Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-31, 09:42
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valkyren
Hahaha det är såna som dig som gör att man skäms över att vara etnisk svensk.
Givmildaste folk? Bara för att regeringen kastar iväg pengar för att säkra jobb till sig själva så betyder inte det att vi är givmilda. Har fan aldrig träffat ett snålare folk än svenskar, varje enkrona räknas som om livet hängde på den.

En stark matkultur? Har du aldrig rest utanför Sveriges gränser eller vad är det frågan om, menar du att potatis, fisk och en halvrullad köttbulle är matkultur??
Din omvärldsuppfattning är verkligen sjuk, bara för att andra kulturer äter mat med händerna så betyder inte att man skiter i att tvätta händerna för det för helvete HAHA! Det förhöjer smakupplevelsen, bara till att släppa din maskindiskade silvergaffel och prova.

När man var grabb fick man oftast sitta och vänta hos sina svenska kompisar när de skulle äta men besökte man sina utländska kompisar så fick man bakelser och mat intryckt i flabben vare sig man ville det eller inte haha. Speciellt hos balkanfolket och afrikanarna, mycket trevliga tider, det var på den tiden vi även hade en fungerande integration =)

Personligen tycker jag det har varit skitkul att läsa om alla "Sverigehistorier", flera har redan påpekat svenskens dumhet och den bristande omvärldsuppfattning som råder och ja ställer mig på er sida. Svensken är idag ett stort internationellt skämt, så bara bra att ni som bor i era bubblor får veta vad omvärlden tycker om er.

"Svenskar är ett av världens givmildaste folk" 😂😂😂 hahahahaha

Du verkar vara en väldigt omogen och svenskhatande person.
Det är bara att flytta om du hatar svenskar så mkt.
Allt det där dravlet är det ingen större idé att ens svara på.
Next!
Citera
2022-05-31, 09:44
  #122
Medlem
Blev aldrig bjuden på mat av svenska familjer när man var på besök som barn. Alltid leka på rummet och riktigt stela föräldrar.

Hos invandrarfamiljer lämnade man dock alltid mätt.. nästan som hos mormor. Detta var dock i miljonprogrammen, kan inte påstå att de svenska/finska familjerna hade det bättre ställt än invandrarna. Så det har nog mer med den biten att göra tror jag.

Sedan så har vi ju en ganska stor kulturell skillnad där jag tycker invandrarfamiljer är mer beredda att se sina barns nära vänner som en del av familjen gentemot svenskar.
Citera
2022-05-31, 09:47
  #123
Medlem
Helt klart ett fenomen som jag personligen upplevt under barndomen, men det är ett par omständigheter som spelar in. Vem var polaren som fick vänta? Ja, det var "bästa polaren" som man hängde med några timmar med var och varannan dag, det funkar inte att bjuda andras barn på middag flera gånger i veckan, inte för min ensamstående knegarmorsa i alla fall. Samma gällde mig när jag var på besök hos "bästa polaren", man fick nöja sig med någon macka och Oboy efter plugget och sen fick man käka sen middag när man väl kom hem, inte svårare än så, inget att sitta och lipa över. Tycker att man måste ta med det klassiska mellanmålet om jämförelsen ska bli rättvis. Om polaren sov över så bjöds det givetvis på mat. Fenomenet var knappast rasistiskt motiverat.
Citera
2022-05-31, 09:48
  #124
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuggler
Att inte bjuda på mat handlade väll snarare att barnens egna föräldrar höll på att slänga ihop mat som deras barn skulle äta och delta i kvällsmiddagen.

De gånger andra bjöd eller det bjöds ringde man föräldrarna och kollade om det gick bra att deras kids åt hos dem.

Sen kanske Lowette som är i den åldern minnas ekonomiska kraschen på 90-talet så många familjer hade det väldigt knapert.

För övrigt så har jag gemensamma vänner med Lovette, hon skulle kasta sin egen familj framför tåget för kändisskap. Hört så många stories hur hon stulit andras idéer, behandlat folk som skit och annat bara för att få stå i rampljuset.
Precis, det handlade allt som oftast inte om att man inte fick äta hos kompisen. Snarare var/är det kutym att man drar hem och käkar hos sig.

Ska jag vara ärlig förstår jag inte problemet än idag. Om mina föräldrar ordnar mat hemma, varför ska jag då äta hos kompisen vilket dels tvingar dessa att göra mer mat samtidigt som vi hemma får en massa rester.

Sure, Om man bor långt bort från vännen kan det ju vara befogat men hur ofta skedde det efter skolan att man inte snabbt kunde ta sig hem för att äta?

Jag menar, har man besök från folk som bor långt bort så är det ju självklart att man bjuder på mat men om ungens kompis bor inom någon km så käkar vederbörande hemmavid. Inga konstigheter alls då vännens föräldrar även väntar sig att ungen ska komma hem och äta.
Citera
2022-05-31, 09:52
  #125
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Exakt samma för mig! Tog aldrig notering över detta, alla gjorde lite olika bara.

Tog aldrig notering och trots det så minns ni det än idag.

Det är ganska anmärkningsvärt beteende från vuxna då vi pratar om barn.

Att ni inte ens förstår felaktigheten med ett sådant beteende påvisar bara att ni kommer från svennebananföräldrar.
Citera
2022-05-31, 09:56
  #126
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Haha otippat att detta skulle kränka gemene Flashbackare

Det är ingen stor sak, ingen vill såra dig, skada dig eller göra dig illa bara för att man pratar lite om hur svenskar tenderar att inte alltid bjuda sina barns vänner på mat.

De tror att man är ute efter att göra dem illa när så inte är fallet. Det är bara något många av oss har upplevt. Och jag har varit tydlig med att det här inte gäller ALLA svenskar. Men de har väl taggarna utåt och tar illa vid sig av allt man säger. 🤷🏽‍♀️
Citera
2022-05-31, 09:56
  #127
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Fast det finns mycket sanning i det. Jag har själv varit med om att man fått vänta medan kompisen äter. Och det är liksom inget som har traumatiserat mig eftersom jag inte riktigt väntat mig mat. Men det finns så mycket mer att diskutera här gällande svenskens individualism som speglas i hur invandrare (och det handlar ju inte bara om asylinvandrare från Afrika utan även amerikaner, engelsmän osv) upplever svensken i dessa sammanhang. Istället blir det ännu en ekokammartråd där vartannat inlägg är "öööö Gambia då"

och nej, du kan inte garantera det. Hur många invandrare har du varit hemma hos? Man blir ju alltid bjuden på en stor mängd mat

Men allt har ju med situationen. Ska man äta och har 4 ryggbiffar i en familj på 4 och det kommer 2 kompisar som precis ätit middag ska man då åka iväg och köpa 2 till ryggbiffar till jämfört med om du har en stor gryta som räcker till 20 pers. Jag har vänner som är libaneser, från Irak, thailändare och jag upplever inte att de liksom bjuder mer än vad vi gör. Sen äter vi olika typer av mat och lagar mat olika då det är mer storkok för invandrare och mer mat för dagen hos svenskar.
Citera
2022-05-31, 09:59
  #128
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men allt har ju med situationen. Ska man äta och har 4 ryggbiffar i en familj på 4 och det kommer 2 kompisar som precis ätit middag ska man då åka iväg och köpa 2 till ryggbiffar till jämfört med om du har en stor gryta som räcker till 20 pers. Jag har vänner som är libaneser, från Irak, thailändare och jag upplever inte att de liksom bjuder mer än vad vi gör. Sen äter vi olika typer av mat och lagar mat olika då det är mer storkok för invandrare och mer mat för dagen hos svenskar.

Exakt, har man gjort en stor gryta med nåt slafs och ris så är det en helt annan sak.

Hon som hetsar är dessutom Gambian, de är bra på att vilja ha saker gratis.
Citera
2022-05-31, 10:01
  #129
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Nej det här med gästfriheten fungerar lite konstigt i Sverige. Stora konstrast mot hur det kan fungera i exempelvis ett östeuropeiskt land. För att ta brinnande aktuella Ukraina eller Ryssland som exempel. Oavsett om du oplanerat eller planerat besöker ett hem i dessa länder så dukar den boende alltid fram allting de har på matbordet. Det kan vara lite saker eller väldigt mycket saker beroende på hur förmögen personen är. Och det handlar väl förmodligen om att just visa upp allt du har för din gäst(?) men du blir i alla fall väl omhändertagen när du besöker någon. Inte bara gällande maten.

Att sedan då besöka en familj i Sverige, där lejonparten lever gott och har det mesta, och bli serverad en kanelbulle (om ens det) blir lite...märkligt. Eller så är det just därför - vi har liksom allt som behövs i livet och utgår från att alla andra har det också och behöver därför inte visa upp för andra hur gott vi har det?

Tänker dock att vi svenskar kan bli mer gästvänliga och i mitt hem ska gästerna få allt och lite till.
Här sade du något viktigt som jag tror är det centrala i sammanhanget. Vi svenskar är så vana vid överflöd att vi inte ser någon poäng i att visa upp hela kylskåpet då vi förväntar oss att det ser likadant ut i besökarens. Sure, en bulle kan man ju bjuda på men besökaren lär ju knappast gå hungrig oavsett.

Såg en video på Youtube (bald and bankrupt) där han åkte in i en av Vitrysslands fattigare byar. Han blev bjuden på allt de hade i sitt lilla kylskåp + all vodka de hade till övers så nog finns det en skillnad. Dock tror jag inte den är kulturellt betingade på det viset negressen vill påskina. Det handlar om stolthet i de här fallen att visa upp att man minsann kan bjuda trots den fattiga tillvaron.

Då vi i Sverige inte har det problemet så förväntar vi oss att ungarna i första hand äter hemma. Har aldrig i hela mitt liv innan nu sett detta som ett problem alls. Funkar utmärkt att åka hem när det är middag istället för att äta hos kompisen.
Citera
2022-05-31, 10:04
  #130
Avstängd
Inte ett uns utav tacksamhet i hennes inlägg för att hon fick komma till Sverige, bara massa krav som skamlösa kravmaskiner som de är. Frågan är varför hon fortfarande är kvar i Sverige och inte tillbaka i Gambia?

Sverige är överbefolkat och folk måste ut ur landet.
__________________
Senast redigerad av Indeterminister 2022-05-31 kl. 10:08.
Citera
2022-05-31, 10:07
  #131
Medlem
Anledningen till detta är ju att det tidigare i princip var brottsligt att inte äta middag med sin familj på kvällen. I alla fall i min och mina vänners familjer. Därför antog man att barnets kompis skulle käka sen och man ville inte förstöra hans aptit.

Jag blev emellanåt bjuden som barn men tackade nej just av denna anledningen. Lunch eller fika var någonting helt annat.

Det är för övrigt lite roligt att samma människor som hävdar att vi inte har någon kultur nu pekar ut någonting i vår kultur som starkt skiljer sig från de flesta andra i Europa. Vad gäller alla dessa tredjevärldare som kritiserar oss tar jag i alla fall socialt kontrakt och männskliga rättigheter över att mata barnets kompisar vid middag.
Citera
2022-05-31, 10:09
  #132
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

Vilket i sig är komiskt då Sverige är den 8e största biståndsdonatorn i världen. Vi skattebetalare mättar xxx-miljoner människor världen över årligen.

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

En annan intressant spaning är de som re-tweetar henne. Ett stort antal kan antas vara (ryska) troll. Svarta, ingen uppenbar koppling till Sverige och samtliga med LBTQ-flaggan i sitt namn, få följare och tweets. Vilket i sin tur får en att undra, är Lovette Jallow en nyttig idiot eller rent av, ett ryss-troll själv?

Vad tror ni om kampanjen Swedengate? Är det en påverkanskampanj?

Länk till Lovetts tweets: https://mobile.twitter.com/lovetteja...40506506674178
varjegång vi har sonens babbe kompis på besök lagar vi något med griskött, inte vårt problem om han inte vill äta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback