Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-06-12, 12:48
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag hade turen och privilegiet att få ha jobbat på ett slöjobb i 7 år. Jag är oerhört tacksamt att ha fått uppleva ett så stressfritt jobb. Jag var automatsvarvare och mitt jobb gick ut på att fylla på material i en svarv var 18e minut. Jag kunde gå ut och sola medans svarvarna skötte sig själva. Det var ett riktigt myglarjobb, myglade dagarna i enda. Dom enda gånger jag behövde anstränga mig litegrann var när svarvarna behövde repareras lite och jag kunde ju svarvarna ut och in så det var inga problem.

Det var ett litet familjeföretag och chefen var över 80 år gammal. Han gillade mig och han kom sällan och tittade till mig. Det fanns inga produktionschefer eller skyddombudsmän. Det uppstod aldrig någon konflikt. Alla anställda var lugna precis som jag. Absolut 0 stress. Tyvärr gick företaget i konkurs till slut. Jag hade nog jobbat där resten av mitt liv annars. Jag drömmer fortfarande om mitt gamla jobb och det känns lite som man har förlorat en familjemedlem.

Nu när jag har ett helt annat jobb så insåg jag hur bra jag hade det på mitt gamla. Det går inte jämföra. Nu är jag stressad, har ångest, längre restid till jobb, mycket mer slitsamma arbetsuppgifter. Jag tjänar 4000:- mer i lön nu men det är verkligen inte värt stressen och ångesten. Mitt gamla jobb var mer som ett andra hem eller en hobby. Tänk er själva att ha jobbat 7 år på ett stressfritt jobb och sen helt plötsligt ska behöva ställa om psyket/hjärnan till att bli stressad och få ångest.

Jag är övertygad om att det inte går att hitta ett liknande jobb som mitt gamla. Idag är allt organiserat för att anställda inte ska kunna mygla. Jag kan tänka mig att man inte ens får mygla i moderna svarv-fabriker med CNC-maskiner eller lasers. Visst det kanske finns små familjeföretag som mitt gamla men det är nog oerhört sällsynt.
Citera
2022-06-12, 12:50
Medlem
Valfritt i kommun

8-17
Kafferaast 15 minuter varje h

lunch 1,45 h

6 h arbestdag är redan här,
Citera
2022-06-12, 12:56
Medlem
Stationär väktare nattetid. Oftast sitta och glo och hyffsat betalt.
Citera
2022-06-12, 12:58
Medlem
Kolonns avatar
Som förestående skrev: Kommuner och offentlig verksamhet. Platser där rök-kärringar med scarfar samlas.
Citera
2022-06-12, 13:06
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Valfritt i kommun

8-17
Kafferaast 15 minuter varje h

lunch 1,45 h

6 h arbestdag är redan här,
Hade aldrig trivts. Jag jobbar hellre 7-16 på ett jobb som jag älskar än 6h på nåt jobb jag vantrivs på. Folk som söker sig till kommunala jobb är ofta stressiga och allmänt jobbiga människor att ha och göra med. Så det är inte bara själva arbetsuppgifterna som är viktiga för mig utan även vad för typ av arbetskamrater man har.
Citera
2022-06-12, 13:07
Medlem
Receptionist på ett mindre museum i en lite ort/kommun.
Citera
2022-06-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Hade aldrig trivts. Jag jobbar hellre 7-16 på ett jobb som jag älskar än 6h på nåt jobb jag vantrivs på. Folk som söker sig till kommunala jobb är ofta stressiga och allmänt jobbiga människor att ha och göra med. Så det är inte bara själva arbetsuppgifterna som är viktiga för mig utan även vad för typ av arbetskamrater man har.

När det är lallar-jobb är man oftast överflödig. vill du vara det på jobbet?
Citera
2022-06-12, 13:13
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
När det är lallar-jobb är man oftast överflödig. vill du vara det på jobbet?
På mitt förra jobb så spelade jag en viktig roll inom produktionen men samtidigt var det ett myglarjobb. Den kombinationen finns nog inte idag.
Citera
2022-06-12, 13:23
Medlem
Eftersom du tjänar mer nu skulle du ju kunna gå ner i arbetstid hade du klarat dig på 80%? T ex vara ledig fredagar?

Nattreceptionist på något hotell eller dylikt?
Senast redigerad av NickLidstrom 2022-06-12 kl. 13:27.
Citera
2022-06-12, 13:31
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Eftersom du tjänar mer nu skulle du ju kunna gå ner i arbetstid hade du klarat dig på 80%? T ex vara ledig fredagar?

Nattreceptionist på något hotell eller dylikt?
Nej det går inte eftersom att det kan dyka upp vissa jobb/bokningar när jag jobbar och jag har ingen kontroll över dom bokningarna så jag kan nästan aldrig ta en ledig dag. Har väl redan outat vad jag jobbar med nu i tidigare trådar men jag håller det lite hemligt i denna tråden, speciellt om den hamnar på förstasidan som mina trådar har en tendens till att göra.
Citera
2022-06-12, 13:40
Medlem
ABBORREs avatar
Märkligt att företaget du jobbade på gick i konkurs
Citera
2022-06-12, 13:49
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Märkligt att företaget du jobbade på gick i konkurs
Det höll i sig i över 40 år ändå. Mycket konkurrans med kina-produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in