Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-07-24, 02:03
  #25
Moderator
Ruskigbusss avatar
Filosofi --> Religion
/Moderator
Citera
2022-07-24, 04:18
  #26
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det som vi kan vara överens om är att vi är begränsade och inte kan förstå allt. Vi kan inte ens förstå så mycket som vi hade velat.

Vi är överens också om att med vår begränsade förståelse av saker kan det ibland se ut/verka ologiskt eller orättvist eller vad som helst.

Men vi vet att vi som sagt inte vet eller förstår allt.

Då är vår reaktion till vad som kan se ut/verka ologiskt eller orättvist ett eget val ju. Till exempel jag väljer att tro tills jag vet mer medan en annan väljer att inte tro i väntan på att hon så småningom förstår.

Och egna val är vi ju ansvariga för.

På vilket sätt är detta sätt att tänka fel?

P.S TS är muslim.

Jag vet inte om jag vill säga att jag är överens om allt som vi ska vara överens om. Till exempel att jag kan avstå från att ta till mig kunskap för att jag är ointresserad, genom att sluta läsa böcker. Du verkar se det som ett ansvar att vi måste fungera som en grupp med människor vi inte känner, något som kallas för groupthinking och har en negativ klang inom psykologin då den ibland äter upp folks integritet och privata space.

Ja vill inte bara. Ja orkar inte hjälpa. Typ. Och så är det me det.
Citera
2022-07-24, 05:25
  #27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Varför ska man straffas i all evighet för att man gjort fel i livet? (Som ju är otroligt kort i evighetens lopp)
De som levt fel, utan rättfärdighet och barmhärtighet, får ett evigt straff istället för det eviga liv som de inte är värdiga. Den eviga elden förgör den personen för alltid och Gud är den ende som kan beröva någon evigt liv. Den eviga plågan är ett religiöst påhitt.
Citera
2022-07-24, 05:37
  #28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Vi har ingen aning om vad något handlar om. För gud säger att det ska människor inte ha. Däremot har vi fullt avsvar, vilket de kallar fri vilja. Och vi väljer i blindo eftersom gud anser att vi inte ska veta vad vi gör. Vi ska bara lyda honom blint.

En sådan gud är inte den sanna guden. Den sanna guden kan kommunicera med oss och de val vi gör lär vi oss är rätt och fel när vi växer som människor. Vi är programmerade att göra rätt. Men rätt och vad religionerna säger är rätt är olika saker. Båda är för att behandla människor väl, men den religiösa är mot att behandla oss själva väl.

Luras inte av demiurgen som folk säger är en gud..
Man får mer än en aning om vad livet handlar om genom att läsa vad Jesus sa enligt evangelierna. Det handlar inte om att man måste vara perfekt eller tro precis rätt utan budskapet är fullt begriplig information från Gud.
Citera
2022-07-24, 10:40
  #29
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man får mer än en aning om vad livet handlar om genom att läsa vad Jesus sa enligt evangelierna. Det handlar inte om att man måste vara perfekt eller tro precis rätt utan budskapet är fullt begriplig information från Gud.

Det österländska i jesus kan man ta till sig. Men resten, nej. Jesus är ju t o m Lucifer, bibeln säger det öppet. Jesus far är en gud som bara kan skapa inom skapelsen. Inte en sann gud.
Citera
2022-07-24, 10:50
  #30
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det som vi kan vara överens om är att vi är begränsade och inte kan förstå allt. Vi kan inte ens förstå så mycket som vi hade velat.

Vi är överens också om att med vår begränsade förståelse av saker kan det ibland se ut/verka ologiskt eller orättvist eller vad som helst.

Men vi vet att vi som sagt inte vet eller förstår allt.

Då är vår reaktion till vad som kan se ut/verka ologiskt eller orättvist ett eget val ju. Till exempel jag väljer att tro tills jag vet mer medan en annan väljer att inte tro i väntan på att hon så småningom förstår.

Och egna val är vi ju ansvariga för.

På vilket sätt är detta sätt att tänka fel?

P.S TS är muslim.
Hej. Ja det beror ju mycket på hur samhället ser ut och vad man har för plats där. Beror på vad man ser.

Jesus sade till honom: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga är de som inte har sett men ändå tror."


Man gör vad man kan just då.
My love wasn't true
Now all I have is you.

Man behöver ju inte veta så mycket. Bara man har den där tron på en viss Herre. Och låter sig växa in i sina skor.

Det var inte ditt fel. Men jag önskar att du varit bättre? Nej vi vet inte allt. Viktigt för mig har varit att ge upp allt jag trodde jag trodde på. Och försöka glömma allt "jag vet"
__________________
Senast redigerad av Ballooonie 2022-07-24 kl. 10:52.
Citera
2022-07-24, 11:18
  #31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det österländska i jesus kan man ta till sig. Men resten, nej. Jesus är ju t o m Lucifer, bibeln säger det öppet. Jesus far är en gud som bara kan skapa inom skapelsen. Inte en sann gud.
Man behöver inte bry sig om vad kristna kyrkor hittat på. Det intressanta är vad Jesus sa enligt evangelierna.

Var i Bibeln står det att Jesus är Lucifer? Menar du:

Johannes 3:19-21
Och detta är domen, att när ljuset hade kommit i världen, människorna dock älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar voro onda, Ty var och en som gör vad ont är, han hatar ljuset och kommer icke till ljuset, på det att hans gärningar icke skola bliva blottade. Men den som gör sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bliva uppenbart att hans gärningar äro gjorda i Gud.

Johannes 12:35-37
Jesus sade till dem: »Ännu en liten tid är ljuset ibland eder. Vandren medan I haven ljuset, på det att mörkret icke må få makt med eder; den som vandrar i mörkret, han vet ju icke var han går. Tron på ljuset, medan I haven ljuset, så att I bliven ljusets barn.» Detta talade Jesus och gick sedan bort och dolde sig för dem.

Man får använda sitt förstånd och inte gå vilse bland människors tankar

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Luci..._%22lucifer%22
Citera
2022-07-24, 11:28
  #32
Avstängd
51. SURAT AL-DHaRIYaT
Verse 56
I did not create the jinn and the humans except that they may worship Me.

50. SURAT QaF

43 Indeed it is We who give life and bring death, and toward Us is the destination.

9. SURAT AL-TAWBAH

72 Allah has promised the faithful, men and women, gardens with streams running in them,
to remain in them [forever],
and good dwellings in the Gardens of Eden. Yet Allah’s pleasure is greater [than all these]; that is the great success.

18. SURAT AL-KAHF

29 And say,‘ [This is] the truth from your Lord: let anyone who wishes believe it,
and let anyone who wishes disbelieve it.’
Indeed We have prepared for the wrongdoers a Fire whose curtains will surround them [on all sides].
If they cry out for help,
they will be helped with a water like molten copper
which will scald the faces. What an evil drink,
and how ill a resting place!

21. SURAT AL-ANBIYa’

23 He is not questioned concerning what He does, but they are questioned.


Gud gör som Gud vill.


@TS

🐖abu bakr💩, 🐖umar💩, 🐖uthman💩, 🐖aisha💩 och 🐖hafsa💩
Citera
2022-07-24, 11:40
  #33
Medlem
Varför kasta bort sitt liv med att oroa sig över påhittade molngubbar som sitter med kikare och övervakar allt man gör.

https://youtu.be/-suvkwNYSQo
Citera
2022-07-24, 11:45
  #34
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Gud gör Guds vilja och detsamma gör de som har förtroende för Gud. Att ha förtroende för Gud är det näst mest fullkomliga.

Men ingen behöver tro på vad människor skriver eller tro på att Gud har skrivit något åt människor. Alla har rätt att tro efter sitt eget omdöme, men alla får inte evigt liv.

♥🐖♥
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-07-24 kl. 11:49.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback