Citat:
Ursprungligen postat av
Rullgardajna
Hur vet du att han skulle fått flera år? Sitter du på info? Lägsta straffet för våldtäkt är 6 månader och jag utgår från att killen var både ung och ostraffad. En oaktsam våldtäkt går så lågt ner i straffskalan som 14 dagar.
6mån?
Brottsbalken
6kap
1§ Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms f
ör våldtäkt till fängelse i lägst två år och högst sex år.
Så jag vet inte var du får 6 mån i från. Men ungdomsrabatt finns och är det oaktsam våldtäkt så är det ett annat brott en våldtäkt.
De flest i denna tråd skulle behöva läsa Jik eller någon liknade kurs innan de säger något.
Här står alla brott och straff.
https://lagen.nu/
Ett problem är kan vara att massmedia och allmänhet kallar ett brott för X när juristerna säger att det är XY. Och så blir alla sura för den milda domen då de tror att brottet som begåtts är X och inte XY.
De flesta kvinnor som anmäler falska våldtäkter har psykiska problem Ex Hilda dement 85år anmäler alla på en vårdavdelning för våldtäkt. En annan variant, som detta kan vara, utan att jag har läst underlaget utan kommentaren, är att kvinnan känner sig "pressad" då hon är rädd för sin pojkvän eller man att anmäla ett snedsteg som våldtäkt. Med rädd kan vara allt från att pojkvännen lämnar henne för snedsteget till att skada henne.
Vad jag vet så falskanmäler inte män att de har blivit våldtagna. Däremot förekommer det att de säger att de har blivit rånade bara för slippa berätta för frugan att de har festat upp hela reskassan mm. Jag vet hur många fall av rån som har skett vid Ålandsbåten.