Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-14, 14:06
  #1
Medlem
Hej!

Har Fuji-kameror sedan länge men saknar längre, ljusstarka teleobjektiv för natur, fåglar etc. som Fuji sannolikt inte kommer att släppa, åtminstone finns de inte med på Fujis lens roadmap. Jag tittar på tre olika system; Canon, Nikon och Sony. Har använt Canon för länge sedan men har egentligen inga preferenser mellan de tre systemen. Någon som har generella råd när det gäller de tre systemen för naturfoto?
Citera
2022-06-14, 14:15
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Vad tänker du om Pentax väderskyddade kameror?
Citera
2022-06-14, 14:22
  #3
Medlem
VoktorDodkas avatar
Vill du ha vädertätat och långa brännvidder så kolla på OM(Olympus), dessutom får du en betydligt lättare packning att bära på.
Citera
2022-06-14, 14:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vad tänker du om Pentax väderskyddade kameror?

Har aldrig provat dem men de ser onekligen trevliga ut. Saknar dock ett större objektivutbud av längre, ljusstarka teleobjektiv som finns hos de tre stora tillverkarna.
Citera
2022-06-14, 15:05
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe-i-kassan
Har aldrig provat dem men de ser onekligen trevliga ut. Saknar dock ett större objektivutbud av längre, ljusstarka teleobjektiv som finns hos de tre stora tillverkarna.
Aha.
Citera
2022-06-14, 16:02
  #6
Medlem
MyJustices avatar
Objektiv är viktiga.
Som det är nu .så finns det ingen objektiv på andrahands marknaden för varken Nikon eller Canon .
Vilket innebär att du måste köpa deras objektiv
Vilket innebär ett begränsat och dyrt utbud .
Detta gäller de spegel lösa modeller .
På Sonys sida finns det en enormt utbud av objetiv .
Citera
2022-06-14, 16:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Objektiv är viktiga.
Som det är nu .så finns det ingen objektiv på andrahands marknaden för varken Nikon eller Canon .
Vilket innebär att du måste köpa deras objektiv
Vilket innebär ett begränsat och dyrt utbud .
Detta gäller de spegel lösa modeller .
På Sonys sida finns det en enormt utbud av objetiv .

Japp, det där är en viktig aspekt. Var Sony först ut innan Canons R- och Nikons Z-system?
__________________
Senast redigerad av Ubbe-i-kassan 2022-06-14 kl. 17:02.
Citera
2022-06-14, 17:12
  #8
Medlem
MyJustices avatar
Ja
Sony utvecklade slr systemet dvs spegel löst
Köpte min första Sony slr redan 2014 .
Bästa budget tele objektiv jag har haft
Är dock Nikons 200-500

.
Citera
2022-06-14, 17:15
  #9
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Ja
Sony utvecklade slr systemet dvs spegel löst

Köpte min första Sony slr redan 2014 .
Bästa budget tele objektiv jag har haft
Är dock Nikons 200-500

.
Eh, va? Olympus hade spegellöst långt före Sony, menar du att det var Sony som utvecklade Olympus?
Citera
2022-06-14, 19:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Ja
Sony utvecklade slr systemet dvs spegel löst
Köpte min första Sony slr redan 2014 .
Bästa budget tele objektiv jag har haft
Är dock Nikons 200-500

.

Har sneglat på Nikons 400 mm f/2.8 med inbyggd 1,4x konverter. Dyrt men vansinnigt kapabelt objektiv. Man får ett 400 mm f/2.8 och ett 560 mm f/4 i samma objektiv utan att behöva fippla med en extern konverter.
Citera
2022-06-18, 00:02
  #11
Medlem
Riktigt trevlig tråd.

Jag är en Pentax fantast och kan slå ett slag för deras utrustning faktiskt. Jag började med Nikon sen Canon, Fuji men fastnade för Pentax. Jag äger nästan alla deras objektiv idag samt majoriteten av deras digitala kamerahus.

Jag brukar säga att Pentax inte är bäst på något men väldigt bra till det mesta. Men frågan är om Pentax inte är mest Bang for the buck bland alla kameramärken idag…. Pentax har en lång historia med riktigt fina klassiska objektiv som än idag konkurrerar ut konkurrensen i skärpa. Jag tänker t ex Pentax 77 1.4 FA Limited som gjordes på början av 90 talet för filmkameror men fortfarande är bland det skarpaste du kan hitta även bland moderna gluggar.

Det finns dock inget kameramärke som har så robusta prylar som Pentax. T ex så har många av deras digitala objektiv även ”skruvdragsfokus” vilket innebär att man kan koppla om objektiven från digital autofokus till analog skruvdragsfokus. Det dina med det är att objektiven blir helt odödliga då dom inte är beroende av en elmotor som förr eller senare ger upp… Jag vet att mina objektiv kommer leva längre än mig och jag är bara 30 år gammal. Jag har vandrar igenom regn, snö och sandstormar med min utrustning och det är inte en enda skråma på prylarna. Pentax är kända för att erbjuda vädertärning på deras objektiv som tillverkare som Nikon och Canon t ex bara erbjuder på sina dyraste premium gluggar. Men det bjuder Pentax på även på deras billigare konsumtions utrustning samt dyrare premium gluggar. Den enda nackdelen med Pentax är att deras autofokus system är lite efter på marknaden jämfört med konkurrensen. För mig har det aldrig varit ett problem dock.

Jag är en passionerad fotograf och har fått 5 bilder publicerade internationellt och Pentax (Ricoh) har använt en av mina landskapsbilder till marknadsföring av sin utrustning. Så jag är ingen nybörjare men heller inget proffs.
Citera
2022-06-19, 10:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Riktigt trevlig tråd.

Jag är en Pentax fantast och kan slå ett slag för deras utrustning faktiskt. Jag började med Nikon sen Canon, Fuji men fastnade för Pentax. Jag äger nästan alla deras objektiv idag samt majoriteten av deras digitala kamerahus.

Jag brukar säga att Pentax inte är bäst på något men väldigt bra till det mesta. Men frågan är om Pentax inte är mest Bang for the buck bland alla kameramärken idag…. Pentax har en lång historia med riktigt fina klassiska objektiv som än idag konkurrerar ut konkurrensen i skärpa. Jag tänker t ex Pentax 77 1.4 FA Limited som gjordes på början av 90 talet för filmkameror men fortfarande är bland det skarpaste du kan hitta även bland moderna gluggar.

Det finns dock inget kameramärke som har så robusta prylar som Pentax. T ex så har många av deras digitala objektiv även ”skruvdragsfokus” vilket innebär att man kan koppla om objektiven från digital autofokus till analog skruvdragsfokus. Det dina med det är att objektiven blir helt odödliga då dom inte är beroende av en elmotor som förr eller senare ger upp… Jag vet att mina objektiv kommer leva längre än mig och jag är bara 30 år gammal. Jag har vandrar igenom regn, snö och sandstormar med min utrustning och det är inte en enda skråma på prylarna. Pentax är kända för att erbjuda vädertärning på deras objektiv som tillverkare som Nikon och Canon t ex bara erbjuder på sina dyraste premium gluggar. Men det bjuder Pentax på även på deras billigare konsumtions utrustning samt dyrare premium gluggar. Den enda nackdelen med Pentax är att deras autofokus system är lite efter på marknaden jämfört med konkurrensen. För mig har det aldrig varit ett problem dock.

Jag är en passionerad fotograf och har fått 5 bilder publicerade internationellt och Pentax (Ricoh) har använt en av mina landskapsbilder till marknadsföring av sin utrustning. Så jag är ingen nybörjare men heller inget proffs.

Trevlig läsning. Min närmaste erfarenhet av Pentax är en Ricoh GRIII som följer med i stort sett överallt. Handhavandet är väl lite sisådär eftersom det är liten kompaktkamera men den levererar fantastisk bildkvalitet i situationer då man annars inte hade haft en kamera med sig. Objektivet är knivskarpt. Kollade Pentax k-modeller. Det är väl dags att komma med en nytt kamerahus snart?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback