Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-18, 07:43
  #1
Medlem
Finns det hörselproppar som inte åker ur öronen under natten och som tar bort i stort sett allt ljud? Jag har bråkat med insomnia ett tag och mitt problem är inte att somna, utan att jag vaknar flera gånger och har svårt att somna om. De senaste två månaderna så har detta dock blivit bättre när jag har tagit bort flera stressorer i mitt liv och gått ned till 75% arbetstid, men ett problem kvarstår, och det är min sambo. Hon hostar ibland, prasslar för mycket med täcket, snarkar då och då osv, och då min kassa rygg inte fixar att ligga i soffan så är någon form av hörselskydd mitt enda alternativ. Jag har provat Alpines sleep deep och sleep soft, vanliga man har på industri och ett par andra från Apoteket i skumplast, men samtliga är totalt värdelösa, de blockerar ut kanske 30% av ljudet och när jag vaknar så är de inte i öronen längre. Hörselkåpor är tyvärr inget alternativ då jag sover på sidan. Så till er andra ljudkänsliga, hur har ni löst detta utan att strypa er partner?
Citera
2022-06-18, 07:46
  #2
Medlem
Du sätter inte in dom på rätt sätt. En vanlig öronpropp blockerar ut det mesta ljudet och sitter som berget.
Citera
2022-06-18, 07:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballanallanballan
Finns det hörselproppar som inte åker ur öronen under natten och som tar bort i stort sett allt ljud? Jag har bråkat med insomnia ett tag och mitt problem är inte att somna, utan att jag vaknar flera gånger och har svårt att somna om. De senaste två månaderna så har detta dock blivit bättre när jag har tagit bort flera stressorer i mitt liv och gått ned till 75% arbetstid, men ett problem kvarstår, och det är min sambo. Hon hostar ibland, prasslar för mycket med täcket, snarkar då och då osv, och då min kassa rygg inte fixar att ligga i soffan så är någon form av hörselskydd mitt enda alternativ. Jag har provat Alpines sleep deep och sleep soft, vanliga man har på industri och ett par andra från Apoteket i skumplast, men samtliga är totalt värdelösa, de blockerar ut kanske 30% av ljudet och när jag vaknar så är de inte i öronen längre. Hörselkåpor är tyvärr inget alternativ då jag sover på sidan. Så till er andra ljudkänsliga, hur har ni löst detta utan att strypa er partner?

Finns det någon möjlighet att sova i ett annat rum? På en annan säng eller bra uppblåsbar madrass.

Jag gillar de öronproppar i skumplast, men för att de ska vara helt isolerande så måste du stoppa in de rätt i örat så de sitter helt tätt. Då kommer inte ljudet in i örat.
Citera
2022-06-18, 08:14
  #4
Medlem
Vobblers avatar
Testa de här: https://earstore.se/horselskydd/enga...ck/?option=185

Blockerar i princip allt ljud och håller sig på plats.
Citera
2022-06-18, 08:16
  #5
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Med silikonproppar kan man själv välja storlek, form och sättet att täppa igen örat på. Man kan alltså riva sönder dem, knåda dem och välja om man vill pilla in dem i hörselgången eller bara ha dem som ett slags "lock" i örat eller en kombination av båda.
Citera
2022-06-18, 08:28
  #6
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Ett tips är att rengöra örat med lite alcogel innan man sätter in propparna. Tar bort eventuell vax och gör att det i inte kliar i örat under natten och att propparna inte glider ut pga vaxet. Dessutom funkar alcogelet som ett glidmedel så att propparna kommer in ordentligt och sen sitter som berget och man hör knappt nånting.
Citera
2022-06-18, 09:07
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Egentligen mer on topic än proppfrågan: hur stor är andelen par med separata sovrum, "30-40 procent" enligt den här artikeln. Fundera på det istället för att slita ut öronen.
__________________
Senast redigerad av Jordgubbe 2022-06-18 kl. 09:36.
Citera
2022-06-18, 10:09
  #8
Medlem
slagskotts avatar
https://www.jula.no/globalassets/cat...&bgcolor=white

Dessa har jag använt i kanske fem år, innan dess har jag testat allt som finns i princip och
dessa är både billiga och bra

Vi ska ha familjerum på semestern så då åker också biltemas ear buds eller vad de nu heter med, förutom att de döljer ljuden från ungarna så spelar jag havsbrus
Citera
2022-06-18, 10:19
  #9
Medlem
Jag har dessa: https://cirrushealthcare.com/product...ing-air-travel

Har inte lust att leta upp en svensk återförsäljare, men jag köpte mina på ett svenskt apotek.

De bästa öronpropparna jag någonsin använt. De går att trycka djupt in i örat utan problem, och blockerar då i stort sett allt ljud. Att de kunde badas med visste jag faktiskt inte tills nu, men det tyder bara ytterligare på dess förmåga att stanna kvar i örat och inte släppa igenom ljud. De går inte att jämföra med produkter som ska formas efter örat, dessa är i en annan liga!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback