Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-21, 22:21
  #313
Medlem
Vad innebär detta i pengar för oss oinsatta som får el inbakad i avgift??
Typ vanlig normalstor lght, noramstort hus i pengar??
Citera
2022-06-21, 22:37
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Vad innebär detta i pengar för oss oinsatta som får el inbakad i avgift??
Typ vanlig normalstor lght, noramstort hus i pengar??

har du "gratis" el så är det väl bara gratulera.. jag har värme, vatten som ingår i hyran så det är ju trevligt, men att använda spisen, TV, datorn osv osv kostar ju och det blir ju dyrare. Hur mycket vet ingen i förväg.
__________________
Senast redigerad av Scribble 2022-06-21 kl. 22:40.
Citera
2022-06-21, 22:42
  #315
Medlem
SwizzerNöts avatar
Politikerna verkar helt efterblivna. De snackar om sveriges behov, men vi skickar ju elen utomlands till bla Tyskland.

Vi måste klippa banden till kontinenten om vi själva skall kunna ta ansvar för vår kraftförsörjning. Det är enda sättet att ha tillräckligt med billig ström så att landets invånare kan värma sina hus på vintern. Om inte detta är en samhällsnytta kan vi lika gärna skita i att ha ett land.
Citera
2022-06-21, 22:51
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
har du "gratis" el så är det väl bara gratulera.. jag har värme, vatten som ingår i hyran så det är ju trevligt, men att använda spisen, TV, datorn osv osv kostar ju och det blir ju dyrare. Hur mycket vet ingen i förväg.

Jo det är ju bra fast lärt mig att inget är gratis, betalar föreningen så betalar jag sen om det kommer på en avgiftshöjning eller på en elräkning blir ju samma sak i slutändan 😂

Lite därför jag tänker vad en normal lght kan få i elpris, fast det är ju som du säger svårt att svara på.
Tror iof att det finns solceller på taken så det borde ju vara värt en del.
Citera
2022-06-21, 22:55
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Politikerna verkar helt efterblivna. De snackar om sveriges behov, men vi skickar ju elen utomlands till bla Tyskland.

Vi måste klippa banden till kontinenten om vi själva skall kunna ta ansvar för vår kraftförsörjning. Det är enda sättet att ha tillräckligt med billig ström så att landets invånare kan värma sina hus på vintern. Om inte detta är en samhällsnytta kan vi lika gärna skita i att ha ett land.

Bra med vattenförsörjning, bra med vindkraftmöjligheter (stort land, låg befolkning i glesbygd) och högutbildat land med kompetenta ingenjörer (kärnkraft). Vi borde ha ett rejält överskott om vi inte haft politiker som tror att vårt land ska rädda jordens klimat själva.
Citera
2022-06-21, 23:30
  #318
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Just för stunden exporterar vi 13,8% av produktionen.
Produktionen består av 32,1% kärnkraftsel hur nu det kan gå till när näst intill all kärnkraft är nedlagd enligt utsago.
Ungefär så ser det ut varje dag.
Ett stort elöverskott som vi tjänar en massa exportintäkter på.

"Vi" är enligt reglerna skyldiga att exportera 70% av utlandskablarnas kapacitet oavsett om elbrist råder på hemmaplan eller ej.
Citera
2022-06-21, 23:44
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
"Vi" är enligt reglerna skyldiga att exportera 70% av utlandskablarnas kapacitet oavsett om elbrist råder på hemmaplan eller ej.
Så bra. Mer kulor in i kassan.
Citera
2022-06-22, 00:16
  #320
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
"Vi" är enligt reglerna skyldiga att exportera 70% av utlandskablarnas kapacitet oavsett om elbrist råder på hemmaplan eller ej.

Med de premisserna borde vi sköta oss själva istället och slippa höga kostnader helt.
Citera
2022-06-22, 00:24
  #321
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jag välkomnar de höga elpriserna. Med solceller på taket uppskattar jag att jag kommet tjäna 500kr idag. Skattat och klart

Härligt att höra! Sosse-avundsjukan är nog stor när de får höra dig berätta det där. Ingen ska få tjäna pengar än de själva, det kallas visst solidaritet. Gäller bara vissa och så länge ingen annan tjänar på det.
Citera
2022-06-22, 00:31
  #322
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det går utmärkt att odla potatis i Norrland så visst, vill Skåne begränsa sin potatismarknad så låt dem.

Det finns en alldeles utmärkt logik i att de kommuner som har fått sin natur vandaliserad för elproduktion åtminstone får något tillbaka i form av lägre elavgifter för den el som de själva producerar. Eller tänker du att hela Luleåälven är en resurs som det står Stockholmsjävlarna fritt att exploatera hur som helst?

Stockholmarna tror ju själva att de är nån sorts motorjävel. Problemet är ju att när vi stryper elen till motorn kommer dessa varelser hamna i fullkomlig panik då de tror att maten kommer från butiken och elen från uttaget.

Skulle det bli svält i Sverige vet vi ju vilka som kommer plundra landsbygden. De som inte kan klara sig själv.
Citera
2022-06-22, 02:44
  #323
Medlem
Vintern kommer INTE bli rolig för villaägarna, det kan garanteras. Det är inte billigt att värma ett hus. Förra vintern såg jag för första gången villaägare i närförort gå ut i parkerna och samla på sig ved som om vi levde på 1800-talet. Kändes absurt. Är det inte lite patetiskt?

Skönt med lägenhet. Inga bekymmer i världen.
Citera
2022-06-22, 05:00
  #324
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Vintern kommer INTE bli rolig för villaägarna, det kan garanteras. Det är inte billigt att värma ett hus. Förra vintern såg jag för första gången villaägare i närförort gå ut i parkerna och samla på sig ved som om vi levde på 1800-talet. Kändes absurt. Är det inte lite patetiskt?

Skönt med lägenhet. Inga bekymmer i världen.
Det var bara villaägarna som sossarna gav sänkt elpris förra vintern. Så kommer det bli igen. Sossarna skiter i dem som bor i lägenhet.

(Några som har lägenheter med direktverkande el fick också sänkt elpris.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback