2022-06-01, 21:02
Medlem
bjornebarns avatar
Jag har en kodensatormikrofon, NW-700, som jag köpte billigt från Amazon, främst för att använda i videomöten samt för att kunna spela musik med mina barn över Internet samtidigt som jag kan prata med dem. Jag använder den tillsammans med M-AUDIO M track solo för att kunna mixa mikrofon med instrument. Den här ger även 48 V till mikrofonen.

Problemet jag har är att mikrofonen är extremt tyst, och jag vet inte om jag helt enkelt bara har missförstått hur den skall användas (dvs, är kondensatormikrofoner tysta by default?), om mikrofonen är dålig (reviews är mestadels bra), eller om det är någonting annat som krånglar. Iaf, jag brukar ha mikrofonen bredvid datorskärmen, ca 30-40 cm från min mun. Gain har jag nästan satt till max (sätter jag den helt på max blir bruset för dåligt). För att de jag pratar med skall kunna höra mig måste jag nästan skrika. Vill jag kunna prata med någorlunda normal röst så måste jag ha mikrofonen precis intill munnen (< 1 cm).

Enligt de som lyssnar så är det knappt någon skillnad när jag har phantom power på eller av. Jag har öppnat upp mikrofonen och mätt spänningen på olika ställen. Det är 35 V som kommer in, men sedan vid kondensatorn är det en bias på endast 2.6 V. Om jag mäter VAC på ljudutgången (har tyvärr inget oscilloskop tillgängligt atm) så får jag upp mot 0.4 V med phantom power på, och ingenting mätbart med den av. Phantom power verkar alltså göra någonting, även om det inte blir något tydligt resultat av det enligt lyssnarna.

Vad tror ni kan vara fel?
Senast redigerad av bjornebarn 2022-06-01 kl. 21:07.
Citera
2022-06-01, 21:25
Medlem
Knastratts avatar
Har du slagit på fantommatningen så är nog micken trasig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in