2022-06-12, 11:18
Medlem
Från GP:

” 54-åringen kallar sig själv ”en framstående persong i hela världen” och påstod sig ha lösningen på framtidens energiproblem – en apparat med kapacitet att generera tio gånger mer värme än den el som tillfördes.
Men åklagaren kallar uppfinningen för en bluff och åtalar honom nu för att ha blåst investerarna på nästan 85 miljoner kronor.
I utredningen figurerar dessutom Mehdi Seyyed, grundare av Bandidos Mc i Göteborg.”

Vet någon vem denna ”uppfinnaren” är?
Citera
2022-06-12, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanesbrur
Från GP:

” 54-åringen kallar sig själv ”en framstående persong i hela världen” och påstod sig ha lösningen på framtidens energiproblem – en apparat med kapacitet att generera tio gånger mer värme än den el som tillfördes.
Men åklagaren kallar uppfinningen för en bluff och åtalar honom nu för att ha blåst investerarna på nästan 85 miljoner kronor.
I utredningen figurerar dessutom Mehdi Seyyed, grundare av Bandidos Mc i Göteborg.”

Inte en aning, men jag har en länk till artikeln. Tyvärr bakom betalvägg: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ump-1.74586284

Framgår det vilka som investerat? Knappast endast privatpersoner, eller? Något statligt?
Senast redigerad av Pillerarm 2022-06-12 kl. 11:39.
Citera
2022-06-12, 11:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanesbrur
Från GP:

Om man investerar i något som påstås ge mer energi ut än vad som kommer in skall man omyndigförklaras.
Det betyder dock inte att det är OK att lura extremt korkade personer, men ändå... Jag blir så trött.

Men vi har en liknande bluffmakar här i Norge som lurar folk med sin påstådda evighetsmaskin som skall kunna generara oändligt med energi från ingenting. Folk har skjutit in miljoner, även statliga myndigheter och komunen. Dock inget åtal ännu. Sådanat här kommer att fortsätta så länge det drullar runt en massa folk med mer pengar än vett.
Citera
2022-06-12, 11:44
Medlem
Det står inget i artikeln om något anhållande av Mehdi? Trodde faktiskt att han börjat vandra efter den smala vägen. Att han lagt det gamla livet bakom sig. Tråkigt isf. Men samtidigt är det här ett spännande ärende som jag vill höra mer om. Kanske GT skriver lite mer om det senare.
Citera
2022-06-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Om man investerar i något som påstås ge mer energi ut än vad som kommer in skall man omyndigförklaras.
Archimedes, Leonardo da Vinci och Christopher Polhem har gjort sina konstruktioner.

Tack och lov blev de inte omyndigförklarade för det.
Citera
2022-06-12, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Archimedes, Leonardo da Vinci och Christopher Polhem har gjort sina konstruktioner.

Och ingen av deras konstruktioner lyckas fälla Termodynamikens lagar.
Citera
2022-06-12, 12:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Det har hänt en del inom teknik och fysik-kunskap sedan 1751, även om du tydligen missat det.
Termodynamiken började i praktiken utvecklas 1824. Lite väl nytt för Polhem, men man kan tycka att vuxna personer i dagens samhälle borde ha lärt sig i alla fall något på fysiken i grundskolan (ja, det ingår där, eller gjorde i alla fall på min tid). Men tydligen inte... Somliga skolkade och satt och smygrökte bakom kiosken istället. 25 år senare "råkar" dom fumla bort X antal miljoner i ett uppenbart bluff-projekt. Och så går dagarna...
Citera
2022-06-12, 12:12
Medlem
Citat:
Det har hänt en del inom teknik och fysik-kunskap sedan 1751, även om du tydligen missat det.
Termodynamiken började i praktiken utvecklas 1824. Lite väl nytt för Polhem, men man kan tycka att vuxna personer i dagens samhälle borde ha lärt sig i alla fall något på fysiken i grundskolan (ja, det ingår där, eller gjorde i alla fall på min tid). Men tydligen inte... Somliga skolkade och satt och smygrökte bakom kiosken istället. 25 år senare "råkar" dom fumla bort X antal miljoner i ett uppenbart bluff-projekt. Och så går dagarna...
Jag bara nämnde några som försökt, och att de tack och lov inte blev omyndigförklarade för det.

Men visst, om man i dag investerar miljoner i en evighetsmaskin så kanske man bör ha en god man.
Citera
2022-06-12, 12:22
Medlem
Citat:
Det betyder dock inte att det är OK att lura extremt korkade personer, men ändå... Jag blir så trött.

Men vi har en liknande bluffmakar här i Norge som lurar folk med sin påstådda evighetsmaskin som skall kunna generara oändligt med energi från ingenting. Folk har skjutit in miljoner, även statliga myndigheter och komunen. Dock inget åtal ännu. Sådanat här kommer att fortsätta så länge det drullar runt en massa folk med mer pengar än vett.

Nja, det står att den genererar tio gånger så mycket värme som elen den förbrukar. Jag skulle kalla det en extraordinärt bra värmepump.
Citera
2022-06-12, 12:24
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Inte en aning, men jag har en länk till artikeln. Tyvärr bakom betalvägg: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...ump-1.74586284

Framgår det vilka som investerat? Knappast endast privatpersoner, eller? Något statligt?

Från artikeln:
Han beviljades finansiellt stöd från både den statliga Energimyndigheten och Västra Götalands-regionen.

Det handlade om miljonbelopp, för en forskning som ansågs vara "banbrytande och betydelsefull".
Om de privata investerarna:
• En [sic] företag med säte i Göteborg satsade 48,1 miljoner.

• En privatperson registrerad i utlandet satsade 8,6 miljoner.

• En privatperson från Hisings Backa satsade 15,1 miljoner.

• Ett par från en mindre ort i Bohuslän satsade 12,5 miljoner.

• En privatperson från Kungsbacka satsade 600 000 kronor.
Det här skulle jag vilja veta mer om:
Ganska tidigt fattade dock Ekobrottsmyndigheten misstankar om att alltihop egentligen var ett bedrägeri och försökte få mannen frihetsberövad.

Det gick inte alls.

Däremot beslutades om avvisning, eftersom 54-åringen då saknade både uppehålls- och arbetstillstånd.

Detta orsakade starka protester bland mannens anhängare, däribland flera toppolitiker i Göteborg.
Citera
2022-06-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Från artikeln:[indent][i]Han beviljades finansiellt stöd från både den statliga Energimyndigheten och Västra Götalands-regionen.
Fy fan. Befarade att någon myndighet investerat. Vad sätter de folk folk där? Är det en merit att helt sakna allmänbildning?
Citera
2022-06-12, 12:34
Medlem
Citat:

Om han har lyckats att lura till sig 84 miljoner kronor, så gissar jag att det kan finnas EU-pengar med i det hela. Hörde nyligen på radion om två bröder, som köpt en gammal gruva i Grängesberg för att starta upp vätgasproduktion. De behöver 200 miljoner kronor och det skulle gå att äska detta från EU.
Nu vet jag att dessa bröder är rena skojare och hoppas att de inte får in en krona till sitt projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in