2022-05-31, 23:01
Medlem
Det är ju helt tvärtom! När jag var liten på 70/80 talet fick man alltid vänta medans kompisen åt. På senaste åren äter våra barns kompisar här och mina barn äter hos sina kompisar.
Vad det däremot i framtiden kommer bli är att ingen kommer bjuda någon.
Sen kan man fråga sig varför inte "hen" gick hem och åt?!
Citera
2022-05-31, 23:02
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Den uppfattningen jag har om svenskar är att de är jääävligt snåla, inte bara mot andra utan även internt inom familjen. De räknas kronor och ören på allt, att hunden och katten har mat är viktigare än sitt egna barn. Se bara på matlådorna de tar med sig till jobbet, skulle kunna vara till en 6 åring eller dagisbarn. Äta ute?! Nej förfan! Det ska planeras i dagar och veckor innan. Att bjuda någon annan finns inte på kartan. Och om mot förmodan du bjuds så ska du bjuda tillbaka om så 10 år senare och du har flyttat till andra sidan Atlanten.
Men är du representativ för hela Sverige? Tar du det ansvaret?
Citera
2022-05-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är uppenbart organiserat & det är lite intressant att spekulera i varför & varför just nu.

De senaste dagarna har Reddit-faggots raidat 4chan & postat trådar om detta en gång i timmen typ. Även ett flertal trådar om hur svenskt järn användes till slav-bojor har varit regelbundna.

Det enda sättet jag kan se att detta skadar svenskarna skulle vara om politikerna för att "bemöta" detta öppnar upp gränserna ytterligare. Om det däremot bara leder till att niggrer undviker Sverige så är det en enorm vinst.

Så det är väldigt svårt att avgöra ifall detta organiserats för att skada eller hjälpa Sverige.

OK, intressanta observationer. När myndigheten för psykologisk krigföring mot svenska folket går ut och säger att det med stor säkerhet inte är en organiserad påverkansoperation så kan det vara en indikator på att det förhåller sig tvärsemot. Jag menar inte att de ligger bakom det, utan att de är för inkompetenta för att kunna göra en bra analys.
Citera
2022-05-31, 23:03
Medlem
neuron-drones avatar
Är så glad att jag lever i snålsverige. När jag var barn var det ibland man åt hos kompisen, ibland inte. Man fick ju ändå mat hemma hos sig själv.

En sak som jag har svårt för med vissa invandrare är att de tvingar på en mat. Har svårt att värja sig som vuxen så hade nog fått panik om jag hade varit barn om de tvingat mig hetsäta massa. De verkar ju anse att ju mer mat de tvingar på folk desto bättre är det. Fy fan jag hade suttit och gråtit med tallriken överfull av mat jag inte kunnat äta upp.
Citera
2022-05-31, 23:04
Medlem
Kan förstå att man kan tycka det är märkligt med att inte bjuda ungens polare på käk.
Men å andra sidan;
- Middagstid brukar väl vara kring 18-tiden.
Egentligen är det inget konstigt att kompisen går hem till sig då och äter eftersom dennes föräldrar säkert har maten klar vid samma tid.
- Kanske det inte finns tillräckligt med mat i hemmet för att bjuda någon annan. Ekonomin kan vara knaper och finns inte utrymme för att slänga upp matsedelns torsdags-filé till någon annan.

Finns olika sidor hur man ser det, men att kalla svenskar snåla..tillåt mig skratta!!! Vi ger gärna bort skattepengar till både fifflande vårdföretag och bidrag till både det ena och det andra. Så snåla- skulle inte tro det.
Citera
2022-05-31, 23:05
Medlem
Liletts avatar
Befintlig tråd finns redan:

(FB) Bjuder ni era barns kompisar på middag/mat?
Senast redigerad av Lilett 2022-05-31 kl. 23:10.
Citera
2022-05-31, 23:06
Medlem
Detta drabbade mig några gånger. Serbiska och Svenska familjer.
Nu var det faktiskt så att jag inte fick äta hemma hos andra förutom i undantagsfall.
Det var nämligen skamligt för min mor om hennes barn var hemma hos andra och åt.
Det betydde nämligen att hon var en dålig förälder som inte ens hade mat till sina barn så de får gå hem till andra för att äta.

Så att de skickade hem mig kan bero på omtanke för min mor och hennes "rykte".
Det här var på sjutti & åttiotalet.
Citera
2022-05-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Hör lite då och då historier om "sitta kvar på rummet-fenomenet" och tvivlar inte på att det stämmer även om jag inte varit med om det själv. Minns att man blev hemskickad ibland vid middagsdags men det var bra mycket vanligare att man stannade och blev bjuden på mat. Men eftersom jag har flera syskon tyckte mina förälder att vi kunde bestämma sådant innan maten stod på bordet. Är ju en himla skillnad mellan att utfodra en unge extra och om det plötsligt blir nio pers runt bordet för att alla barn i familjen släpat hem kompisar.

I bostadsområdet på min hemort funkade det som så att föräldrarna på samma gata å gatorna intill hade en typ överenskommelse att även om halva klassen råkade leka i lekställningen vid en av villorna 3 dagar i rad i veckan så skickades barnen hem till middagstid och alla åt hemma i sitt eget hus. (Detta var innan mobilens tid i var skolunges ficka ska nog tilläggas)

Däremot mer långväga gäster som var mer tydligt överenskommet inbjudna å där nån förälder kankse fick skjutsa å man kommit överens om att den ungen kommer på besök den dagen, då bjöds det såklart på mat.

Enkelt lättförståeligt och praktiskt.

Problemet är väl om man inte är kapabel att fatta sånna enkla sociala konstruktioner. Likväl för den som inte fattar att det blir helt onödigt krångligt att bjuda 17 ungar på middag som precis lika gärna kan springa över gatan till sin egen middag som står står varm på bordet. Å likväl för den som inte fattar att det blir lite outhärdligt för ungen som är på ett längre besök å inte kan springa hem för att bli mätt i magen om man inte bjuder den.
Citera
2022-05-31, 23:13
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Ursprungs svensken från arbetarklassen är generös och givmild medans de från överklassen i Sverige aldrig velat beblanda sig med arbetarna och deras barn.

Det kan du ju drömma om.

Mina farföräldrar var sista generationens statare. Om en unge så mycket som tog en sockerbit i deras hem så noterade de det på en nota, och förväntade sig sedan motprestation från ungens föräldrar. Ville pappa att någon av hans kompisar skulle bjudas på lunch fick de oftast uträtta något ärende först, som att springa och handla eller klippa gräsmattan. Hela grannskapet byggde på att man alltid gjorde rätt för sig, hela vägen in på kafferepet.

Och inget fel i det- har man knapp ekonomi ska matens värde respekteras. Och även om man lyckats ta sig upp en smula i världen så sitter respekten för att man kan ha knapp ekonomi kvar.
Citera
2022-05-31, 23:14
Medlem
Jag har läst ett par artiklar men förstår inte varför detta står på nyheterna. EN person har skrivit på Reddit att den inte blev bjuden på mat, varför representerar denna automatiskt Sverige? Det står inget om att det sen svämmade över med liknande historier som alla var från svenskar?
Citera
2022-05-31, 23:14
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Det är ju helt tvärtom! När jag var liten på 70/80 talet fick man alltid vänta medans kompisen åt. På senaste åren äter våra barns kompisar här och mina barn äter hos sina kompisar.
Vad det däremot i framtiden kommer bli är att ingen kommer bjuda någon.
Sen kan man fråga sig varför inte "hen" gick hem och åt?!
På 80-talet fick kanske du leva i misär, spegla bara inte det på oss andra. Eller rättare sagt, om du missförstod 80--talet och väntade medan, whatever. Eller missförstod jag nu? I framtiden twittrar idioter sanningen. Idioterna har aldrig sett några svårigheter.

Hej rädda mig, jag måste ha en Kaffe Latte.
Citera
2022-05-31, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siaso
Problemet är väl om man inte är kapabel att fatta sånna enkla sociala konstruktioner.
Det här handlar inte om ungar som leker på lekplatsen, utan om kompisar man har hemma som får sitta kvar på rummet medans familjen äter.

Självklart ropar en mamma eller pappa inte hem varenda unge på lekplatsen när det är dags för mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in