Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-23, 07:01
Medlem
diseuses avatar
Nordfronts artikel Kritisk granskning av Netflixs smutstvättning av The Witcher har lett till att JK väckt åtal för hets mot folkgrupp.

(Källa: Utgivare för Nordfront och NMR åtalas, Dagens Media)

På senare tid har Nordfront varit fokus för flera rättegångar (kring exempelvis klassikerskyddet och olaga våldsskildring) för att se var gränsen för yttrandefriheten går.

Vad tycker ni? Är artikeln brottslig? Borde den vara det?
Citera
2022-06-23, 07:33
Medlem
Honkenbonkens avatar
Bara kolla på andra serier som t.ex. The Last Kingdom.
En viking saga som baseras på böcker av Bernard Cornwell.
Tidsperiod 800 talet.
Sista säsongen så ska det tryckas in en Svart präst och några asiater i Skottland på Vikinga tiden, tröttsamt då de inte finns i böckerna eller i verkligheten på den tiden.

Massa andra filmer/serier som är helt fel rent historiskt och tidsmässigt då det inte fanns svarta eller andra i beskrivningen av en händelse.

Det som är brottsligt är väl att skildra en riktig historisk händelse som fel eller att ändra på en bok/beskrivning som inte stämmer..
Massproduceras nu som filmer pga Woke hysterin.

Tänker på t.ex. Jack Reacher filmen som även där fick en massa kritik för att Tom Cruise spelade Jack.
I boken är han en blond man på ca 2 meter..
Tom Cruise Brunt hår o 1,7 lång många blev ju snea, fast detta är ju ren fiction i bokform..
Citera
2022-06-23, 07:36
Medlem
Ubernietzsches avatar
Var det användningen av neger-termen som föranledde åtalet kanske?
Vore allvarligt om man inte fick problematisera Netflixs raspolitik.
Citera
2022-06-23, 07:40
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nordfronts artikel Kritisk granskning av Netflixs smutstvättning av The Witcher har lett till att JK väckt åtal för hets mot folkgrupp.

På senare tid har Nordfront varit fokus för flera rättegångar (kring exempelvis klassikerskyddet och olaga våldsskildring) för att se var gränsen för yttrandefriheten går.

Ja det senaste(?) var väl Svenska akademin och där gick de fria.
Jag kan inte riktigt hitta vad som är hmf, bara det att negress, negroid och "det utvalda folket" benämns. Jag tycker att det är konstigt att åtal har väckts, men det kan säkert handla om trackasserier emot Nordfront.se samt att Netflix serien inte har slagit igenom så hårt som man hoppats på och därför är lite gråtiga.
Citera
2022-06-23, 07:53
Medlem
Citat:

Att åtalas är väl ofta rätt rimligt. Åklagaren ser att det kan vara lite både och och i sådana fall är det upp till domstolen att bestämma.

Jag förstår varför den åtalad. Yttrandefriheten är inte absolut och bryter man mot Sveriges rikes lag så ska det naturligtvis bestraffas. Jag håller inte med om alla lagar men jag måste följa dem. Samma gäller Nordfront. Vill man ändra en lag får man driva frågan politiskt.
Citera
2022-06-23, 08:17
Medlem
danielwtfmidsummers avatar
Nordfront fälls förmodligen men hets mot folkgrupp tycker jag borde vara när man hetsar mot en folkgrupp, dvs inför en folkgrupp eller riktat mot. Hur många afrikaner läser Nordfront...

Detta är mer hets av folkgrupp än mot folkgrupp.

Men varför blanda in ord som t ex avföring. Är ju bara dumt att öppna triggerpunkter.
Citera
2022-06-23, 08:21
Medlem
basistensbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielwtfmidsummer
Nordfront fälls förmodligen men hets mot folkgrupp tycker jag borde vara när man hetsar mot en folkgrupp, dvs inför en folkgrupp eller riktat mot. Hur många afrikaner läser Nordfront...

Detta är mer hets av folkgrupp än mot folkgrupp.

Men varför blanda in ord som t ex avföring. Är ju bara dumt att öppna triggerpunkter.

Lagen är inte till för att skydda folk från att bli ledsna i ögat, utan för att minska risken för rasistiskt motiverat våld inkl folkmord.
Citera
2022-06-23, 08:40
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:

Detta handlar om något helt annat än du verkar inbilla dig. Judarna på Netflix blöder pengar tack vare att folk sparar in nu när svälten kommer. Därför tar de chansen och hoppas på ett skadestånd som ska hålla dem flytande. De har länge hatat Nordfront och gör allt de kan för att trycka dit dem. Det är ju alltså satanister mot "rasister" kan man säga, fast "rasisterna" ogillar bara satanister som vill mörda dem och deras folk och försöker upplysa folket, men folket är för dumma för att fatta vad som pågår och fokuserar därför på annat.

Under inga omständigheter bör någon stödja detta åtal. De som ligger bakom bör istället bankas gula och blåa och hängas i närmaste flaggstång. Min ärliga åsikt.
Citera
2022-06-23, 08:47
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basistensbas
Lagen är inte till för att skydda folk från att bli ledsna i ögat, utan för att minska risken för rasistiskt motiverat våld inkl folkmord.

Det ökar väl snarare anledningen för våld, när man inte får yppa och diskutera kring det man tycker och känner. Det blir en uppdämd frustration som smäller många gånger högre tillslut.
Citera
2022-06-23, 08:54
Medlem
happilappis avatar
Såhär gör alla serier och filmer.
Citera
2022-06-23, 08:56
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalasPerifras
Att åtalas är väl ofta rätt rimligt. Åklagaren ser att det kan vara lite både och och i sådana fall är det upp till domstolen att bestämma.

Jag förstår varför den åtalad. Yttrandefriheten är inte absolut och bryter man mot Sveriges rikes lag så ska det naturligtvis bestraffas. Jag håller inte med om alla lagar men jag måste följa dem. Samma gäller Nordfront. Vill man ändra en lag får man driva frågan politiskt.
Men vilken lag är det som bryts och isåfall när, i artikeln?
Citera
2022-06-23, 09:08
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Bara kolla på andra serier som t.ex. The Last Kingdom.
En viking saga som baseras på böcker av Bernard Cornwell.
Tidsperiod 800 talet.
Sista säsongen så ska det tryckas in en Svart präst och några asiater i Skottland på Vikinga tiden, tröttsamt då de inte finns i böckerna eller i verkligheten på den tiden.

Massa andra filmer/serier som är helt fel rent historiskt och tidsmässigt då det inte fanns svarta eller andra i beskrivningen av en händelse.

Det som är brottsligt är väl att skildra en riktig historisk händelse som fel eller att ändra på en bok/beskrivning som inte stämmer..
Massproduceras nu som filmer pga Woke hysterin.

Tänker på t.ex. Jack Reacher filmen som även där fick en massa kritik för att Tom Cruise spelade Jack.
I boken är han en blond man på ca 2 meter..
Tom Cruise Brunt hår o 1,7 lång många blev ju snea, fast detta är ju ren fiction i bokform..

Läs på om Blackrock så får du svaret på varför alla filmer/serier/spel osv har en påtvingad kvot av mörkhyade osv.

Eller så kan du kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=GAIcet1mQwg

Tar även upp lite om det i den här: https://www.youtube.com/watch?v=ZKX5PW2cZwo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in