2022-06-05, 13:22
Medlem
Cheddar är väl det vanliga. Jag brukar slänga på lite Västerbotten också.
Citera
2022-06-05, 14:21
Medlem
Havarti
Citera
2022-06-05, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Egen tryffelmayo är enkelt men omöjligt att inte vinna med 👌🏼 Men det måste vara riktig tryffelolja

Riktig tryffelolja innehåller ingen tryffel, så vad är det som gör den riktig?
Citera
2022-06-05, 14:27
Medlem
Att det är olja i.
Citera
2022-06-05, 14:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Gamle ole eller havarti!
Kanske svårt i en familjeburgare, men absolut bra tips. Åt en burgare nyligen med Svarta Sara som inte är riktigt lika "tuff" men ändå har en kraftig smakbild.

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Brunost. Den helige graal från Noreg.
Skämtar du? Brunost är jävligt gott, men jag hade nog aldrig kommit på tanken att ha den på burgare.

Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Egen tryffelmayo är enkelt men omöjligt att inte vinna med 👌🏼 Men det måste vara riktig tryffelolja
Ost?
Citera
2022-06-05, 14:36
Medlem
In till närmsta "delikatess" butik som säljer korv, ost osv.
Be om att få smaka på några sorter så du ser vad som smakar gott.
Givetvis en lagrad ost, jag tycker om whiskey, gärna prästost med whiskey.

Köp en korvbit med kraftfull smak, "smula" ned den och stek på.
Sedan smular du den på dressing/såsen när du monterar din burgare.
Inte för stora bitar.

Sen passar du på att köpa lite korv, mer ost, marmelad sen äter du gött idag, söndagen till ära.
Citera
2022-06-05, 14:39
Medlem
Masingas avatar
Fråga i delin om ostar som har bra smältegenskaper.
Citera
2022-06-05, 14:40
Medlem
PanchoMolers avatar
Beror ju helt på vad du ska bygga för slags burgare.. Ska du göra en enkel cheeseburgare skulle jag välja någon amerikansk cheddar. Två smashed högrevspuckar á 80-90 g/st (senapsstekta) dubbel ost!

Annars har jag en personlig favorit.
Ca 130-150g högrevspuck. Knaperstekt bacon i ugnen med farinsocker/brunsocker. Karamelliserad lök och en parmesankräm..

Annars har jag hört att pepperjack ost är gott i burgare.. Har aldrig testa dock!

Lycka till!
Citera
2022-06-05, 14:43
Medlem
Blanda 3 ostar, brukar köra cheddarost, fetaost och mozzarella.
Blanda ostarna först, lägg på varje burgare och täck med ett lock så de smälter ordentligt
Citera
2022-06-05, 14:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kanske svårt i en familjeburgare, men absolut bra tips. Åt en burgare nyligen med Svarta Sara som inte är riktigt lika "tuff" men ändå har en kraftig smakbild.

Skämtar du? Brunost är jävligt gott, men jag hade nog aldrig kommit på tanken att ha den på burgare.

Ost?
Jag kör alltid dansk ost på mina burgare. Svarta Sara är också riktigt bra.
Citera
2022-06-05, 14:45
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Jaha. Är man såpass konservativ så får man väl skylla sig själv när man inte vinner släktens anrika burgartävling. Kör på icas hamburgerost du. Fem procent cheddar?

Citera
2022-06-05, 14:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jaha. Är man såpass konservativ så får man väl skylla sig själv när man inte vinner släktens anrika burgartävling. Kör på icas hamburgerost du. Fem procent cheddar?

Nu var jag inte inblandad i nån burgartävling utan jag blev nyfiken på om det var ett skämt med brunost. Jag tycker själv att det är gott, men hade nog aldrig kommit på tanken att prova på burgare.

Du får väl ändå hålla med om att brunost på burgare är liiiite utanför det vanliga, och sanningshalten i inlägg på FB är minst sagt varierande, så det kan ibland vara svårt att veta om det är seriöst förslag eller trolleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in