Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-09, 09:51
  #1
Medlem
Jag funderar på vilken utveckling som väntar.
När Elon bestämde sig för att försöka etablera el-bilar så var han tvungen att se till att det fanns strategiskt placerade ladd-stationer för långkörningar.
När det dessutom var gratis att ladda sin Tesla så var det givetvis så att Tesla-stationerna i sig var rejäla förlustaffärer.

Nu är ju läget ett annat.
El-bilar har slagit igenom och dom kommer bara att bli fler.
Tesla blir (antalsmässigt) bara ett märke bland flera.

Laddstationer (antar jag..) (även Tesla:s) byggs nu upp på affärsmässiga grunder.
Man köper in kwh för ett visst pris, läger på en rejäl marginal och säljer vidare.
Det krävs förstås en viss stabil beläggning för att gå med vinst.
Hårdvaran kostar, mark skall hyras etc.

Men, det måste vara svårt att "räkna hem" vissa laddstationer.
Jag läste om "kaos" när Stockholms-folket skulle till fjälls och ladda sina bilar efter vägen i inlandet.
Laddstationer där (om dom öht finns..) har väl bara rejäl beläggning under vissa veckor i säsong?

Kommer "samhället" att träda in och subventionera laddplatser där kommersiella aktörer inte visar intresse?

Kommer det att finnas plats för alla ladd-stationer?
Eftersom el-bilar (jämfört med vanliga "bränslebilar") står så länge vid laddning så kommer ju behovet av mark vara mångdubbelt större än vad som hittills använts vid tankning.

Finns det någon tillgänglig statistik på beläggningsgraden på befintliga laddstationer?
Jag själv är fortfarande "oskuld" när det gäller snabbladdning, men eftersom jag tagit hem några "appar" så ser jag att man i vissa av dem kan se om det finns tillgängliga/fungerande laddstolpar.
Vet dock inte hur tillförlitlig denna info är....

/T
Citera
2022-06-09, 11:15
  #2
Medlem
Det finns stöd att söka, "ladda bilen" för laddstationer för den egna verkssamheten, kunder och besökare. Eller "klimatklivet" som man riktar sig till allmänheten.
Citera
2022-06-14, 17:20
  #3
Medlem
Från USA:
En lokal-politiker vill förbjuda näringsidkare (restauranger etc) att erbjuda gratis laddning om
man inte samtidigt erbjuder gratis bensin & diesel...
https://electrek.co/2022/06/13/bill-...poor-argument/
/T
Citera
2022-06-14, 19:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Från USA:
En lokal-politiker vill förbjuda näringsidkare (restauranger etc) att erbjuda gratis laddning om
man inte samtidigt erbjuder gratis bensin & diesel...
https://electrek.co/2022/06/13/bill-...poor-argument/
/T

Det lät så jävla tokigt att jag inte ens bemödar mig med att läsa artikeln.

1. El är mycket billigare än bensin/diesel.
2. Gratis laddning med el främjar miljöomställningen.
3. Det lockar så så klart kunder.
4. Om de med bensinbil är sura så är det bara att byta till elbil så kan de också få gratis laddning, men ingen tvingar dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback