Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-05, 08:05
  #1
Medlem
Sen jag flyttat utomlands har jag insett att vi svenskar är extrema i vår personkults kultur. Man ger ett fåtal personer en oerhört upphöjd status och försvarar dom som om dom är ens egen familj. Exempel är Agnes Wold som får uttala sig om allt inom forskning och medicin.
Sen har vi Tegnel, Maciarini, Greta, Linnea Claeson, Emma Frans, Jesus Alcala mfl vissa gör bra saker och vissa är rena bedragare men gemensamt är att dom hyllas enormt under en period utan kritik.

Media älskar detta och sätter dom glatt i sina soffor och skiter helt i kritiskt granskande och publiken hoppar glatt på.
Citera
2022-06-05, 08:14
  #2
Avstängd
Honkenbonkens avatar
Glöm inte vurmandet med tex Özz Nujjen, Henrik Schyffert, alla politiker som fördärvar för andra ingen ställs direkt mot väggen. Alla hbtq personer som tror att dom är något som inte är något får enormt mycket media tid osv..osv..
Citera
2022-06-05, 08:18
  #3
Medlem
Pecka-s avatar
Vet inte om det är speciellt för Sverige men förstår mig inte på att folk är så kändiskåta och hyllar familjen Wahlgren och många fler.

TV4 är den värsta kanalen när det gäller att slicka röv på kändisar, allt de gör är så fantastiskt.

Kändisskvaller är ju ett av Flashbacks mest aktiva delforum, är aldrig lugnt där.

Folk har inget liv.
Citera
2022-06-05, 08:19
  #4
Medlem
Emellies avatar
Kanske en kombination av extrem individualism och ateism? Det torde vara en ypperlig grund att bygga personkulter utifrån, i teorin om inte annat.
Citera
2022-06-05, 08:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Glöm inte vurmandet med tex Özz Nujjen, Henrik Schyffert, alla politiker som fördärvar för andra ingen ställs direkt mot väggen. Alla hbtq personer som tror att dom är något som inte är något får enormt mycket media tid osv..osv..
Ja det finns massa exempel, den jag stör mig mest på just nu är Wold som får bli expert på precis allt. Hon älskar att intervjuvas och avfärdar allt nytt. Senast idag om Funmed i Expressen vilket jag inte har nån opinion om, men jag tvivlar på att hon vet nåt alls om dom.
Citera
2022-06-05, 08:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vet inte om det är speciellt för Sverige men förstår mig inte på att folk är så kändiskåta och hyllar familjen Wahlgren och många fler.

TV4 är den värsta kanalen när det gäller att slicka röv på kändisar, allt de gör är så fantastiskt.

Kändisskvaller är ju ett av Flashbacks mest aktiva delforum, är aldrig lugnt där.

Folk har inget liv.
Ja och att det går i generationer, kändisbarn får i princip hur mycket mediautrymme dom vill. Jag ser inte alls lika mycket av det i t.ex England.
Citera
2022-06-05, 08:37
  #7
Medlem
Wayaheads avatar
Statstelevisionen och msm har apat efter USA sedan länge och håller upp kändisar med rätt ”tyck och tänk” när man bedriver kampanjer! Dessa får så att säga utgöra skyltdockor för vad som är rätt och fel, enligt statsmedia. Kändisarna är viktiga när man vill genomföra stora samhällsförändringar och modulera om populasens psyke.

Bara en sån här skitsak visar hur jävla illa ställt det är! https://www.youtube.com/watch?v=M-CGlqu5bbc
Citera
2022-06-05, 08:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Ja det finns massa exempel, den jag stör mig mest på just nu är Wold som får bli expert på precis allt. Hon älskar att intervjuvas och avfärdar allt nytt. Senast idag om Funmed i Expressen vilket jag inte har nån opinion om, men jag tvivlar på att hon vet nåt alls om dom.

Ja jobbigt med experter som faktiskt lutar sig mot vetenskap när dom uttalar sig.
Citera
2022-06-05, 08:45
  #9
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Kolla bara på Zelensky. Man har lyckats tuta i folk att snubben är en hjälte och fler verkar tycka att "Ukrainas sak är vår" än man gjorde med Finland under kriget. Fåntrattarna med flaggor på fejan visste knappt vart det låg för nån månad sen och än mkndre vem Zelensky var.
Citera
2022-06-05, 08:45
  #10
Avstängd
Honkenbonkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Ja det finns massa exempel, den jag stör mig mest på just nu är Wold som får bli expert på precis allt. Hon älskar att intervjuvas och avfärdar allt nytt. Senast idag om Funmed i Expressen vilket jag inte har nån opinion om, men jag tvivlar på att hon vet nåt alls om dom.


Hon är väl World bäst?
Citera
2022-06-05, 08:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Statstelevisionen och msm har apat efter USA sedan länge och håller upp kändisar med rätt ”tyck och tänk” när man bedriver kampanjer! Dessa får så att säga utgöra skyltdockor för vad som är rätt och fel, enligt statsmedia. Kändisarna är viktiga när man vill genomföra stora samhällsförändringar och modulera om populasens psyke.

Bara en sån här skitsak visar hur jävla illa ställt det är! https://www.youtube.com/watch?v=M-CGlqu5bbc
Men USA har det helt olika man har egna “experter” på de olika kanalerna. Plus att en majoritet i USA skiter i dom. I USA kollar man typ på lokala nyheter och nöjeskanaler. Man tar liksom inte in en person som Linnea Claeson till alla de största kanalerna. Tänk att hon t.o.m blev årets jurist när hon började studera juridik.
Citera
2022-06-05, 09:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Ja jobbigt med experter som faktiskt lutar sig mot vetenskap när dom uttalar sig.
Fast det är ju det som ofta inte görs. Tänk Maciarini där behövdes det att utländsk media kom och granskade och sa vad fan händer här? I Sverige tog det mycket längre att fatta, KS höll fast vid honom väldigt länge och var sist med att fatta.

Nu tar jag senaste artikeln med Wold som exempel. Hon avfärdar funktionel medecin helt. Alltså ett område inom medicin som säger att helhetshälsa påverkas av stress och diet etc. där är det ju mer och mer forskning som faktiskt visar att det stämmer. T.ex Cleveland Clinic som är ganska så framstående inom medicin använder sig av detta https://my.clevelandclinic.org/depar...medicine/about och vad är Wolds expertis inom detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback