• 2
  • 3
2022-12-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Jag säger att du / ni bör avvakta tills åtminstone 2024 när republikanerna åter sitter i vita huset. Då kommer fred åter bli möjligt och vapnen / pengarna till Ukraina kraftigt stryps om inte helt upphör. Kanske Tyskland utan Bidenadministrationen åter igen kan uppta den för Europa livsviktiga handeln med Ryssland.
Europas handel med ryssland var och är skit och ingenting undantaget gasen till tyskarna och viss del olja. 2024 har nya energileverantörer hittats och körts in.
Citera
2022-12-10, 08:38
Medlem
Hade själv litegrann sparat i Ryssland. Det är bara rätt åt oss som hade pengar där att som är borta.
Citera
2022-12-10, 08:58
Medlem
Nu börjar även pensionerna att påverkas för dem som hade premiepension investerad i Rysslandsfonder. Eftersom de inte går att sälja några fondandelar så kan ju inte pensionsutbetalningarna ske. De har ju dock kvar sina andelar orörda så när börsen återöppnar så börjar ju utbetalningar igen.

https://sverigesradio.se/artikel/pre...narer-drabbade
Citera
2022-12-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Jag har en hel del andelar i ryssfond så det känns väl lite sisådär nu när den ligger på 2.0 typ och man inte kan göra något alls. För egen del är det väl egentligen inte något extremt problem ( sålänge det inte går ner till noll) men för en hel del där tanken är att få användning för pengarna nu i närtid är det förbaskat drygt. Visst, man var medveten om att detta var en fond med hög risk men det är ju förbannat trist ändå.

Fick ett brev från swedbank där de skrev att kontot var övertrakaserat, vilket berodde på att det inte finna en möjlighet att dra avgiften när fonden är stängd. Tycker dock att det är lite knepigt att kräva ut avgifter när man inte kan göra något åt det.

Swedbank är experter på att ta ut avgifter på sådant man inte kan göra något åt.
Citera
2025-07-21, 16:47
Medlem
Mullrets avatar
Märkligt nog kom det en utdelning idag från min Rysslands fond.

Trots nedgång med 85% var utdelningen nästan samma som det bokförda värdet.

Har Putin fått fnatt?

Banken var oxå lte frågande, men utdelningen var verklig.

Köpte jdt aktier av bara farten.
Citera
2025-07-21, 16:53
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Märkligt nog kom det en utdelning idag från min Rysslands fond.

Trots nedgång med 85% var utdelningen nästan samma som det bokförda värdet.

Har Putin fått fnatt?

Banken var oxå lte frågande, men utdelningen var verklig.

Köpte jdt aktier av bara farten.
Jaså, du tar emot pengar från Kreml? Det var ju en oväntad vändning.

Det hela handlar om att affärerna rullar på som vanligt i Ryssland. Bara för att Europa har fått PMS så innebär det inte att resten av världen lider av samma hysteri. Till och med USA handlar med Ryssland för miljarder dollar. Fraktfartygen glider som vanligt till och från ryska hamnar, många av dem oljetankers med last som ska till NATO-länder. Business as usual. Därför fick du din lilla dusör av Putin nu.
Citera
2025-07-21, 17:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jaså, du tar emot pengar från Kreml? Det var ju en oväntad vändning.

Det hela handlar om att affärerna rullar på som vanligt i Ryssland. Bara för att Europa har fått PMS så innebär det inte att resten av världen lider av samma hysteri. Till och med USA handlar med Ryssland för miljarder dollar. Fraktfartygen glider som vanligt till och från ryska hamnar, många av dem oljetankers med last som ska till NATO-länder. Business as usual. Därför fick du din lilla dusör av Putin nu.

Well. Bortsett från din politisering så är det märkligt enär Rysslandfonden varken kan köpas eller säljas.

Men ger utdelning.
Citera
2025-07-21, 18:13
Medlem
Citat:
Well. Bortsett från din politisering så är det märkligt enär Rysslandfonden varken kan köpas eller säljas.

Men ger utdelning.

Vadå utdelning? Står så här på min bank. Och det är inte 85% ner. Detta kan jag inte sälja av heller, varit så sedan 2022. Du säger att du fått uteldning av ditt orginalbelopp. Jag säger att det är bullshitting.

East Capital Russia A1 -91,27 %
35.000 SEK = 3055,55 SEK.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-21 kl. 18:33.
Citera
2025-07-21, 20:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Vadå utdelning? Står så här på min bank. Och det är inte 85% ner. Detta kan jag inte sälja av heller, varit så sedan 2022. Du säger att du fått uteldning av ditt orginalbelopp. Jag säger att det är bullshitting.

East Capital Russia A1 -91,27 %
35.000 SEK = 3055,55 SEK.

Well, har ju East Capital Lux och den har droppat ca 85%. Och märkligt nog så fick jag en utdelning i veckan. Utdelningen var nära restvärdet.

Visserligen via seb, men kanske är olika på olika banker? Kolla med din bank förslagsvis.
Citera
2025-07-22, 09:21
Medlem
Citat:
Well, har ju East Capital Lux och den har droppat ca 85%. Och märkligt nog så fick jag en utdelning i veckan. Utdelningen var nära restvärdet.

Visserligen via seb, men kanske är olika på olika banker? Kolla med din bank förslagsvis.

ok, jag loggade in på webbläsaren. finns en utdelning ca 40% lägre än restvärdet . plockade ut den. kommer vi nånsin få tillbaka hela beloppet som allt stod i innan kriget?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-22 kl. 09:23.
Citera
2025-07-22, 10:22
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
ok, jag loggade in på webbläsaren. finns en utdelning ca 40% lägre än restvärdet . plockade ut den. kommer vi nånsin få tillbaka hela beloppet som allt stod i innan kriget?

Se där!

Ryssland behöver kapital i framtiden. Investerarna lär inte stå på kö, men är revenu ok så kan det bli bra.

Putin måste bort först och vettiga ekonomer in i styret.

Men, själv satsar jag inte mer, alldeles för riskfyllt. Om 5 år kanske?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in