Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-03, 17:08
  #1
Medlem
TheSamePersons avatar
Det som vi kan vara överens om är att vi är begränsade och inte kan förstå allt. Vi kan inte ens förstå så mycket som vi hade velat.

Vi är överens också om att med vår begränsade förståelse av saker kan det ibland se ut/verka ologiskt eller orättvist eller vad som helst.

Men vi vet att vi som sagt inte vet eller förstår allt.

Då är vår reaktion till vad som kan se ut/verka ologiskt eller orättvist ett eget val ju. Till exempel jag väljer att tro tills jag vet mer medan en annan väljer att inte tro i väntan på att hon så småningom förstår.

Och egna val är vi ju ansvariga för.

På vilket sätt är detta sätt att tänka fel?

P.S TS är muslim.
Citera
2022-06-03, 17:10
  #2
Medlem
GeleZachas avatar
Varför ska man straffas i all evighet för att man gjort fel i livet? (Som ju är otroligt kort i evighetens lopp)
Citera
2022-06-03, 17:12
  #3
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Varför ska man straffas i all evighet för att man gjort fel i livet? (Som ju är otroligt kort i evighetens lopp)
Religiös skrämselpropaganda.
Citera
2022-06-03, 17:18
  #4
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Det ska bli intressant att se vad som händer med en sådan som mig som inte tror på någon av de 3000 gudarna som människan fantiserat ihop genom åren. Ska jag både brinna i det kristna och det muslimska helvetet samtidigt som jag fryser röven av mig i Valhall? Nej, jag siktar på Nangiala. Det verkar riktigt soft.

Och innan du går i taket din lilla muslimfitta. Här ta en bacon ditt vidriga jävla äckel!

En tro är just också bara en tro. Jag kan tro att jag har en stor snopp och miljarder på banken, det gör det dock inte sant för det. Att veta och att tro är motsatser. Men det begriper inte muslimfittan som snart är på ingång in i tråden. Den begriper ingenting. Här! Ta en bacon till!
__________________
Senast redigerad av MakeIslamillegal 2022-06-03 kl. 17:22.
Citera
2022-06-03, 17:34
  #5
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Varför ska man straffas i all evighet för att man gjort fel i livet? (Som ju är otroligt kort i evighetens lopp)

Jag vet inre vad du menar med "varför" men om du menar varför det hela är som det är så kan jag bara svar att man inte ifrågasätta Gud eller vad Han gör enligt islam. Vi förstår ju inte allt så vi antingen väljer att tro eller inte tro. Det är det enda valet vi har tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av MakeIslamillegal
Det ska bli intressant att se vad som händer med en sådan som mig som inte tror på någon av de 3000 gudarna som människan fantiserat ihop genom åren. Ska jag både brinna i det kristna och det muslimska helvetet samtidigt som jag fryser röven av mig i Valhall? Nej, jag siktar på Nangiala. Det verkar riktigt soft.

Och innan du går i taket din lilla muslimfitta. Här ta en bacon ditt vidriga jävla äckel!

En tro är just också bara en tro. Jag kan tro att jag har en stor snopp och miljarder på banken, det gör det dock inte sant för det. Att veta och att tro är motsatser. Men det begriper inte muslimfittan som snart är på ingång in i tråden. Den begriper ingenting. Här! Ta en bacon till!

Bacon? Om det är kalkonbacon så visst (även om jag inte är särskilt förtjust i det heller ärligt talat - jag testade det en gång och det var inte gott - det kändes lite torrt eller vad man ska säga).

Resten av ditt inlägg är tyvärr off topic då att jämföra religioner osv hör inte här. Här var frågan bara hur min tes skulle vara fel. Och min tes handlar inte om vilken religion som är rätt då det är som sagt en annan diskussion.

Ser fu hur jag svarar dig? Det är faktiskt ett val jag gör. Jag hade kunnat svar ett väldigt elakt svar men jag väljer att inte göra det. Vi har ju egna val och vi är ansvariga för dem.
Citera
2022-06-03, 17:44
  #6
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Jag vet inre vad du menar med "varför" men om du menar varför det hela är som det är så kan jag bara svar att man inte ifrågasätta Gud eller vad Han gör enligt islam. Vi förstår ju inte allt så vi antingen väljer att tro eller inte tro. Det är det enda valet vi har tyvärr.



Bacon? Om det är kalkonbacon så visst (även om jag inte är särskilt förtjust i det heller ärligt talat - jag testade det en gång och det var inte gott - det kändes lite torrt eller vad man ska säga).

Resten av ditt inlägg är tyvärr off topic då att jämföra religioner osv hör inte här. Här var frågan bara hur min tes skulle vara fel. Och min tes handlar inte om vilken religion som är rätt då det är som sagt en annan diskussion.

Ser fu hur jag svarar dig? Det är faktiskt ett val jag gör. Jag hade kunnat svar ett väldigt elakt svar men jag väljer att inte göra det. Vi har ju egna val och vi är ansvariga för dem.

Det brukar låta så från äckliga muslimfittor som inte begriper att deras tro är just en tro. Vad som är rätt och fel är således helt oväsentligt och knappast en giltig fråga att ställa inom filosofi.

Som skribenten ovan svarade så är helvetet ren och skär fascism och skrämselpropaganda. "Gör det här annars jävlar händer detta" har alltid varit ett effektivt sätt att utöva makt på människan, speciellt om straffet som ska utdelas sker i det paranormala. Men detta begriper inte du heller. För du är muslim och då besitter man inte objektiv reson.
Citera
2022-06-03, 18:41
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det som vi kan vara överens om är att vi är begränsade och inte kan förstå allt. Vi kan inte ens förstå så mycket som vi hade velat.

Det är riktigt, vi människor har enbart en begränsad syn på universum, från vårt perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Vi är överens också om att med vår begränsade förståelse av saker kan det ibland se ut/verka ologiskt eller orättvist eller vad som helst.

Det håller jag med om, endast skaparen förstår hela universum.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Men vi vet att vi som sagt inte vet eller förstår allt.

Ja, enligt samma resonemang som du har ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Då är vår reaktion till vad som kan se ut/verka ologiskt eller orättvist ett eget val ju. Till exempel jag väljer att tro tills jag vet mer medan en annan väljer att inte tro i väntan på att hon så småningom förstår.
Och egna val är vi ju ansvariga för.

Vi har ett eget val. Vi människor kan välja hur vi vill bete oss, det är inte i förväg bestämt. Det är en väl grundad ståndpunkt. Inom religion, vetenskap och filosofi.

Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
På vilket sätt är detta sätt att tänka fel?

Det är inget direkt fel. Jag tycker mest du konstaterar något, att vi människor har en väldigt liten förståelse utifrån vår kognition vi besitter, sedan slutsatsen att vi har egna val.

Enligt mig hade det varit fel säga att allt är förutbestämt. Likaså att säga det med säkerhet inte finns någon skapare. Likaså fel att säga vi människor har en övergripande syn på universum, för det har vi inte. Enligt mig är vi ansvariga för våra handlingar, eftersom universum är skapat, jag misstänker att det är så.

Edit: Felet du gör i andras ögon, är när dessa argumenterar för att ingen skapare finns, att fria val inte existerar, etc.
Citera
2022-06-15, 10:59
  #8
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeIslamillegal
Det ska bli intressant att se vad som händer med en sådan som mig som inte tror på någon av de 3000 gudarna som människan fantiserat ihop genom åren. Ska jag både brinna i det kristna och det muslimska helvetet samtidigt som jag fryser röven av mig i Valhall? Nej, jag siktar på Nangiala. Det verkar riktigt soft.

Och innan du går i taket din lilla muslimfitta. Här ta en bacon ditt vidriga jävla äckel!

En tro är just också bara en tro. Jag kan tro att jag har en stor snopp och miljarder på banken, det gör det dock inte sant för det. Att veta och att tro är motsatser. Men det begriper inte muslimfittan som snart är på ingång in i tråden. Den begriper ingenting. Här! Ta en bacon till!

Ännu en bekräftelse på att nihilism och bitterhet går hand i hand.
Tack.
Citera
2022-06-15, 13:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Till exempel jag väljer att tro tills jag vet mer medan en annan väljer att inte tro.

Och egna val är vi ju ansvariga för.

På vilket sätt är detta sätt att tänka fel?
Kan man låta bli att tro? Något måste man väl tro på. Alla har något som de kallar verkligheten. Och teorier som fungerar för dem. Fungerar, mer eller mindre.

Jag ser inget som jag ens kan försöka tolka som felaktigt i övrigt.
Citera
2022-06-15, 13:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det som vi kan vara överens om är att vi är begränsade och inte kan förstå allt. Vi kan inte ens förstå så mycket som vi hade velat.

Vi är överens också om att med vår begränsade förståelse av saker kan det ibland se ut/verka ologiskt eller orättvist eller vad som helst.

Men vi vet att vi som sagt inte vet eller förstår allt.

Då är vår reaktion till vad som kan se ut/verka ologiskt eller orättvist ett eget val ju. Till exempel jag väljer att tro tills jag vet mer medan en annan väljer att inte tro i väntan på att hon så småningom förstår.

Och egna val är vi ju ansvariga för.

På vilket sätt är detta sätt att tänka fel?

P.S TS är muslim.

Kan du förklara frågan lite bättre?
Citera
2022-06-15, 15:32
  #11
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ännu en bekräftelse på att nihilism och bitterhet går hand i hand.
Tack.

Ja, idag verkar sunt förnuft vara nihilism.
Citera
2022-06-16, 11:13
  #12
Medlem
Du verkar vara en intelligent och imponerande person. Är du verkligen muslim?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback