2023-01-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror på hur kriget i ukraina utvecklar sig.. men det kommer att bli högre räntor absolut att vänja sig vid. 3-4% blir nog en mer normal nivå, men jag förstår inte riktigt hur folk kan tycka det är särskilt högt.

Tror personligen mer på 4-6% fram till 2025 i alla fall. Sen kanske 3-4%. Vi kommer aldrig komma tillbaka till nollränta.
Citera
2023-01-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Med tanke på att min rörliga ränta fortfarande är lägre än vad den bundna räntan låg på då tycker jag det åldrades väldigt bra. Hade jag följt ditt råd och bundit i somras hade jag alltså haft högre kostnader under hela den perioden och fortfarande haft det, rätt dåligt ekonomiskt val. Men ditt dåliga ekonomiska sinne förklarar väl varför du tror att man skulle lida för att man får betala de räntor som råder nu.

du skulle ha bundit i januari din idiot, eller ännu längre innan dess.
Citera
2023-01-02, 23:35
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Jonas
Tror personligen mer på 4-6% fram till 2025 i alla fall. Sen kanske 3-4%. Vi kommer aldrig komma tillbaka till nollränta.

Nollränta är sällan bra skulle jag säga, lika då som en allt för hög ränta förstå inte är bra.
Citera
2023-01-02, 23:46
Medlem
Eastwings avatar
Hösten/vintern 23/24 kommer bolåneräntan röra sig mot 1994-95 års nivåer i varje fall om inte kriget tagit slut. Och skulle Kina ge sig på Taiwan så lär räntan rusa upp mot 25%.
Citera
2023-01-03, 10:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Varför inte göra sig av med lånet när räntan är låg? 😀
Citera
2023-01-03, 16:52
Medlem
Citat:

Lätt att säga 1 år senare 😂

Fakta är att du skrev i Juni härinne att alla borde binda sin ränta annars skulle de lida, detta var ett ganska dåligt råd hittills iaf då man förmodligen fått ungefär samma ränta som den rörliga är just nu dvs förmodligen betalat mer från Juni till idag med ditt råd än om man haft det rörligt.

Sen att du kommer nu och säger att man borde bundit i januari blir ju bara pajasfasoner, då skulle jag hellre gått tillbaka i tiden och spelat på rätt lottorad.
Att komma i efterhand och berätta vad alla borde gjort blir ju väldigt väldigt lätt.
Citera
2023-01-05, 03:43
Medlem
glajarns avatar
Tur man har betalat av huset i dessa tider😁 Sover gott om nätterna i alla fall.
Citera
2023-01-05, 12:40
Medlem
Citat:

Jag band för flera år sedan på en mycket lägre ränta än vad rörlig ränta varit dessa år, den löpte ut i höstas, till skillnad från dig tar jag bra ekonomiska beslut med den informationen som finns tillgänglig.

Faktum kvarstår att bara en idiot bundit i somras som du föreslår, vilket förklarar varför du tycker att dagens räntor på något vis skulle vara något lidande lidande.
Citera
2023-12-02, 10:32
Medlem
Citat:
Den amerikanska bolåneräntan är redan över 6%, upp från 3% för ett halvår sedan. Detta efter enbart två höjningar från Fed, med gravt negativ realränta.

I Sverige kan man fortfarande binda till ränta på 3-4%. Gör ni inte detta kommer ni lida hårt de kommande fem åren. Det blir inga fler såna här chanser.

Den svenska bolåneräntan kommer öka kraftigt I år eftersom

1. Fed fortsätter höja kraftigt vid varje tillfälle och Riksbanken gör inget annat än att följa Fed för annars tappar SEK värde vilket ger an mer ökad inflation
2. Svensk inflation var 7.8% I maj officiellt, vilket betyder att realräntan är -7%, ohållbart.

Varför har ni inte bundit räntan än?

Se vad rätt jag hade.

Hur går det för er losers med rörlig ränta?
Citera
2023-12-02, 10:37
Medlem
Citat:
Se vad rätt jag hade.

Gick inte Powell ut igår med att det var lite förtidigt att gå in och sänka räntan nu, man vill avvakta lite.

Detta fick börsen att slå igenom taket, den högsta nivån på 20 år för årstiden. Dvs nu tror man räntan nått sitt tak och det är en vändpunkt och sänkningar lär komma nu under nästa år.
Citera
2023-12-02, 10:53
Medlem
Citat:
Den amerikanska bolåneräntan är redan över 6%, upp från 3% för ett halvår sedan. Detta efter enbart två höjningar från Fed, med gravt negativ realränta.

I Sverige kan man fortfarande binda till ränta på 3-4%. Gör ni inte detta kommer ni lida hårt de kommande fem åren. Det blir inga fler såna här chanser.

Den svenska bolåneräntan kommer öka kraftigt I år eftersom

1. Fed fortsätter höja kraftigt vid varje tillfälle och Riksbanken gör inget annat än att följa Fed för annars tappar SEK värde vilket ger an mer ökad inflation
2. Svensk inflation var 7.8% I maj officiellt, vilket betyder att realräntan är -7%, ohållbart.

Varför har ni inte bundit räntan än?

Citat:
Se vad rätt jag hade.

På vilket sätt fick du rätt? Det går fortfarande att binda till under 4%, och det börjar prisas in fler sänkningar för 2024? Du säger att alla kommer lida i 5 år, då är det väl lite tidigt att komma och säga att du minsann hade rätt efter 1 år, när förutsättningarna är samma som när du skrev texten?
Citera
2023-12-02, 12:12
Medlem
Citat:
Se vad rätt jag hade.

Ja, den har väl legat runt 4-5% men verkar nu vara på väg ner igen. Så någon större betydelse att binda vid 4% som du rekommenderade verkar det inte haft.

Du snackade om bortåt 8% och där har vi inte varit så jag skulle påstå att du hade riktigt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in