 08:03
  #1342
Medlem
Det var under Lasse Berghagens tid som trenden mot mindre allsång och fler artister började så smått, men Lasse hade ju skrivit så mycket själv så det blev ju många låtar med honom också. Sen kom Anders Lundin som inte är en sångare och då blev trenden ännu tydligare. Dessutom, under de åren sparkade SVT i praktiken ut de pensionärer som satt på första raderna, det så kallade "järngänget" och placerade VIP där
Citera
2015-07-24, 15:00
  #1343
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Programledaren, vad ska man säga? Hon skulle behöva ett manus och träning på vad hon ska säga mellan akterna. Det skulle iof heller inte funka eftersom det behövs lite spontanitet och kvickhet i tungan för att det ska bli bra.

Exempel på hennes totala brist på ovanstående: I senaste programmet är det en slags humorakt när en tant sjunger och spexar. Den avslutas med att Petra frågar tanten hur det kändes. Tanten svarar något om att det ju alltid går att klippa bort det dåliga. Petra svarar bara "jaja, jaja".

Märkligt att de inte hade övat in en roligare konversation. Var det utanför manus så var det oproffsigt att inte Petra improviserade fram något bättre.

Programledaren är helt enkelt totalt kass.

Tillägg:
Kalla mig pryd och gammaldags, fast jag inte är det. Men jag tycker det känns märkligt när småbarn sjunger texter med uppenbart sexuella anspelningar.
Som jag tidigare skrivit i tråden: De som väljer allsångerna borde hängas upp i en lyktstolpe.
__________________
Senast redigerad av Hurt-Åke 2015-07-24 kl. 15:07.
Citera
2015-07-24, 16:15
  #1344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
...

Tillägg:
Kalla mig pryd och gammaldags, fast jag inte är det. Men jag tycker det känns märkligt när småbarn sjunger texter med uppenbart sexuella anspelningar.
Som jag tidigare skrivit i tråden: De som väljer allsångerna borde hängas upp i en lyktstolpe.

Inte tänker du på "vi ska ta en groupie" de sjöng härom veckan?
Ibland tycker jag nästan synd om 90/00-talisterna som fått sig itutat nya betydelser på gamla fina ord
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback