Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-24, 21:53
  #1
Medlem
Opaques avatar
Har två lurar som jag använder i mitt lilla hobby som filmskapare. En Samsung S8 och en Xiaomi note 9 pro. Dom går inte att filma med i 4k utan att man genast ser stora eftergifter i form av distorsion i kontrastrika områden (Som arkitektur t.ex.) vandrande vertikala linjer och en massa spökmönster på olika ytor. I länken är ett exempel jag tog förra veckan. Mobilen stod på ett stativ, det var en fantastisk vacker dag med snyggt ljus, och det blev total pannkaka. Som ni ser så går kameran totalt bet på att återge kontrast och skärpan är totalt artificiellt plastigt

Jag undrar om någon annan filmmakare på smartphones har råkat ut för samma sak. Är det något fel som går att fixa eventuellt ?. Jag vet att om jag går ner till 1080p i upplösning så är alla distorsionsmönster snudd på utraderade. Och ja , jag ska byta till en mer professionell app (Filmic pro) Blir det bättre där månntro ?

Men så, 4k är alltså gravt övervärderat i konsumentlurar ?

Se och döm själva (filmat i 4k): https://youtu.be/mLe_4n0585s (Ställ in 4k kvalitet för max fail)
__________________
Senast redigerad av Opaque 2022-06-24 kl. 22:04.
Citera
2022-06-24, 22:08
  #2
Medlem
De flesta Xiaomi-modeller, inklusive Redmi Note 9 Pro använder ju en Samsung-kamera, så det är inte så märkligt att det inte är någon större skillnad.

Dessutom pratar du om telefoner som bägge har några år på nacken.
Citera
2022-06-24, 22:14
  #3
Medlem
BoboHulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har två lurar som jag använder i mitt lilla hobby som filmskapare. En Samsung S8 och en Xiaomi note 9 pro. Dom går inte att filma med i 4k utan att man genast ser stora eftergifter i form av distorsion i kontrastrika områden (Som arkitektur t.ex.) vandrande vertikala linjer och en massa spökmönster på olika ytor. I länken är ett exempel jag tog förra veckan. Mobilen stod på ett stativ, det var en fantastisk vacker dag med snyggt ljus, och det blev total pannkaka. Som ni ser så går kameran totalt bet på att återge kontrast och skärpan är totalt artificiellt plastigt

Jag undrar om någon annan filmmakare på smartphones har råkat ut för samma sak. Är det något fel som går att fixa eventuellt ?. Jag vet att om jag går ner till 1080p i upplösning så är alla distorsionsmönster snudd på utraderade. Och ja , jag ska byta till en mer professionell app (Filmic pro) Blir det bättre där månntro ?

Men så, 4k är alltså gravt övervärderat i konsumentlurar ?

Se och döm själva (filmat i 4k): https://youtu.be/mLe_4n0585s (Ställ in 4k kvalitet för max fail)
Allvarligt snack en midsommar på detta forum ... ja absolut .. vad består din konst i som fallerar på grund av detta problem?
Citera
2022-06-25, 00:47
  #4
Medlem
systems avatar
De flesta filmer (ej spelfilmer) ses på mobiltelefoner. 720p-upplösning duger gott.
Citera
2022-06-25, 01:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
vandrande vertikala linjer och en massa spökmönster på olika ytor.

Det är Moiré du beskriver.
Jag är en stillfotograf, så jag vet inte riktigt hur man kan bekämpa det i video annat än att använda en kamera med mer Bit-depth samt mycket post-prod. Mobiler lägger ju till en jävla massa sharpening också, som ser ganska onaturligt ut (samt gör moire/anti-aliasing ännu värre).

Sök på "moire video" i youtube så får du tips.

-lommy
Citera
2022-06-25, 01:59
  #6
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har två lurar som jag använder i mitt lilla hobby som filmskapare. En Samsung S8 och en Xiaomi note 9 pro. Dom går inte att filma med i 4k utan att man genast ser stora eftergifter i form av distorsion i kontrastrika områden (Som arkitektur t.ex.) vandrande vertikala linjer och en massa spökmönster på olika ytor. I länken är ett exempel jag tog förra veckan. Mobilen stod på ett stativ, det var en fantastisk vacker dag med snyggt ljus, och det blev total pannkaka. Som ni ser så går kameran totalt bet på att återge kontrast och skärpan är totalt artificiellt plastigt

Jag undrar om någon annan filmmakare på smartphones har råkat ut för samma sak. Är det något fel som går att fixa eventuellt ?. Jag vet att om jag går ner till 1080p i upplösning så är alla distorsionsmönster snudd på utraderade. Och ja , jag ska byta till en mer professionell app (Filmic pro) Blir det bättre där månntro ?

Men så, 4k är alltså gravt övervärderat i konsumentlurar ?

Se och döm själva (filmat i 4k): https://youtu.be/mLe_4n0585s (Ställ in 4k kvalitet för max fail)
Som fd.göteborgare har jag inte en aning om var du filmat detta? Inte bara husen (som ser nya ut) men platsen kan jag inte placera
Citera
2022-06-25, 04:28
  #7
Medlem
Tog en titt på din korta film. Utan att vara expert så kan det vara så att du letar efter den absoluta perfekta mediafilmaren men du använder en något äldre mobiltelefon.Inget fel i det. Jättebra om du kommer igång med din hobby. Kontrasten kan du med största säkerhet åtgärda i något editorprogram senare, men jag undrar om du inte är lite för hård i ditt omdöme. Kom ihåg att en film man tittar på, påverkas av hur du filmat den, men ochså vad man väljer att se den på för mediaspelare. Jag valde att ta en titt i 4k ( standardinställningen på min 65 tums tv ) som jag även använder för surf från datorn. Såg ingenting som var fel i det korta inslaget. Ingen distorsion, inget problem med kontrasten. Visst skulle det kunna vara så att min tv är mer förlåtande men troligare är att du har något du använder för att se din film som inte är 100 okey. Ta filmen på en sticka och gå till onoff ( eller något ) och be och få se den där.

Har inte varit i Sverige på nästan tio år men kan ändå säga att filmen är Liljeholmen i Stockholm,
Har tillkommit något hus sen jag var där..
Citera
2022-06-25, 05:51
  #8
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Som fd.göteborgare har jag inte en aning om var du filmat detta? Inte bara husen (som ser nya ut) men platsen kan jag inte placera


det där är gamlestaden centrum, totalt förvandlat med alla nya hus/kontor byggnader
Citera
2022-06-25, 08:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har två lurar som jag använder i mitt lilla hobby som filmskapare. En Samsung S8 och en Xiaomi note 9 pro. Dom går inte att filma med i 4k utan att man genast ser stora eftergifter i form av distorsion i kontrastrika områden (Som arkitektur t.ex.) vandrande vertikala linjer och en massa spökmönster på olika ytor. I länken är ett exempel jag tog förra veckan. Mobilen stod på ett stativ, det var en fantastisk vacker dag med snyggt ljus, och det blev total pannkaka. Som ni ser så går kameran totalt bet på att återge kontrast och skärpan är totalt artificiellt plastigt

Jag undrar om någon annan filmmakare på smartphones har råkat ut för samma sak. Är det något fel som går att fixa eventuellt ?. Jag vet att om jag går ner till 1080p i upplösning så är alla distorsionsmönster snudd på utraderade. Och ja , jag ska byta till en mer professionell app (Filmic pro) Blir det bättre där månntro ?

Men så, 4k är alltså gravt övervärderat i konsumentlurar ?

Se och döm själva (filmat i 4k): https://youtu.be/mLe_4n0585s (Ställ in 4k kvalitet för max fail)
Ärligt talat stillbilder tanga med mobilen är ett betydligt värre problem.
Jag skulle säga att 4k med mobil funkar rätt väl.

Vi har två saker här - ett fysikens lagar gäller
och två - ditt sätt att betrakta filmen.

Fysikens lagar säger att bilden aldrig blir lika bra som från en större kamera. Det kommer vi inte runt, men nummer två säger att bulken av dina tittar aldrig kommer se det du ser, för de tittar inte på samma sätt.

Kolla på det här så inser du att 4K med mobil faktist är riktigt bra med tanke på hur smidig kameran är. Det är mest i taskiga ljusförhållande som det bli sämre.
Kanske ska du fundera på att byta telefon.

https://www.youtube.com/watch?v=ctmU5IcX4Qg
Citera
2022-06-25, 09:41
  #10
Medlem
martinator , för dom pengar du föreslår så kan man lätt köpa en systemkamera. Verkligen, rena rånet,

men nu bor jag ett stenkast från Kina och jag hävdar bestämt att min telefon har bättre kamera än en Iphone 13 som i Sverige betingar priset 9-10.000 kr. Den hade tydligen problem med ljusförhållanden. Jag tror absolut att så är fallet. Jag har en Poco x3 gt (8-256Gb) som i Sverige kostar runt 3500kr. Här är nästa fall av att ni blir totalrånade. Jag gav 1.300 kr för senaste modellen, splitterny.
Har nattkamera, som fungerar utmärkt.

Jag har länge märkt att svenskar hellre blir lurade än att verka dumma och fråga.

Jag påstod att filmen var från Liljeholmen i Stockholm. Jag tar tillbaka det. Har tydligen varit borta för länge för att jag ska gissa.
Citera
2022-06-25, 09:51
  #11
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardragit
T Jag valde att ta en titt i 4k ( standardinställningen på min 65 tums tv ) som jag även använder för surf från datorn. Såg ingenting som var fel i det korta inslaget. Ingen distorsion, inget problem med kontrasten. Visst skulle det kunna vara så att min tv är mer förlåtande men troligare är att du har något du använder för att se din film som inte är 100 okey. Ta filmen på en sticka och gå till onoff ( eller något ) och be och få se den där.

Har inte varit i Sverige på nästan tio år men kan ändå säga att filmen är Liljeholmen i Stockholm,
Har tillkommit något hus sen jag var där..


Har en 55 tums LG B9 (1 år på nacken) , den kan återge 4k utan problem , samma mönster syns även i min 23 tums datamonitor. När jag surfar runt i Youtube så ser jag samma saker med andra filmare inte så mycket problem som jag har,men det finns alltid någonting som är off i 4k. Allting blir betydligt bättre med 1080p i både min samsung och xiaomi lur, framförallt är skärpan inte så hysteriskt vässad hos både

Störningarna syns även i smartphoneskärmen när man spelar upp klippet , fast då förstås inte lika märkbar p.g.a. den lilla monitorn.

Jag har egentligen beslutat redan att fortsätta med 1080p i framtiden, ville bara höra mig för ifall det finns andra hobbyfilmare som gett upp på 4k p.g.a. att tekniken inte är mogen, inte minst p.g.a. filstorleken och tung redigering

Den lilla snutten är filmat i Göteborg (Det nya resecentrum i Gamlestaden)
Citera
2022-06-25, 09:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Har två lurar som jag använder i mitt lilla hobby som filmskapare. En Samsung S8 och en Xiaomi note 9 pro. Dom går inte att filma med i 4k utan att man genast ser stora eftergifter i form av distorsion i kontrastrika områden (Som arkitektur t.ex.) vandrande vertikala linjer och en massa spökmönster på olika ytor. I länken är ett exempel jag tog förra veckan. Mobilen stod på ett stativ, det var en fantastisk vacker dag med snyggt ljus, och det blev total pannkaka. Som ni ser så går kameran totalt bet på att återge kontrast och skärpan är totalt artificiellt plastigt

Jag undrar om någon annan filmmakare på smartphones har råkat ut för samma sak. Är det något fel som går att fixa eventuellt ?. Jag vet att om jag går ner till 1080p i upplösning så är alla distorsionsmönster snudd på utraderade. Och ja , jag ska byta till en mer professionell app (Filmic pro) Blir det bättre där månntro ?

Men så, 4k är alltså gravt övervärderat i konsumentlurar ?

Se och döm själva (filmat i 4k): https://youtu.be/mLe_4n0585s (Ställ in 4k kvalitet för max fail)

Känns som att det är mycket som ska klicka om det ska bli riktigt bra. Din mobil, (stativet), Youtubes inställningar mot din mobil och mediet som du spelar upp det på.

Tänk hela kedjan så kanske det finns andra inställningar som passar bättre ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback