Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-28, 01:09
  #529
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Nej, det blir inte färre torpedtuber. Om man misstänker att man kan möta en armada med fartyg, kan man peta i adapter för fyra tuber till, innan man ger sig ut på jakt. Slussen ger en ökad flexibilitet att bättre klara olika typer av uppdrag. Slussen är nog av större nytta än fyra tuber under största delen av tiden.
Jo jag har sett denna adapter lösning till MMP eller FPL beroende på vem som skriver om den. Vad jag förstår så bör den sättas fast i hamn. Vilken eller vilka hamnat finns denna adapter. Eller ska den utnyttja det extra utrymmet som är planerat för A26.

Hoppas att den tredje A26 får en mer konventionell lösning. Eller lösning åt olika håll. Två mindre Pelaric för att i huvudsak lyssna. Eller satsa på en Oceanic-ER. Eller varför inte anpassa sig för den nyare tekniken med obemannade farkoster/ubåtar.

Nu får vi hoppas att det blir något speciellt med en försenad och fördyrad ubåt.
Citera
2023-02-28, 01:15
  #530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Nej, det är helt sant. Men nu har som tur är ryssarna inga hangarfartyg i Östersjön.

Baserat på uppdraget, som kommer vara precis som du säger, mest fokuserat på att lyssna, spionera, och glida runt och verka farliga, så är det nog ändå rätt prioriterat. För UUVer och passiva sensorer kommer vara en betydande faktor framöver. Och där är dykslussen bra att ha.

Eller om man måste spränga en gasledning…oups, too soon?
Vem säger inte att vi ska kunna agera i medelhavet eller någon annanstans. Sedan kan även andra större fartyg behöva träffas av fler än två torpeder. Hangarfartyg nämnde jag bara för att vi kunde smyga så nära dem.

Som jag nämnde till Halfman. Så hoppas jag det blir en annan utveckling med en tredje A26. Eller om lyssna och iakttaga är viktigast så kanske det räcker med två PELARIC istället. Eller varför inte en OCEANIC-ER.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2023-02-28 kl. 01:17.
Citera
2023-02-28, 02:30
  #531
Medlem
Sqrbankens avatar
Sverige har så mycket kust att det nog blir svårt att bygga en flotta som kan agera med pondus när vi samtidigt ska vara hrla världens socialkontor. Nej, köp in och underhåll in 6-10 kärnspetsar stället mot löftet till omvärlden att lobba dem över ryssen om detta statiska U-land skulle få för sig någonting.
Citera
2023-02-28, 09:01
  #532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vem säger inte att vi ska kunna agera i medelhavet eller någon annanstans. Sedan kan även andra större fartyg behöva träffas av fler än två torpeder. Hangarfartyg nämnde jag bara för att vi kunde smyga så nära dem.

Som jag nämnde till Halfman. Så hoppas jag det blir en annan utveckling med en tredje A26. Eller om lyssna och iakttaga är viktigast så kanske det räcker med två PELARIC istället. Eller varför inte en OCEANIC-ER.
Absolut. Men då finns ju möjligheten till 3-4 torpeder vid sådan användning. Tveksamt om du behöver IDAS på 200 m djup.

Sen skulle jag tro att de flesta fartyg som mottager 2 torpedträffar inte riktigt är kvar på 100% kapacitet. Det kan ju räcka att skadeskjuta dem för att uppnå effekt? Man måste ju inte sänka dem helt.

(Vilket ibland, om man ska vara mycket cynisk, är att föredra, då det plötsligen kräver räddningsoperationer från fienden, som slukar resurser. Ett sänkt skepp får man ju skriva av omedelbart…)

Jag ser gärna BÅDE 2 st Pelagic och 1 Oceanic-ER i svensk marin. Alltså utöver de 2 som redan byggs. Det skulle ge Kockums valuta för nedlagd kostnad i varvet, och mycket mer kapacitet för vår försvarsförmåga. Dessutom mer reklam för försäljning. Därför bör man utrusta en Oceanic-ER med VLS, om så bara för demo-möjligheter.

(Och Pelagic borde förstås tillverkas utan lucka)
Citera
2024-02-09, 00:38
  #533
Medlem
Vill gärna väcka liv i en riktig intressant och klok tråd som rakt igenom håller hög niva och många kloka förslag. Vad har hänt på fronten?

Finns det något begagnat att skaffa? Det fanns förslag redan från ts men även andra kanske ännu bättre? Idén att snabbt få ett fartyg med hyfssad kapacitet som samtidigt kan lära upp besättningarna nu när flottan behöver växa är inte alls dum. Samtidigt får vi tänka att fartyg behöver skickas iväg för diverse övningar med Nato samtidigt som våra korvetter ska genomgå remo så det lär bli tunnt med operativa fartyg. YSF2030 vet vi inte så mycket om mer än att de första 2 beräknas till tidigast 2028-2029, stämmer det?

Det har även diskuterats ubåt A26 i olika versioner, något nytt?

Läste en intressant artikel gällande Tyska Marinen där man menade att utvecklingen går så fort nu och det gäller att framtidssäkra fartyg och annat för autonoma funktioner, plats för drönare, uav etc. Det tror jag blir avgörande så viktigt att att inte bygga våra nya fartyg alltför slimmade, merkostnaden att bygga 10m längre fartyg är liksom fikapengar i sammanhanget. Speciellt om man tänker att det om 10 år visar sig att fartygen behöver extra utrymmen för drönare. Drönare av den typen är inte direkt små.

Hur går det med nya AMFBAT? Nya båtar med artilleri, 8 st verkar det som. När kommer de? Vilken typ av artilleri blir det, granatkastsre?
Citera
2024-02-09, 00:54
  #534
Medlem
Intressant artikel om ämnet https://kkrva.se/nytt-ytstridsfartyg-har-och-nu/#
Citera
2024-02-10, 00:59
  #535
Medlem
Vad som har hänt sedan sist är väl:

1. Nya granatkastarbåtar har beställts
2. YSF2030 är i ”produktdefinitionsfas”
3. Beslut om halvtidsmodifiering (HTM) av två minröjningsfartyg.
4. Visby ska få CAMM och börjar HTM under 2025

Så nej, inga läglighetsköp än så länge. Lite trist och fantasilöst kan jag tycka, men budgeten verkar tight, och Marinen har svårt att få fram personal.

Jag tror ju att baserat på vilken roll NATO verkar vilja att Sverige tar, så skulle amfibiska fartyg (som i TS) passa Sverige utmärkt. Vår roll kommer i mångt och mycket vara att sköta logistiken över Östersjön. Att ha fartyg som regelbundet kan flytta en mekaniserad bataljon mellan Sverige, Finland och Baltikum tycker jag vore lämpligt. Sen kan man använda dessa fartyg till en hel del annat, inklusive signalspaning med drönare, träning, flytt av materiel mellan verksamhetsområden i normal verksamhet, eller del i större övningar (typ om P4 vill öva i Finland).

Men. Jag tror inte dessa typer av fartyg stämmer överens med den nuvarande Marinens självbild. De har inte riktigt greppat sin nya roll ännu. Och därför ser vi inga större förändringar ännu.

Däremot håller jag med om att Freedom-klassen är intressant för Sverige. De är byggda för miljöer liknande Östersjön. Sen att USA inte har jättemycket nytta av den fartygstypen är ett avsevärt problem för DEM, men inte nödvändigtvis för Sverige…
Citera
2024-02-10, 09:45
  #536
Medlem
HTM av Visby har flyttats fram och ska påbörjas 2024. Men leverans av Sea Ceptor kommer först 2026.
Så vi kommer att ha 1-2 Visby mindre i drift ett antal år. Då de genomgår HTM.

De två första luftvärnskorvetterna kommer efter 2030. Om de då är fullt beväpnade är oklart. Ingen beställnig av dem har ännu inte skett.

Leverans av ubåt A26 hr försenats. Men det blir nog att en A26 till beställs. Då vi måste hålla uppe kompetensen. Eftersom ingen beställning av ubåt från Sverige har skett sedan 90-talet.

De vill byta ut Carlskrona och Trossö till flera mindre fartyg. Men har stannat upp i dessa planer. För att ta reda på vad Nato säger.

Så klart att marinen behöver något. Allt från patrullfartyg till Större korvett.
Men på den punkten går det trögt. Även fast det finns fartyg från bl.a. KBV och två finska fartyg som kan göras om till patrullfartyg. Då vi bl,a. använder våra Bev 80 fartyg som dels patrullfartyg.
Försvaret får numera köpa för 700 mkr utan att regeringen behöver ge tillåtelse.

Sedan behövs det minst en korvett för att lösa frågan 2025-2030.
Citera
2024-02-10, 09:50
  #537
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Vad som har hänt sedan sist är väl:

1. Nya granatkastarbåtar har beställts
2. YSF2030 är i ”produktdefinitionsfas”
3. Beslut om halvtidsmodifiering (HTM) av två minröjningsfartyg.
4. Visby ska få CAMM och börjar HTM under 2025

Så nej, inga läglighetsköp än så länge. Lite trist och fantasilöst kan jag tycka, men budgeten verkar tight, och Marinen har svårt att få fram personal.

Jag tror ju att baserat på vilken roll NATO verkar vilja att Sverige tar, så skulle amfibiska fartyg (som i TS) passa Sverige utmärkt. Vår roll kommer i mångt och mycket vara att sköta logistiken över Östersjön. Att ha fartyg som regelbundet kan flytta en mekaniserad bataljon mellan Sverige, Finland och Baltikum tycker jag vore lämpligt. Sen kan man använda dessa fartyg till en hel del annat, inklusive signalspaning med drönare, träning, flytt av materiel mellan verksamhetsområden i normal verksamhet, eller del i större övningar (typ om P4 vill öva i Finland).

Men. Jag tror inte dessa typer av fartyg stämmer överens med den nuvarande Marinens självbild. De har inte riktigt greppat sin nya roll ännu. Och därför ser vi inga större förändringar ännu.

Däremot håller jag med om att Freedom-klassen är intressant för Sverige. De är byggda för miljöer liknande Östersjön. Sen att USA inte har jättemycket nytta av den fartygstypen är ett avsevärt problem för DEM, men inte nödvändigtvis för Sverige…

Lite om Freedomklassen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedo...al_combat_ship

Vi skulle kunna lägga ett skambud på dem och ta med i beräkningen att maskineriet kanske måste byggas om, 47 knop och deplacement på 3500 ton - håller grejorna? De skulle kunna klassas som fregatter och förses med svensk radar och stridsledning mm.
Citera
2024-02-10, 11:37
  #538
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Lite om Freedomklassen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedo...al_combat_ship

Vi skulle kunna lägga ett skambud på dem och ta med i beräkningen att maskineriet kanske måste byggas om, 47 knop och deplacement på 3500 ton - håller grejorna? De skulle kunna klassas som fregatter och förses med svensk radar och stridsledning mm.
Ja, vad jag vet så har de nu äntligen lyckats reda ut alla barnsjukdomar på Freedom-klassen (combining gear och underhåll), mot kostnaden av fler personal ombord (typ 85-90).

Men USA står med problemet att de egentligen inte behöver en snabbgående korvett för grunt vatten. De behöver luftvärnsfregatter för djuphavsgående. Och då spelar det inte så stor roll att fartygen äntligen fungerar.

Däremot så passar den profilen bra för Sveriges behov.
Citera
2024-02-10, 12:10
  #539
Moderator
Neksnors avatar
Skulle tyskarnas fregatter vara användbara för svenskt bruk?
https://en.wikipedia.org/wiki/Baden-...-class_frigate
De är större än allt annat flottan och inte särskilt stealth, men har två helikopterhangarer och gott om utrymme.
Kanske användbara som ledningsresurs?
Räls för minor/sjunkbomber bör få plats i aktern och om man tycker att fyra RIB (två "hangarer" per sida) är överdrivet så kanske någon kan användas för torpedavfyrning.

Eller räcker tyskarnas fartyg för Natos behov i området?
Citera
2024-02-10, 12:27
  #540
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ja, vad jag vet så har de nu äntligen lyckats reda ut alla barnsjukdomar på Freedom-klassen (combining gear och underhåll), mot kostnaden av fler personal ombord (typ 85-90).

Men USA står med problemet att de egentligen inte behöver en snabbgående korvett för grunt vatten. De behöver luftvärnsfregatter för djuphavsgående. Och då spelar det inte så stor roll att fartygen äntligen fungerar.

Däremot så passar den profilen bra för Sveriges behov.

Den gör ju det. Vi bör slänga in ett skambud och köpa dem med avmonterad radar och stridsledning för att sedan ev ha i eget där.

Tycker dock att 90 man är väl mycket för stor korvett / liten fregatt. Kanske det är med helikopter och bordningsstyrka?

Vi skulle f ö också kunna behöva något tyngre med stor uthållighet. Tänker då mest på Adensundet med dess sjörövare, minor och huthier. Detta är ju visserligen nästan innanhav men det är ju långt till vänliga hamnar ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback