Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 17:03
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ja, får vi 4st YSF2030 i storleken 115-120m så är iaf jag nöjd. Speciellt om de har VLS mer än bara symboliskt.
Möjlighet finns då att lägga in en 16 tubers MK VLS. Pohjanmaa klassen får 8 st men kan ha 16 tuber MK 41 VLS. Vill man utöka förmågan ännu mer. Så kanske man kan få dit någon ExLS för typ 16 st CAMM som exempel. Inklusive hangar och hkp platta etc.
Citera
2023-01-19, 19:58
  #470
Medlem
konstapels avatar
Ubåtar, drönare för attack- och övervakning samt missilsystem såklart.
Ytfaryg börjar snabbt bli lika effektiva som bajonetten och kavallerichocken.
Citera
2023-02-16, 09:50
  #471
Medlem
"Omvärldsläget får Försvarsmakten att tänka om.
De nya ytstridsfartygen skulle vara baserade på de unika Visbykorvetterna, vilka byggdes på Karlskronavarvet. Planen har skrotats och av allt att döma byggs de nya fartygsskroven på ett varv utomlands."


https://www.blt.se/karlskrona/forsam...tter-897ea1ee/
Citera
2023-02-16, 12:36
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
"Omvärldsläget får Försvarsmakten att tänka om.
De nya ytstridsfartygen skulle vara baserade på de unika Visbykorvetterna, vilka byggdes på Karlskronavarvet. Planen har skrotats och av allt att döma byggs de nya fartygsskroven på ett varv utomlands."


https://www.blt.se/karlskrona/forsam...tter-897ea1ee/
Väldigt intressant vändning! Undrar var de uppgifterna kommer ifrån, det låter ju i så fall som att man kommer ha konventionella skrov, kanske snabbare, billigare och enklare att skaffa fler?
Citera
2023-02-16, 17:02
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
"Omvärldsläget får Försvarsmakten att tänka om.
De nya ytstridsfartygen skulle vara baserade på de unika Visbykorvetterna, vilka byggdes på Karlskronavarvet. Planen har skrotats och av allt att döma byggs de nya fartygsskroven på ett varv utomlands."


https://www.blt.se/karlskrona/forsam...tter-897ea1ee/

Får man chansa att dom lämnar över uppdraget till damen i Holland och vi får en egen komponerad sigma klass. Alternativt att danskarna kan hjälpa oss med en uppdaterad Iver Huitfeldt. I övrigt bra val FMV äntligen händer det något.
Citera
2023-02-16, 18:00
  #474
Medlem
Vad är det som är nytt?
Det har har varit känt sedan senhösten.
Citera
2023-02-16, 18:19
  #475
Medlem
Fast det är väl bara skroven som skall byggas utomlands? Sen tar Kockums över skroven och bygger färdigt fartygen med all utrustning. Det går ju inte för sig att låta ett utländskt varv leverera ett färdigt fartyg utan hjälp av Saab.
Citera
2023-02-16, 20:24
  #476
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Har följt tråden här och funderat. Rent allmänt så känns det ju som att större fartyg har fått ytterligare en nackdel nu som vi ser när vi betraktar Ukraina-kriget. Deras utsatthet för missiler är hög, speciellt i ett litet hav som Östersjön.

Tänk er att lägga ner miljarder på en eller två båtar och sedan redan efter 15 min krig så har båda båtarna sjunkit eftersom fienden har tillgång till missiler som slår ut fartyget.

Hur säkerställer man att inte det händer?

Nu är jag sen på bollen här, men jag svarar ändå.

De större fartyg som ryssarna förlorat, eller som blivit så pass skadade att de är ute ur leken för överskådlig tid, är följande:

1 st Slava-klass kryssare
2 st Ropucha-klass landstigningsfartyg
1 st Alligator-klass landstigningsfartyg
1 st räddnings och brandsläckningsfartyg med bogserkapacitet
1 st Buyan M-klass robotkorvett (osäkert, då den observerats skadad och under bogsering men inte sänkt eller så pass skadad att den sjunkit)

Av dessa fartyg är det bara Buyan M-klass korvetten som har något sånär rimlig chans att agera mot moderna sjömålsrobotar (även om den inte är jättestor den heller). Slava-klass kryssarna är mycket gamla vid det här laget och även om de har relativt slagkraftiga luftvärnsrobotar för lång räckvidd, och extremt slagkraftiga sjömålsrobotar, så har de ett närmast obefintligt närförsvar som vi tänker oss det idag.

Ur minnet hade Moskva inte ens uppgraderad Slava-klass CIWS, utan körde med det originalinstallerade AK-630 i originalversionen från mitten/slutet av 1970-talet. Dess luftövervaknings och målföljningsradar lämnade också en hel del att önska.
Citera
2023-02-16, 20:32
  #477
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Väldigt intressant vändning! Undrar var de uppgifterna kommer ifrån, det låter ju i så fall som att man kommer ha konventionella skrov, kanske snabbare, billigare och enklare att skaffa fler?

Det är, med allra största sannolikhet Damen Shipyards Group som får i uppdrag att bygga någon av sina Sigma-klass modeller för svenskt bruk. Jag skulle gissa på en variant av Sigma 9813 eller Sigma 10513.

Varianterna kan beskådas här: https://www.damen.com/vessels/defenc...es?view=models

Vad gäller konstruktion, byggnation och sjösättning så kan vi räkna med att det går AVSEVÄRT snabbare än om vi skulle bygga nya fartyg baserade på Visby-klassen. Förmodligen ner mot 1/3 eller 1/4 av tiden.

Det här är mycket versatila fartyg, med relativt goda smygegenskaper och de kan förses med såväl helikopterhanteringsförmåga, eventuellt i egen hangar, samt luftvärnsrobot och sjömålsrobot. De är också goda plattformar för avancerad ubåtsjakt, med släphydrofon, egna vapen för att angripa ubåtar, samt ubåtsjakthelikopter som kan tankas, repareras och förses med nya vapen direkt på fartyget.

EDIT: Det jag tycker är mest imponerande, givet vårt eget tvivelaktiga track record beträffande detta, är att de Sigma-modeller som byggts åt andra länder har levererats inom utsatt tid och till specificerad budget. Det är definitivt inte att förakta.
__________________
Senast redigerad av T-80U 2023-02-16 kl. 20:35.
Citera
2023-02-17, 13:07
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är, med allra största sannolikhet Damen Shipyards Group som får i uppdrag att bygga någon av sina Sigma-klass modeller för svenskt bruk. Jag skulle gissa på en variant av Sigma 9813 eller Sigma 10513.

Varianterna kan beskådas här: https://www.damen.com/vessels/defenc...es?view=models

Vad gäller konstruktion, byggnation och sjösättning så kan vi räkna med att det går AVSEVÄRT snabbare än om vi skulle bygga nya fartyg baserade på Visby-klassen. Förmodligen ner mot 1/3 eller 1/4 av tiden.

Det här är mycket versatila fartyg, med relativt goda smygegenskaper och de kan förses med såväl helikopterhanteringsförmåga, eventuellt i egen hangar, samt luftvärnsrobot och sjömålsrobot. De är också goda plattformar för avancerad ubåtsjakt, med släphydrofon, egna vapen för att angripa ubåtar, samt ubåtsjakthelikopter som kan tankas, repareras och förses med nya vapen direkt på fartyget.

EDIT: Det jag tycker är mest imponerande, givet vårt eget tvivelaktiga track record beträffande detta, är att de Sigma-modeller som byggts åt andra länder har levererats inom utsatt tid och till specificerad budget. Det är definitivt inte att förakta.
Det ser ju väldigt lovande ut - och gällande Damen så har väl de redan samarbete med Saab angående eventuella ubåtar? Så det samarbetet vad gäller svenska system ombord skulle inte försämra leveranstider heller, direkt.
Citera
2023-02-17, 14:09
  #479
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppahulle01
Det ser ju väldigt lovande ut - och gällande Damen så har väl de redan samarbete med Saab angående eventuella ubåtar? Så det samarbetet vad gäller svenska system ombord skulle inte försämra leveranstider heller, direkt.

Det är vad jag skulle tro blir aktuellt i sådana fall, ja.

Notera dock att det här är vad jag tror är mest sannolikt, baserat på viss kunskap och förståelse. Jag har inte hört eller läst att det stämmer.
Citera
2023-02-17, 14:46
  #480
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
"Omvärldsläget får Försvarsmakten att tänka om.
De nya ytstridsfartygen skulle vara baserade på de unika Visbykorvetterna, vilka byggdes på Karlskronavarvet. Planen har skrotats och av allt att döma byggs de nya fartygsskroven på ett varv utomlands."


https://www.blt.se/karlskrona/forsam...tter-897ea1ee/
Så trist, mera pengar som strömmar ur landet och kompetens med det. Vem kan få det uppdraget då, hamnar det i Spanien på något jättevarv tro?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback