2022-07-03, 22:26
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kraften i slagen ökar 3.8-4.9%
https://www.head.com/en_US/tennis/al...-players-grunt

Tänk om detta fenomen uppmärksammades av boxningsvärlden. Vad mycket hårdare alla skulle kunna slå då.
2022-07-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Nu missförstod du min jämförelse. Menade inget om huruvida han får tjejer eller inte och om detta beror på hans utseende eller yrke. Han jag citerade sa att det är kul att även snälla tennisspelare vinner matcher, varpå jag svarade att det är kul när det går bra för även snälla killar i livet. Jag vet, det var även det en dålig jämförelse men detta är den rätta jämförelsen jag gjorde.

Du skrev:
Citat:
Som snäll kille själv har jag inte varit lika framgångsrik dock, i synnerhet med tjejerna.

Då svarade jag att det är för att han är bra på tennis som han lyckas när det kommer till tävlingen.

Sinner är dock en drömkille då han både är snäll och riktigt snygg så det skulle nog gå bra för honom ändå.

Roligt att han är vidare, ska bli kul att se hur han spelar mot Djokovic.
2022-07-03, 22:37
Medlem
Holländaren tar andra setet! Han spelar riktigt bra
2022-07-03, 22:43
Medlem
Som vanligt med Djokovic Bambi på hal is men han repar sig alltid som tut är
2022-07-03, 22:44
Medlem
Vanstertrollets avatar
Det där har man ju sett otaliga gånger ifrån serben. Kan bli pressad och torska ett set och då är det som att han bara kopplar på och höjer sig några snäpp och dansar hem det.
2022-07-03, 22:44
Medlem
Ladies:

Vi har ju snackat lite om vem som är favorit, osv. Men vem vill ni vinner Wimbledon? Ett namn eller flera? Min lista, från den jag helst ser vinna till den jag verkligen inte vill ska vinna ser ut som följer:

Nadal
Sinner
Fritz

Djokovic

Kyrgios

(Skippar lite namn som ändå inte har en chans, som Garin, Rijthoven, Norrie eller Goffin.)

Damsidan bryr jag mig inte om då alla mina favoriter redan är utslagna. Har svalnat lite för Badosa. Allt utan Cornet är typ ok (såg förresten att Ostapenko rök idag. )

(Förutsägbart att Djokovic bryter direkt i set 3. WTF?! Hawkeye visar tydligen att TVRs boll var inne! Fixa automatic hawkeye förihelvete! )
2022-07-03, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ladies:

Vi har ju snackat lite om vem som är favorit, osv. Men vem vill ni vinner Wimbledon? Ett namn eller flera? Min lista, från den jag helst ser vinna till den jag verkligen inte vill ska vinna ser ut som följer:

Nadal
Sinner
Fritz

Djokovic

Kyrgios

(Skippar lite namn som ändå inte har en chans, som Garin, Rijthoven, Norrie eller Goffin.)

Damsidan bryr jag mig inte om då alla mina favoriter redan är utslagna. Har svalnat lite för Badosa. Allt utan Cornet är typ ok (såg förresten att Ostapenko rök idag. )

(Förutsägbart att Djokovic bryter direkt i set 3. WTF?! Hawkeye visar tydligen att TVRs boll var inne! Fixa automatic hawkeye förihelvete! )

Kyrgios (kul att se hur han skulle hantera det)
Sinner
Fritz
Djokovic

Nadal

Övriga kommer snart att vara uträknade
2022-07-03, 23:48
Medlem
biupy6ips avatar
Citat:
Ladies:

Nadal
Sinner
Fritz

Djokovic

Kyrgios

Djoker( Så det blir lite jämt i antal GS racet)
Nadal
Sinner

Fritz ( Amerikaner ska inte vinna)

Kyrgios ( Skam för sporten )

--
Halep
Badosa ( För att hon har snygga ben )
Rybakina

Amnisova

Ons ( För att jag inte gillar hennes kroppspråk )
2022-07-04, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Varför är ryssarna välkomna på resten av touren då? Britterna är jävla märkvärdiga, Europas fulaste folk.

Britterna må vara fula, kan inte laga mat eller sköta tandhygienen och överskattar sitt landslag i fotboll fett - men de är rakryggade, klarsynta och kan skilja på rätt och fel och handlar därefter. Det är inte en slump att det var britterna som först satte ner foten mot Hitler och förklarade krig när han gick för långt och invaderade Polen 1939. Övriga mes-länder stod velade som några jäkla fegisar. Det är inte heller en slump att britterna är det land som först drar sig ur EU när det visar sig vara ett dyrt och ineffektivt fiasko-projekt, en cirkus som aldrig tar slut.

Att ryska tennisspelare fått deltaga i andra turneringar i andra länder visar bara de andra ländernas flathet. Visst är det tråkigt att inte de ryska spelarna får vara med i Wimbledon, men om man menar allvar med restriktionerna mot Ryssland - vilket åtminstone britterna gör - så är det en given och fullt riktig konsekvens att utestänga ryska spelare. Och det säger jag som stor beundrare utav Medvedevs annorlunda stil.
2022-07-04, 00:33
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Britterna må vara fula, kan inte laga mat eller sköta tandhygienen och överskattar sitt landslag i fotboll fett - men de är rakryggade, klarsynta och kan skilja på rätt och fel och handlar därefter. Det är inte en slump att det var britterna som först satte ner foten mot Hitler och förklarade krig när han gick för långt och invaderade Polen 1939. Övriga mes-länder stod velade som några jäkla fegisar. Det är inte heller en slump att britterna är det land som först drar sig ur EU när det visar sig vara ett dyrt och ineffektivt fiasko-projekt, en cirkus som aldrig tar slut.

Att ryska tennisspelare fått deltaga i andra turneringar i andra länder visar bara de andra ländernas flathet. Visst är det tråkigt att inte de ryska spelarna får vara med i Wimbledon, men om man menar allvar med restriktionerna mot Ryssland - vilket åtminstone britterna gör - så är det en given och fullt riktig konsekvens att utestänga ryska spelare. Och det säger jag som stor beundrare utav Medvedevs annorlunda stil.

Exakt.
Vad var det för idiot som bestämde att ranking poäng inte ska delas ut i W?
2022-07-04, 00:45
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Intressant inlägg och intressant diskussion. Håller med om mycket av det du skriver i början, som jag dock inte citerat här. Ska försöka hålla det kort:

Regeln är vad jag vet inte glasklart formulerad, men praxis tenderar att vara: träff med märkbar "skada" eller reaktion=diskvalifikation; ingen träff=varning. Man kan tycka det är fel att slump ska vara av betydelse, men det är den om du kör full vs. kör full och dödar någon också (eller krasch med dödlig vs icke-dödlig utgång). När Shapovalov träffar domaren stenhårt i ögat är det givetvis en disk; men det är rätt ofta spelare slår bollar ut ur stadion med full kraft, och skillnaden då är bara att de siktar bättre. Djokovics slag var egentligen en bagatell, men han träffade en linjedomare i strupen, som sen såg ut att bli helt däckad av det - även om man kan misstänka att hon överdrev. Möjligt att Tsitsipas slag (tycker inte det är särskilt hårt, en nonchalant backhand) träffar killen på bakstuds, men även i det fallet är det väldigt löst. Tycker inte vi vill ha diskningar höger och vänster för relativa småsaker (jämför även Bedene i "Cincinnati", som också - enligt mig korrekt - blev en varning och ingen disk). Jämför även Brooksbys kastade racket i Miami(?), som träffar en bollpojke väldigt lindrigt, och inte blev en disk.

Att sen Kyrgios går upp i gängorna över det och kräver att Tsitsipas diskas och hävdar han hade blivit det är bara patetiskt, och igen ett led i hans psykningsbeteende. Dels är det dålig form att kräva att motståndaren diskas, och dels stämmer det knappast att han behandlats hårdare. Domarna ser genom fingrarna rejält med Kyrgios beteende.

Hade inte sett det, så tack. En riktig fuling, absolut. Dock ser jag inte att Kyrgios slag får i marken först. Tror inte tennismedia sett det så heller: jag får uppfattningen att Kyrgios tar den på halvvolley, och att bollen sålunda lever. Kollat på videon flera gånger (även längre versioner) och känner mig hyfsat säker på det. Kyrgios hade aldrig missat en boll genom att slå den i marken först, då hade han dragit en normal volley istället. Detta förändrar dock inte jättemycket, mer än att Tsitsipas kan bli diskad om han i vrede slår en boll som är död, medan det inte finns något straff om man slår på motståndaren när bollen lever.

Vad Tsitsipas sa, igen:
Yeah, it's constant bullying, that's what he does. He bullies opponents. He was probably a bully at school himself. I don't like bullies. I don't like people that put other people down. He has some good traits in his character, as well. But he also has a very evil side to him, which if it's exposed, it can really do a lot of harm and bad to the people around him.
Jag läser det som han säger att Kyrgios mobbar folk i allmänhet, inte så mycket honom specifikt. Han mobbar motståndare, generellt. Dock borde han nämnt hans beteende vis-a-vis domarna.

Igen så är min läsning att Kyrgios var den som fick Tsitsipas att tappa fattningen genom att köra ett tämligen intensivt psykkrig mot honom genom hela matchen. Visst, Tsitsipas var svag när han gav efter för sin egen vrede, men om något var provocerat var det det.

Blir svårt att koncentrera sig när motståndaren konstant klagar och snackar skit, även om det inte är riktat mot dig. Har upplevt det där som junior, även om det inte varit lika grovt. I Halle bara satte sig Kyrgios ner och vägrade fortsätta ett tag för att han inte accepterade en tidsvarning. Dylikt skit är förstås distraherande, särskilt när man kan misstänka att det är riktat mot en själv som motståndare för att få en ur rytm.

Men givetvis var Tsitsipas svag. Det han behövde ha gjort var att markera att han var alfan på banan genom att vägra spela med. Exempelvis borde han gjort det genom att inte tolerera det överdrivna tempot Kyrgios ibland körde med på servarna för att störa honom. Han hade haft all rätt att hålla upp handen eller racketen för att visa att han inte var beredd. Att man ska spela till servarens speed betyder inte att man som mottagare inte ska ha tid att förbereda sig, och domare kommer också stöda honom i det. Notera att det inte går att ha ett sånt tempo i en vanlig amatörmatch, då man måste hämta bollarna själv. Här kan Kyrgios be om en boll direkt när han går tillbaka från nätet och i princip serva inom någon sekund, ofta innan bollkallarna ens hunnit tillbaka till sina positioner.

Här är en klassiker vad gäller att smasha på motståndaren, Gonzalez när han smashar Stepanek i röven. Vad som utlöste det verkar ha varit just en strid över tiden mellan poängen. Och igen handlar det lite om att etablera vem som är alfan på banan (både Gonzalez och Stepanek var totala alfahannar).

https://www.youtube.com/watch?v=t1e_zm6JHXg

Tsitsipas är ingalunda felfri, men jag kan ändå gilla det bättre när folk står upp mot mobbaren än när de är som Ruud eller FAA som bara är tysta, trots att man ser hur de ogillar det.

En final mot Djokovic vore jävligt intressant ur den synpunkten. Djokovic är en komplett alfa (duh), och lär troligen hantera Kyrgios mind games klart bättre än Tsitsipas. (Typ som Nadal, skulle jag tippa.) Om nu inte Kyrgios självmant tar beta-rollen, som han har haft en tendens att göra när han ställts mot Federer.

Blev långt, detta. Finns troligen mer att säga, men that's it for now.

N. Kyrgios är en av få spelare som har plus statistik mot Djokovic…
2022-07-04, 00:48
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eksjo66
Damtennisen är sämre nu än för 10 år sen, världsettan får storstryk av avdankade Alize Cornet 😂😂😂
Hon tog 6 raka game i andra set.

Damtennisen är totalt värdelös. Fattar inte vad det är för idioter som väljer att pröjsa dyra biljetter för att se dessa kvinnor

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback