Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-06, 00:22
  #1
Medlem
Necriss avatar
Jag har en skärm som har någon defekt och hamnar i något fabriksläge istället för viloläge. Skärmen får en långsam cykel där den först är helt grön, sen skiftar den snabbt till helt röd, följt av helt blå och sist en längre period helt svart. Färgerna är intensiva och starka och lyser upp rummet.

Ikväll var jag i köket, som ligger bredvid rummet med datorn. Skärmen och dörröpning till köket bildar en linje som sen fortsätter till en fönsterruta i köket. Jag står ofta kring denna linjen och kan se skärmen lysa upp rummet till vänster om mig och jag kan se skärmens reflektion i fönsterrutan till höger om mig.

Jag lämnade "linjen" och gick rakt åt sidan för att komma till vasken och dricka. När jag stod där och drack så såg jag fortfarande skärmen cykla mellan färgerna i kökets fönster men jag har ingen direkt "sikt-linje". Detta har hänt hundratals gånger tidigare men ikväll störde något mig. Jag förstod först inte riktigt vad, jag behövde jämföra kökets reflektion i rutan med min egen omgivning flera gånger innan jag fattade det.

I fönstret så såg jag ytterliggare en väldigt stark reflektion av skärmen, alltså en extra reflektion som var i stort sett lika stark som reflektionen av skärmen var. Jag letade efter denna reflektion men kunde inte hitta den någonstans. Vi har tjock/djupa dörrkarmar, nästan ett par decimeter tjocka, och målade i glansig vit färg. I fönsterrutan så lyste en stor bit av dörrkarmen riktigt intensivt i samma färg som skärmen, men i verkligheten så såg jag inga tecken alls av den ytan skulle reflektera något. Jag kunde röra mig själv väldigt mycket och kan inte se reflektionen i verkligheten, enbart i rutan. Jag står alltså här en bra bit ut åt sidan, jag har precis gått in i köket och sedan följt väggen ut till sidan av rummet, bakom mig har ser man tydligt dörrkarmens breda sida mellan de två rummen och hur jag än rör mig här borta förblir den vit, men i fönsterrutan lyser den kraftigt.

Jag stod där med det tomma glaset i handen och tankarna rusade genom huvudet. En reflektion som visar en bild som jag enbart kan se i reflektionen men inte i verkligheten. Nog har jag säkert någon gång tänkt att sådant skulle kunna hända, men att stå där och så tydligt uppleva det kändes väldigt kusligt. Jag ser dörrkarmen i verkligheten och i spegelbilden, men de två dörrkarmarna ser inte alls likadana ut.

Senare så fortsatte jag leta och enda sättet jag kunde se reflektionen i verkligheten är om jag går bort till dörrkarmen och stannar precis vid dess kant. Där, när jag tittar in mot datorn längs med dörrkarmen, där dess två decimeter tjocka djupa har förvandlats till en linje på ett par millimeter så ser jag en stark reflektion av datorskärmen.

Har denna effekten något namn? När man söker på spegelbilder som inte stämmer med verkligheten så får man mestadels bara en massa löjliga svar. Vilka fler ointuitiva egenskaper med speglar och reflektioner finns det?
__________________
Senast redigerad av Necris 2022-06-06 kl. 00:24.
Citera
2022-06-06, 00:40
  #2
Medlem
Kanske du har flera fönster som bildat någon slags reflektionskedja? Ett fönster reflekterar mer desto större vinkeln är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback