2022-06-22, 09:44
Medlem
Hej,

Behöver lite tips.
Jag har hamnat i en situation där ett sjukdomstillstånd håller på att ta över mitt liv.

Lite kortfattat om jag summerar situationen.

Jag hade som dröm att bli en bodybuilder i mina yngre dar ( är idag 30 år).
Efter ett tungt pass, så fick jag en led trasigt. Jag gick runt med skadan och bet ihop, tills det blev så problematiskt att jag behövde opereras.

Efter att ha opererat en led, så föranledde det till en komplikation och leden blev ännu sämre. Nu har drömmen försvunnit och jag vill bli funktionelig igen. ( Fått massa komplikationer, som exempelvis smärta och dylik)
Jag har opererat denna led 3 gånger nu, och sista gången bönfall jag kirurgen om att försöka igen.
Detta då jag insett att livet inte är värt att leva om inte jag blir återställd.

Efter en hetsig diskussion och konflikt fick jag äntligen min 3e operation. Dock uppkom ett nytt problem. Eftersom att jag la sån stor vikt inför operationen, och såg det som min räddning så började jag utveckla OCD tendenser. Jag kunde kontrollera leden efter operationen lite frentiskt. Jag kunde tänja gränserna över vad man bör göra så tätt efter en operation och varje handling orsakade en ond cirkel med mer ångest- och således mer OCD.

Efter ett tag fick jag träffa min kirurg igen. Jag berättade om min skuld och han schjasa bort problemet ( nästan som att han visste att något sånt skulle ske). Han var bara belåten att operationen blev bättre än innan.
Dock levde jag med samvetet att jag något gått sönder, alt att jag försämrat utgångsläget av vad jag fick efter operationen.

Nu lever jag i en situation där jag antagligen inte kommer kunna få hjälp igen och jag kommer därför behöva leva med en skuldkänsla resten av livet.
Det här ockuperar en stor del av min sinnestämning och mentala verksamhet.
Att ständigt ha en bit av hjärnan upptagen med '' Jag måste lösa det här problemet, och jag måste opereras igen för att kunna vända blad''.
Mitt sociala liv har tagit stor skada och det börjar även ta över min karriär.

Har någon något tips/råd?
Rent spontant tänker jag att jag behöver kanske träffa en annan kirurg och be om hjälp?
Citera
2022-06-22, 09:48
Medlem
Innan någon går vidare med att skriva ''träffa en psykolog''.
Haft kontakt och slutsatsen blir alltid, ''använd lyckopiller eller opereras igen''.
Sistnämnda lär INTE ges igen, om än det skulle vara vändningen på livet.
Sen skulle lyckopiller endast vara en temporär lösning?
Min trigger kommer alltid vara där och vara en del av mig.

Känns ganska besvärligt att låta någon annan människa hålla min lycka, och även hindra möjligheten för mig att må bra.
Det är väldigt energikrävande och plågsamt att ständigt behöva trycka undan tankar och även behöva ha en del av ens hjärna upptagen med att försöka ''lösa'' ens problem.
Senast redigerad av Lejonhjertah 2022-06-22 kl. 09:54.
Citera
2022-06-22, 10:16
Medlem
vadsadusadus avatar
Det här låter lika tråkigt som "träffa en psykolog", men det finns smärtenheter eller smärtkliniker som har olika program där man får hjälp att tackla livet med kronisk smärta, där man jobbar både psykiskt och fysiskt med smärtan och hur man kan hantera det. Jag lider av kronisk smärtsjukdom och upplevde det som en rätt bra ögonöppnare.

Tänker också att tex KBT kan också hjälpa dig att bryta mönstret kring dina tankar. Eftersom jag tillfrisknat från ätstörning vet jag också att man kan lära sig leva funktionellt även om man dagligen måste utmana sin trigger. Jag måste äta varje dag, jag kommer liksom inte undan men man kan få verktyg att hantera det som gör det uthärdligt.
Citera
2022-06-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det här låter lika tråkigt som "träffa en psykolog", men det finns smärtenheter eller smärtkliniker som har olika program där man får hjälp att tackla livet med kronisk smärta, där man jobbar både psykiskt och fysiskt med smärtan och hur man kan hantera det. Jag lider av kronisk smärtsjukdom och upplevde det som en rätt bra ögonöppnare.

Tänker också att tex KBT kan också hjälpa dig att bryta mönstret kring dina tankar. Eftersom jag tillfrisknat från ätstörning vet jag också att man kan lära sig leva funktionellt även om man dagligen måste utmana sin trigger. Jag måste äta varje dag, jag kommer liksom inte undan men man kan få verktyg att hantera det som gör det uthärdligt.

Fast problemet är inte direkt smärta.
Det är ånger och skulden att jag föranlett en skada av alla mina OCD tendenser precis efter operationen.
Det enda riktiga lösningen ( av vad jag befarar) är en till operation.
Dock är inte indikationen av en till operation ångest relaterat till skada.

Just av den anledningen mår jag dåligt. Jag känner mig maktlös.
Citera
2022-06-22, 11:10
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Fast problemet är inte direkt smärta.
Det är ånger och skulden att jag föranlett en skada av alla mina OCD tendenser precis efter operationen.
Det enda riktiga lösningen ( av vad jag befarar) är en till operation.
Dock är inte indikationen av en till operation ångest relaterat till skada.

Just av den anledningen mår jag dåligt. Jag känner mig maktlös.

KBT som sagt.
Citera
2022-06-22, 11:53
Medlem
Citat:
KBT som sagt.

Med all respekt.
Jag har gått på KBT. Dock känns det som att man pratar kring problemet.
Att någonstans måste det ske en acceptans i att jag skadat mig själv och lever med skulden.
Varför kan jag inte få en till chans att opereras och därmed kunna vända blad.
Citera
2022-06-22, 11:58
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonhjertah
Med all respekt.
Jag har gått på KBT. Dock känns det som att man pratar kring problemet.
Att någonstans måste det ske en acceptans i att jag skadat mig själv och lever med skulden.
Varför kan jag inte få en till chans att opereras och därmed kunna vända blad.

Det framkom inte att du tidigare provat KBT. Har du vänt dig till OCD-förbundet? https://ocdforbundet.se/
Citera
2022-06-22, 12:00
Medlem
Citat:
Det framkom inte att du tidigare provat KBT. Har du vänt dig till OCD-förbundet? https://ocdforbundet.se/

Ursäkta, har varit långa vändor med skadan och jag har försökt lappa ihop flera ''bisymptom'' av grundorsaken.
Citera
2022-06-22, 18:40
Medlem
BoISarens avatar
Psykologi --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2022-06-28, 11:06
Medlem
Citat:

Mycket av problemet ligger i att man behövt börja livet från 0 flera gånger.
Nästan så att man inte pallar mer och därför har man byggt upp någon slags försvarsmekanism.

Nu ställer jag mig frågan; är det värt att kämpa nu för en chans till, men med vetskapen att jag kommer börja från ruta 1 igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in