Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-29, 00:39
  #1
Medlem
Som den här tjejen i videon vad behöver jag köpa typ mic och kamera low budget kostar inte så mycket måste jag också kunna redigera videos etc eller nej direkt lägga ut på youtube inga problem?

https://youtu.be/cEOOFBHhG0c
__________________
Senast redigerad av HouseofKnowledge 2022-05-29 kl. 00:50.
Citera
2022-05-29, 00:48
  #2
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Som den här tjejen i videon vad behöver jag köpa typ mic och kamera low budget kostar inte så mycket måste jag ickså kunna redigera videos etc eller nej direkt lägga ut på youtube inga problem?

https://youtu.be/cEOOFBHhG0c
Du länkar till en video från kanalen Riks.

Dom befinner sig i en studio och har väldigt bra utrustning.

Du kan börja med att köpa en greenscreen.
Ska du få samma kvalité som på videon du länkade så får du lägga ut åtminstone 20.000:- på en kamera, och då pratar vi om en begagnad.

Jag rekommenderar dig att undersöka imorgon istället när du är nykter.
__________________
Senast redigerad av Fricky 2022-05-29 kl. 00:50.
Citera
2022-05-29, 00:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du länkar till en video från kanalen Riks.

Dom befinner sig i en studio och har väldigt bra utrustning.

Du kan börja med att köpa en greenscreen.
Ska du få samma kvalité som på videon du länkade så får du lägga ut åtminstone 20.000:- på en kamera, och då pratar vi om en begagnad.

Jag rekommenderar dig att undersöka imorgon istället när du är nykter.

20000 är ju mycket varför kan jag inte bara köpa kamera och mikrofon typ 5000-6000 eller funkar inte?
Citera
2022-05-29, 00:58
  #4
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
20000 är ju mycket varför kan jag inte bara köpa kamera och mikrofon typ 5000-6000 eller funkar inte?
Behöver jag verkligen förklara det för dig?

Du hänvisade till en video som spelats in i en studio med professionell utrustning.

Bildkvalitén speglas i vad du får betala för kameran.

Du kommer inte uppnå samma kvalité som i videon du länkade till om du använder en kamera för 5000-6000:-
Citera
2022-05-29, 01:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Behöver jag verkligen förklara det för dig?

Du hänvisade till en video som spelats in i en studio med professionell utrustning.

Bildkvalitén speglas i vad du får betala för kameran.

Du kommer inte uppnå samma kvalité som i videon du länkade till om du använder en kamera för 5000-6000:-

Du vet inte så mycket många tidningar använder iPhone till och med och du pratar om 20000 det är klart man kan hitta bra kamera för en liten peng men du komplicerar saker för mycket jag ska försöka hitta en annan video som är lite bättre imorgon men inte spelats i en studio många till och med använder mobilen idag så va snackar du om
Citera
2022-05-29, 01:06
  #6
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Du vet inte så mycket många tidningar använder iPhone till och med och du pratar om 20000 det är klart man kan hitta bra kamera för en liten peng men du komplicerar saker för mycket jag ska försöka hitta en annan video som är lite bättre imorgon men inte spelats i en studio många till och med använder mobilen idag så va snackar du om
Det känns ju märkligt att du skapar en trådstart och frågar om råd om du redan är såpass kunnig som du vill påstå.

Du får gärna hänvisa till en tidning som använder en iPhone till att spela in reportage.

Jag ser fram emot att få se det!
Citera
2022-05-29, 01:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Du vet inte så mycket många tidningar använder iPhone till och med och du pratar om 20000 det är klart man kan hitta bra kamera för en liten peng men du komplicerar saker för mycket jag ska försöka hitta en annan video som är lite bättre imorgon men inte spelats i en studio många till och med använder mobilen idag så va snackar du om

Absolut, exempelvis Dala-Demokraten använder IPhone, eller en Apple som proffsen säger, för att filma intervjuer, med gott resultat och mycket content.

https://youtu.be/RYmRY8NzHOE
Citera
2022-05-29, 09:13
  #8
Medlem
Låt oss se vad som använts för att göra exakt det är i videon. Inte prioriterat utan det jag gissar finns:
  • Nån som pratar
  • En text som ska läsas upp
  • En teleprompter som texten visas upp på i lagom takt
  • En någorlunda tyst miljö
  • Upptagning av ljud
  • Belysning
  • Grön skärm
  • Kamera med lins och stativ samt batterier eller nätström
  • Nåt sätt att spela in videon + ljud
  • Nåt sätt att spela in telefonsamtal
  • Nåt sätt att ersätta grönskärm med rörlig video (och själva videon i bakgrunden)
  • Nåt sätt att lägga in logga (R i triangel på två ställen)
  • Nåt sätt att redigera ihop resultatet: video, stillbilder, ljud från olika håll
  • Nåt sätt att lägga upp det på Youtube
  • Kunskap att använda allt ovan
Allt det här kostar mer än din budget, men (tada!) du har nog en del redan och kan komplettera med resten.

De två saker du absolut måste fixa som du troligen inte redan har är: sätt att ta upp ljud + belysning.

Smartphone eller padda
En väg är att använda en smartphone för inspelning av video. Telefoner har numera riktigt bra kameror, men ljudet blir inte bra med den inbyggda mikrofonen. Mikrofonen skall vara nära den som pratar, ofta sätter man den på bröstet (kallas till exempel mygga eller Lavalier-mikrofon). Köp en som passar din telefon. Har du redan bluetooth hörsnäckor kan det fungera, bara att prova. Rigga upp telefonen på nåt sätt och lär dig texten utantill så behöver du ingen teleprompter. Skippa rörlig video i bakgrunden så slipper du problemen med green screen, fixa nåt snyggt på väggen bakom.

Belysning behövs. I exempelvideon har de ett antal lampor med stora reflexskärmar eller liknande. Det går att använda lampor du redan har men det krävs en del trixande. Ju bättre du får till belysningen, ju bättre blir videon.

Redigering kan du göra i telefonen eller paddan. Du kan behöva köpa något enklare program för det. Enklare program kan kanske inte allt, kanske inte lägga in logga, men man kommer långt med dem.

Kostnad: mygga för 1000 kronor, lampor inklusive stativ för 4000, stativ till smartphone 500, editeringsprogram 500, snygg bakgrund 0 kronor = 5000 + telefonen du redan har. Du kan komma något billigare undan genom att köpa begagnat på blocket o liknande.

Kamera + dator
Återigen kan du antagligen använda en del av det du har. Du behöver ordna mikrofon + belysning precis som vid inspelning med smartphone. Det är svårt att fixa en kamera inom din budget. Kanske kan du skippa lite på belysning som är den stora kostnaden ovan. Köp definitivt en begagnad kamera -- pundarna nuförtiden tror att man måste ha 4K så de säljer förra generationen av kameror ofta rejält billigt. Eller så har de tröttnat på att leka, det blev ändå inget vettigt av det hela. Nå, en kamera som spelar in video i 1080p är vad du behöver. Ofta kommer kameror med en "kitlens", en lins som ingår i paketet, som kan zooma, den räcker utmärkt. Har kameran inte mikrofoningång behöver du en enkel ljudinspelare och synka in ljudet när du redigerar: en Zoom H1 eller H1n kan du få under tusenlappen. Några minneskort + en hyfsat stor hårddisk i datorn. Är datorn av hyfsat modern modell så kan du redigera i den. Det finns olika gratis / billiga / dyra program. Ett gratisprogram som har nästan allt men kräver en hel del för att lära sig är Davinci Resolve.

Kostnad: mikrofon + ljudinspelare 1500, ljus 4000, beg kamera med zoomlins + stativ 4000, minneskort 500, extern ssd disk 1000, program 0 = 11000.

Mina tankar, förhoppningsvis värda mer än du betalat för dem.
Citera
2022-05-29, 16:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Låt oss se vad som använts för att göra exakt det är i videon. Inte prioriterat utan det jag gissar finns:
  • Nån som pratar
  • En text som ska läsas upp
  • En teleprompter som texten visas upp på i lagom takt
  • En någorlunda tyst miljö
  • Upptagning av ljud
  • Belysning
  • Grön skärm
  • Kamera med lins och stativ samt batterier eller nätström
  • Nåt sätt att spela in videon + ljud
  • Nåt sätt att spela in telefonsamtal
  • Nåt sätt att ersätta grönskärm med rörlig video (och själva videon i bakgrunden)
  • Nåt sätt att lägga in logga (R i triangel på två ställen)
  • Nåt sätt att redigera ihop resultatet: video, stillbilder, ljud från olika håll
  • Nåt sätt att lägga upp det på Youtube
  • Kunskap att använda allt ovan
Allt det här kostar mer än din budget, men (tada!) du har nog en del redan och kan komplettera med resten.

De två saker du absolut måste fixa som du troligen inte redan har är: sätt att ta upp ljud + belysning.

Smartphone eller padda
En väg är att använda en smartphone för inspelning av video. Telefoner har numera riktigt bra kameror, men ljudet blir inte bra med den inbyggda mikrofonen. Mikrofonen skall vara nära den som pratar, ofta sätter man den på bröstet (kallas till exempel mygga eller Lavalier-mikrofon). Köp en som passar din telefon. Har du redan bluetooth hörsnäckor kan det fungera, bara att prova. Rigga upp telefonen på nåt sätt och lär dig texten utantill så behöver du ingen teleprompter. Skippa rörlig video i bakgrunden så slipper du problemen med green screen, fixa nåt snyggt på väggen bakom.

Belysning behövs. I exempelvideon har de ett antal lampor med stora reflexskärmar eller liknande. Det går att använda lampor du redan har men det krävs en del trixande. Ju bättre du får till belysningen, ju bättre blir videon.

Redigering kan du göra i telefonen eller paddan. Du kan behöva köpa något enklare program för det. Enklare program kan kanske inte allt, kanske inte lägga in logga, men man kommer långt med dem.

Kostnad: mygga för 1000 kronor, lampor inklusive stativ för 4000, stativ till smartphone 500, editeringsprogram 500, snygg bakgrund 0 kronor = 5000 + telefonen du redan har. Du kan komma något billigare undan genom att köpa begagnat på blocket o liknande.

Kamera + dator
Återigen kan du antagligen använda en del av det du har. Du behöver ordna mikrofon + belysning precis som vid inspelning med smartphone. Det är svårt att fixa en kamera inom din budget. Kanske kan du skippa lite på belysning som är den stora kostnaden ovan. Köp definitivt en begagnad kamera -- pundarna nuförtiden tror att man måste ha 4K så de säljer förra generationen av kameror ofta rejält billigt. Eller så har de tröttnat på att leka, det blev ändå inget vettigt av det hela. Nå, en kamera som spelar in video i 1080p är vad du behöver. Ofta kommer kameror med en "kitlens", en lins som ingår i paketet, som kan zooma, den räcker utmärkt. Har kameran inte mikrofoningång behöver du en enkel ljudinspelare och synka in ljudet när du redigerar: en Zoom H1 eller H1n kan du få under tusenlappen. Några minneskort + en hyfsat stor hårddisk i datorn. Är datorn av hyfsat modern modell så kan du redigera i den. Det finns olika gratis / billiga / dyra program. Ett gratisprogram som har nästan allt men kräver en hel del för att lära sig är Davinci Resolve.

Kostnad: mikrofon + ljudinspelare 1500, ljus 4000, beg kamera med zoomlins + stativ 4000, minneskort 500, extern ssd disk 1000, program 0 = 11000.

Mina tankar, förhoppningsvis värda mer än du betalat för dem.

Ok tack men det låter alldeles för komplicerar jag tror inte att alla dessa vloggarw har allt detta material du pratar om så jag får hoppas att någon mer kunnig svara vilken kamera i så fall bör jag välja kan du säga några märken och modeller i den prisklassen du pratat om
Citera
2022-05-30, 07:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Ok tack men det låter alldeles för komplicerar jag tror inte att alla dessa vloggarw har allt detta material du pratar om så jag får hoppas att någon mer kunnig svara vilken kamera i så fall bör jag välja kan du säga några märken och modeller i den prisklassen du pratat om
Du frågade hur man uppnår samma kvalitet som i den vlogg du hänvisade till. Den var gjord med professionell kvalitet. Du ser antagligen inte vad som är kvalitet i inspelningen, men låt oss strunta i det.

Har du en smartphone? Börja med den. Sätt upp den och spela in. Klart! Annars kan du använda nästan vilken kamera som helst. Några exempel:
Citera
2022-06-03, 08:35
  #11
Medlem
Vill du se lite proffisionel ut så lär du dig lite om ljussättning(super viktigt), skaffar en hyffsad mic och en tripod eller något annat som kan hålla din telefon/kamera.
I från där så har du en bra början och kanske till och med duger för din första produktion.

Kameran gör inte sådär jävla mycket på helheten, speciellt inte i dagens läge när alla har en hyffsad kamera i fickan.

För att få det att se ut som videon du länkade krävs massvis med pengar, planering och erfarenhet.
Citera
2022-07-03, 01:15
  #12
Medlem
whatthedeuces avatar
En green eller blue screen, välj själv beroende på vad för kläder du tänkt ha.. ska du vara naked så kvittar det.
Sen en stabil kamera, typ iphone 13 pro räcker + mic + 2 ledlampor, varmvitt.
Långt ifrån allt ligger i vad du ser, det är även skills i redigering & i vad som sägs. Är su ingen show-person eller bra talare så går de fetbort ändå. Kolla bara på typ inet tex som presenterar nya produkter på sin kanal.. rena skiten för personerna är helt muppiga när de kommer till att vara på bild o prata.
Ett plus är om du har erfarenhet från typ att hålla tal, inte nödvändigtvis ihop med Jimmie, men någon form av prat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback