Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-14, 22:06
  #25
Medlem
Sander-Luciopercas avatar
Finns ju monopol med alla teman du kan tänka dig idag utöver olika städer. Har en bekant som samlar på monopolspel.
Citera
2022-08-15, 01:39
  #26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sander-Lucioperca
Finns ju monopol med alla teman du kan tänka dig idag utöver olika städer. Har en bekant som samlar på monopolspel.
Hur står han sig gentemot Monopoly man ?

En Britt som har fler än 2000 olika Monopolspel.
Citera
2022-08-15, 06:51
  #27
Medlem
Sander-Luciopercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hur står han sig gentemot Monopoly man ?

En Britt som har fler än 2000 olika Monopolspel.

Haha oj! Sannolikt inte i närheten alls.

Googlade för att se lite exempel på versioner. Fastnade för "Bibleopoly", där man inte får vara oschysst utan måste vara god mot sina medspelare för att nå slutmålet, en färdig kyrka. Namnet föll gött i mun iaf.
Citera
2022-08-21, 11:48
  #28
Medlem
Scamps avatar
Minns att jag spelade ett monopol som var om fotbollsnationer. Så det verkar komma i många upplagor.
Citera
2022-08-21, 11:59
  #29
Medlem
supremanics avatar
Jag minns ett ifrån min barndom. Tror det hette 'Roslagsspelet'. Hittar dock inget på google men det kanske glidit ur historien.
Jag tror att det kan varit en produkt av Sparbanken/Roslagens Sparbank samt flera lokala företag baserat på frågorna och gatunamnen.

Så vitt jag minns så tyckte jag att det var ett ganska bra spel faktiskt och kändes inte som en billig kopia där de bara bytt ut lite namn
Citera
2022-08-21, 13:01
  #30
Medlem
Paddan1000s avatar
Som barn såg jag alltid Monopol som sin egen stad och att gatunamnen hörde till spelet. Hade jag någonsin besökt Stockholm hade jag uppfattat det som att det var staden som rippade off spelet och inte tvärtom.

Går jag i en annan stad ser jag ibland gator med samma namn som någon av de aktuella gatorna i Stockholm och tänker: "Åh, en Monopolgata!". Exempelvis ligger en Karlavägen i Lund, strax ovanför Monumentsparken.
Citera
2022-08-21, 13:45
  #31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Minns att jag spelade ett monopol som var om fotbollsnationer. Så det verkar komma i många upplagor.
Mer än 300 olika finns det.
Citera
2022-08-21, 14:16
  #32
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Mer än 300 olika finns det.
Ja det var en del det.
Citera
2022-12-29, 17:15
  #33
Medlem
badbollonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte Lund. Men t ex London och New York - varianter har man ju hört talas om.

(Londons Norrmalmstorg = Hyde Park
NY's -"- = Park Place)

Jag har spelat ett Lund monopol. Vet inte om det finns att köpa i någon butik men har sett att det sålts något på blocket.
Citera
2022-12-30, 22:39
  #34
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollonline
Jag har spelat ett Lund monopol. Vet inte om det finns att köpa i någon butik men har sett att det sålts något på blocket.

Säkert sånt som sålts lokalt i Lund endast som en turistgrej.

Sen att Sthlm är i svenska spelet är väl för de är huvudstad kanske
Citera
2023-12-04, 11:12
  #35
Medlem
Känner till två varianter som jag själv har spelat
  • Göteborgsvarvet
  • Söderhamnsspelet

Finns garanterat lokala varianter för massor med städer.
Citera
2023-12-04, 13:10
  #36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
De svenska varianter av Monopol som worldofboardgames listar (de listar även utgångna versioner) är Göteborg, Malmö och Uppsala, samt Sverige.

Samtliga är utgångna produkter sen länge. Tror Malmövarianten är den nyaste. Sverige och Göteborg kom 2008, Uppsala 2010. Övriga svenska städer inkl. Kalmar ("Kalmarspelet") lär sannolikt vara icke-licensierade kopior.
Jag har sett just Göteborgs Monopol hemma hos någon för rätt läng sedan. Troligen försökte väl företaget få lite mer snurr på brädspelsmarknaden genom att erbjuda lokala utgåvor. Problemet med det är att det blir ganska smal efterfrågan. Sen så är ju det här med brädspel inte stort längre, det var annat på 70 och 80 talet innan internet kom och då vi bara hade kommunist TV att se.

Sen har ju ett antal kopior skapats genom åren, ofta som enstaka försök att sätta staden / orten på kartan, ofta i rent turistsyfte. Så ibland har kommunerna själva varit inblandade i satsningen och ibland har företagsgemensamma satsningar gjorts. Det brukar ju bara bli något för en säsong och inget mer. Dessutom är de ju någon form av kopior på Monopol eller andra spel, men ändrade till viss del för att ducka Copyrighten.

Jag har sett flera varianter på detta, blir ofta rätt "tattigt" och känns B. Har till och med för mig att jag sett Lysekilsspelet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback