• 1
  • 2
2022-06-01, 08:47
Avstängd
Det finns starka åsikter om att inte äta mat som kommit från golvet. Jag tycker det är bs, har ätit massa gånger från golvet och aldrig blivit dålig.

För min del beror det självklart på vad som har hamnat på golvet, skick och hur den har hamnat men oavsett så blir det bakterier.

Det är något jag räknar med. Men om man sköljer av och sen kokar, steker, grillar eller bakar det i ugnen så försvinner väl alla bakterier?
Citera
2022-06-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Men om man sköljer av och sen kokar, steker, grillar eller bakar det i ugnen så försvinner väl alla bakterier?
Ja, det borde de göra.
Citera
2022-06-01, 09:03
Medlem
Äh, bry. Ät, om det inte är något såsigt förstås som kladdat fast massa smuts. Då får man väl ta bort det som blivit förstört.

Beror på vad för golv också såklart.
Senast redigerad av UpTop 2022-06-01 kl. 09:07.
Citera
2022-06-01, 09:10
Medlem
Ja om det inte är förstört så ser jag inget problem att äta mat från golvet. Bara använda sunda förnuftet och tänka att lite skit rensar magen.
Citera
2022-06-01, 09:12
Medlem
Jag kör med 3-sekundersregeln.
Inte så mycket med tanke på bakterier utan det är tiden jag har på mig innan hunden tar det.
Citera
2022-06-01, 09:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Det finns starka åsikter om att inte äta mat som kommit från golvet. Jag tycker det är bs, har ätit massa gånger från golvet och aldrig blivit dålig.

För min del beror det självklart på vad som har hamnat på golvet, skick och hur den har hamnat men oavsett så blir det bakterier.

Det är något jag räknar med. Men om man sköljer av och sen kokar, steker, grillar eller bakar det i ugnen så försvinner väl alla bakterier?

Det beror ju på vems golv det är. Hemma har jag inga som helst problem att äta något som hamnat på golvet, men är det hos någon annan eller på restaurang så får det vara.
Citera
2022-06-01, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Äh, bry. Ät, om det inte är något såsigt förstås som kladdat fast massa smuts. Då får man väl ta bort det som blivit förstört.

Beror på vad för golv också såklart.

Precis, sås liknande fimpar jag oavsett.

Japp, det också beroende på golvet men sådan ska ju inte spela någon roll egentligen utan det sitter i huvudet eftersom skölja av sen och sen försvinner alla bakterier av värmen.
Citera
2022-06-01, 09:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja om det inte är förstört så ser jag inget problem att äta mat från golvet. Bara använda sunda förnuftet och tänka att lite skit rensar magen.

Precis, lite skit rensar magen.
Citera
2022-06-01, 09:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det beror ju på vems golv det är. Hemma har jag inga som helst problem att äta något som hamnat på golvet, men är det hos någon annan eller på restaurang så får det vara.

Allt sådant här sitter i huvudet med tanke på att all bakterier dödas. Hade du velat äta på en restaurang om dom hade plockat upp från golvet?
Citera
2022-06-01, 09:42
Medlem
Bonnatorps avatar
Hemma eller hos mamma tycker jag det är ganska okej. Fast jag kan dra mig för det om jag vet att något barn kissat ner sig på morgonen och deras täcke släpats över golvet.

Fast det gäller bara relativt torra hårda saker, typ karameller och kycklingnuggets är helt okej.
Är det något med mer kontaktyta, typ korv eller gurkskivor så spolar jag av dem i vatten först. Är en massa sand och hår på dem annars, och det är lite onaskeligt.

Är väl rent tekniskt okej med att äta grejer jag tappat hos några jag känner också, då de har så väldigt fint och städat hemma, men tror inte jag skulle göra det ändå av sociala skäl.
Citera
2022-06-01, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
Ja det händer (men bara hemma i boendet som om det vore bättre ?) men då ska det vara en nåt som är fast och inte såsigt eller slappt som pasta med sås tex. Sällan jag tappar nåt men en köttbit är bara att lyfta upp, snabbskölja av och sen in i matluckan igen

Lite bakterier dör ingen av
Citera
2022-06-01, 09:50
Medlem
AngieDs avatar
Ens eget golv eller annat golv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto