Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-19, 17:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Trevlig läsning. Min närmaste erfarenhet av Pentax är en Ricoh GRIII som följer med i stort sett överallt. Handhavandet är väl lite sisådär eftersom det är liten kompaktkamera men den levererar fantastisk bildkvalitet i situationer då man annars inte hade haft en kamera med sig. Objektivet är knivskarpt. Kollade Pentax k-modeller. Det är väl dags att komma med en nytt kamerahus snart?

Jag kör också GR och älskar den. Nackdelen är ju att den lider av att den får damm på sensorn men jag ha reklamation mig. Jag har däremot ii:an och vad jag förstår så är det problemet korrigerat på iii:an…. Jag har inte direkt superkoll för tillfället på utvecklingen av kamerahus från Ricoh/Pentax. Men dom släppte ju APS-Cn k3iii för inte så längesedan. Kan tänka mig att ett nytt fullformats hus är nästa steg men tror inte det är på gång särskilt snart. Men vad vet jag, det är bara en gissning. Jag är mycket nöjd med K3, KP och K1 fortfarande
Citera
2022-06-20, 15:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Jag kör också GR och älskar den. Nackdelen är ju att den lider av att den får damm på sensorn men jag ha reklamation mig. Jag har däremot ii:an och vad jag förstår så är det problemet korrigerat på iii:an…. Jag har inte direkt superkoll för tillfället på utvecklingen av kamerahus från Ricoh/Pentax. Men dom släppte ju APS-Cn k3iii för inte så längesedan. Kan tänka mig att ett nytt fullformats hus är nästa steg men tror inte det är på gång särskilt snart. Men vad vet jag, det är bara en gissning. Jag är mycket nöjd med K3, KP och K1 fortfarande

Ja, damm på sensorn-problemet är ökänt. Har aldrig haft det problemet (hade GRII tidigare) men det känns lite tråkigt att behöva vara så försiktig med kameran. III:an har ju inbyggd sensor-rengöring så ett steg i rätt riktning.
Citera
2022-06-20, 17:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Ja, damm på sensorn-problemet är ökänt. Har aldrig haft det problemet (hade GRII tidigare) men det känns lite tråkigt att behöva vara så försiktig med kameran. III:an har ju inbyggd sensor-rengöring så ett steg i rätt riktning.

Ja, visst är det synd. Såg i ett annat inlägg att du funderar på en 400 2.8 eller 560 f4… Tänkte bara nämna att jag har Pentax 560 f5.6… Den är fantastiskt så väljer du att gå Pentax vägen så finns det ett riktigt bra alternativ i dom brännvidderna också
Citera
2022-06-21, 18:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Ja, visst är det synd. Såg i ett annat inlägg att du funderar på en 400 2.8 eller 560 f4… Tänkte bara nämna att jag har Pentax 560 f5.6… Den är fantastiskt så väljer du att gå Pentax vägen så finns det ett riktigt bra alternativ i dom brännvidderna också

Tack för tipset. Ska undersöka Pentax överlag.
Citera
2022-06-21, 18:44
  #17
Medlem
Ehmm... Fuji föreslår jag...
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3486513
Citera
2022-06-21, 23:01
  #18
Medlem
Callebiltes avatar
Jag kör Nikon tycker själva kamerahuset är väldigt bra men det som stör mig lite är att alla affärer i närheten mest har Cannon objektiv.. De har typ 1-2 Nikon och 15 cannon..

Edit men jag kör mycket porträtt bilder och inomhusbilder så finns säkert kameror som passar bättre om man ska leva vildmarksliv..
__________________
Senast redigerad av Callebilte 2022-06-21 kl. 23:03.
Citera
2022-06-23, 20:12
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jag kör Nikon tycker själva kamerahuset är väldigt bra men det som stör mig lite är att alla affärer i närheten mest har Cannon objektiv.. De har typ 1-2 Nikon och 15 cannon..

Edit men jag kör mycket porträtt bilder och inomhusbilder så finns säkert kameror som passar bättre om man ska leva vildmarksliv..

Har alltid varit svag för Nikon. Synd att de halkat efter Canon och Sony såpass mycket. För ljusstarka teleobjektiv har Nikon verkligen en usp i inbyggda telekonvertrar.

https://www.digitalcameraworld.com/n...on-drops-to-14
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback