Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-14, 20:11
  #13
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Ser ut som en Leo2 med papier maché på tornet. Fortfarande en 120 mm kanon. Inte imponerad så vida det inte rör sig om någon direkt ny teknik. Elektroniska system i all sin ära. Men besegrar det inte nog mycket pansar så är det inte värt en investering.
Citera
2022-06-14, 21:31
  #14
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Ser ut som en Leo2 med papier maché på tornet. Fortfarande en 120 mm kanon. Inte imponerad så vida det inte rör sig om någon direkt ny teknik. Elektroniska system i all sin ära. Men besegrar det inte nog mycket pansar så är det inte värt en investering.

Nope, 130 mm slätborrad kanon med autoloader som kan hantera ett flertal olika typer av ammunition. Och det har visat sig gång efter annan att det är bättre att satsa på elektronik, förmåga att upptäcka fienden och slå ut dom snarare än att ha tjockt pansarskydd.
Citera
2022-06-14, 22:15
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Nope, 130 mm slätborrad kanon med autoloader som kan hantera ett flertal olika typer av ammunition. Och det har visat sig gång efter annan att det är bättre att satsa på elektronik, förmåga att upptäcka fienden och slå ut dom snarare än att ha tjockt pansarskydd.
130 mm-kanonen riskerar väl att bli ett problem i början?
Som jag fattat det är det nästan standard med 120 mm nu, vilket gör att det finns gott om ammunition.
Är man premiärkund på 130 mm och hamnar i krig samma dag som man skrotade sin sista gamla 120 mm-vagn så kan det nog bli spännande.
Citera
2022-06-15, 16:34
  #16
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
130 mm-kanonen riskerar väl att bli ett problem i början?
Som jag fattat det är det nästan standard med 120 mm nu, vilket gör att det finns gott om ammunition.
Är man premiärkund på 130 mm och hamnar i krig samma dag som man skrotade sin sista gamla 120 mm-vagn så kan det nog bli spännande.

Ja, det känns lite märkligt att frångå 120 mm som är standard på Leo 2, Abrams M1A2 och Challenger 2. Den sistnämnda har dock en räfflad kanon så där kanske det inte går att använda samma typ av granater.

Nånstans måste väl utvärderingen landat i att den nya 130 mm har så många fördelar att det uppväger nackdelen av att behöva utveckla ny ammunition, även om det blir betydligt dyrare än att bara köra på med 120 mm.

Och jag antar att dom har hittat nåt bra system för autoloading, tänker mest på skyddet av ammunitionen och tillfredställande hastighet i laddningen.
Citera
2022-06-15, 17:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, det känns lite märkligt att frångå 120 mm som är standard på Leo 2, Abrams M1A2 och Challenger 2. Den sistnämnda har dock en räfflad kanon så där kanske det inte går att använda samma typ av granater.

Nånstans måste väl utvärderingen landat i att den nya 130 mm har så många fördelar att det uppväger nackdelen av att behöva utveckla ny ammunition, även om det blir betydligt dyrare än att bara köra på med 120 mm.

Och jag antar att dom har hittat nåt bra system för autoloading, tänker mest på skyddet av ammunitionen och tillfredställande hastighet i laddningen.
Sydkoreanska Black Panther har Norge börjat prova. Den har 120 mm kanon med autoladdning för 16 st skott.

Då Norge även tittar på ny IFV där det kan bli CV 90. Eller så blir det kanske Rheinmetalls hela lager med KF31, KF41 och deras stridsvagn KF51 Panther. Intressant att följa vad framtiden visar.
Citera
2022-06-15, 17:30
  #18
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Tyskarna kan det där med designen av tanks, från Panzerkampfwagen VI Tiger till Rheinmetall KF51 Panther Main Battle Tank.
Citera
2022-06-15, 23:37
  #19
Medlem
Detta är inte alls något måste. Viktigare att vi förser alla strv122 med "Trophy" eller motsvarande system.
Citera
2022-06-16, 23:35
  #20
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta är inte alls något måste. Viktigare att vi förser alla strv122 med "Trophy" eller motsvarande system.

Oklart i nuläget hur effektivt ett sådant system är i realiteten. Jag har ingen aning alls.. Kanske skulle funka jättebra i krig, men det är väl inte riktigt testat än utav någon?

Hur funkar systemet i småbruten skogsterräng?

Hur funkar det med avsuttet mekskytte i närheten av strv?

Finns det en risk för att besättningen får en övertro på systemet och kommer att uppträda onödigt oförsiktigt med vagnen?

Osv..

Håller dock med om att vagnen i nuläget inte är något måste.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2022-06-17 kl. 00:28.
Citera
2022-06-17, 00:13
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Oklart i nuläget hur effektivt ett sådant system är i realiteten. Jag har ingen aning alls.. Kanske skulle funka jättebra i krig, men det är väl inte riktigt testat än utav någon?

Hur funkar systemet i småbruten skogsterräng?

Hur funkar det med avsuttet mekskytte i närheten av strv?

Finns det en risk för att besättningen får en övertro på systemet och kommer att uppträda onödigt oförsiktigt med vagnen?

Osv..

Trophy är prövat i strid med bra resultat, i samband med Israels intervention i Gaza 2014. Tydligen ska ingen stridsvagn med aktivt Trophy-system ha träffats av någon robot eller raket.

https://www.military.com/daily-news/...sile-tech.html
Citera
2022-06-17, 00:16
  #22
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Trophy är prövat i strid med bra resultat, i samband med Israels intervention i Gaza 2014. Tydligen ska ingen stridsvagn med aktivt Trophy-system ha träffats av någon robot eller raket.

https://www.military.com/daily-news/...sile-tech.html

Jag betvivlar inte att systemet skulle göra någon form av nytta, men hur stor nytta i förhållande till pris?

Går gerillaarmé i Gaza att jämföra med kvalificerad motståndare i skogsterräng i Norrbotten under vinterhalvåret?

Uppträder israeliska stridsvagnsförband på samma sätt som stridsgrupp Gotland gör med sina stridsvagnar?

Jag bara funderar. Säger inte att jag sitter på några svar, jag bara undrar rent allmänt.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2022-06-17 kl. 00:18.
Citera
2022-06-17, 09:05
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag betvivlar inte att systemet skulle göra någon form av nytta, men hur stor nytta i förhållande till pris?

Går gerillaarmé i Gaza att jämföra med kvalificerad motståndare i skogsterräng i Norrbotten under vinterhalvåret?

Uppträder israeliska stridsvagnsförband på samma sätt som stridsgrupp Gotland gör med sina stridsvagnar?

Jag bara funderar. Säger inte att jag sitter på några svar, jag bara undrar rent allmänt.

Det funkar tillräckligt bra för att USA ska vilja utrusta sin senaste version av M1 Abrams med systemet i alla fall. De vapen som Trophy stoppat är inte några primitiva saker, utan moderna ryska vapen (bl.a. Kornet-E). Hur det skulle funka mot västerländska vapen med toppattackförmåga är dock mer oklart.

Det är säkert inte något hundraprocentigt system, men det är ju inga skydd. Inte pansarplåt heller.
Citera
2022-06-17, 10:55
  #24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Detta är inte alls något måste. Viktigare att vi förser alla strv122 med "Trophy" eller motsvarande system.
Kan vara läge som du skriver att köra Remo på 122 och avvakta utvecklingen. USA tittar på en modifierad M1 med nytt torn och 130 mm kanon, alt Black Panther eller minst aptitligt, en ny fransk-tysk vagn.
Att köpa från Tyskland bör i möjligaste mån undvikas, en fullständigt opålitlig partner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback