2022-05-25, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Via en bilduppladdningssida, ex https://www.bildtagg.se/

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/3c1r9wa9ja7kkird765dtf6'>LÄNKTEXT</a>
Citera
2022-05-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejmedpondus

Utifrån det lilla jag vet om lagen som gäller inkassoverksamhet så får de ta 180 kronor i kostnad, inte mer. Så du kan börja med att ifrågasätta de extra 230 kronorna, men se gärna till att ha läst på om inkassolagen innan du ringar/skriver till dem. Avgiften kan vara laglig, men den kan också vara olaglig.

Edit: du kan läsa lagen om ersättning för inkassokostnader mm här.
Senast redigerad av xpqr12345 2022-05-25 kl. 22:54.
Citera
2022-05-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Utifrån det lilla jag vet om lagen som gäller inkassoverksamhet så får de ta 180 kronor i kostnad, inte mer. Så du kan börja med att ifrågasätta de extra 230 kronorna, men se gärna till att ha läst på om inkassolagen innan du ringar/skriver till dem. Avgiften kan vara laglig, men den kan också vara olaglig.

Ja men jag har redan läst lagen och lagen säger Max avgift är 180 för inkasso kostnad
Jag Har också ringt inkassobolaget och dom säger sig ha rätt ta speciell el avgift eller va dom sa enligt lag .
Jag undrar om det ens är lagligt . Någon som är kunnig. Vill liksom ha ett exakt svar
Citera
2022-05-25, 23:03
Medlem
Kan du lägga upp en bild på hela brevet du har fått, med maska bort dina personliga uppgifter? Det är lite svårt att veta vad du har fått med den lilla bild du har lagt upp tidigare.

Men kort, och utan att veta säkert: de kan ha rätt till de "extra" 230 kronorna, om det står rätt saker på brevet, men inte annars.
Citera
2022-05-25, 23:08
Medlem
Citat:
Kan du lägga upp en bild på hela brevet du har fått, med maska bort dina personliga uppgifter? Det är lite svårt att veta vad du har fått med den lilla bild du har lagt upp tidigare.

Men kort, och utan att veta säkert: de kan ha rätt till de "extra" 230 kronorna, om det står rätt saker på brevet, men inte annars.

Nej det kan jag inte. Om du inte kan svara på frågan angående ( arvode 1 ) 230kr i en faktura så är du inte tillräckligt kompetent för att svara mig ?
Citera
2022-05-25, 23:29
Medlem
Citat:
Nej det kan jag inte. Om du inte kan svara på frågan angående ( arvode 1 ) 230kr i en faktura så är du inte tillräckligt kompetent för att svara mig ?

Problemet är att företaget kan ha rätt till de "extra" 230 kronorna, och det går inte avgöra om de har rätt till dem eller inte av din bild.

Men svara i så fall på följande:
- har du fått någon betalningspåminnelse tidigare? Den kostar 60 kronor (§1, punkt 1) i så fall
- har du fått något kravbrev tidigare? Den kostar 180 kronor (§1, punkt 2) i så fall
- har företaget upprättat någon avbetalningsplan i samråd med dig, och om jag har du fått denna plan på papper (eller via email)? Den kostar i så fall 170 kronor (§1, punkt 3) i så fall.

De 180 kronorna är det ingen strid om, utan det är de "extra" 230 kronorna som de vill ha som du måste förtydliga om de har rätt till eller inte. För om du har fått en betalningspåminnelse har företaget rätt till 60 kronor utöver grundbeloppet. Och om de har upprättat en avbetalningsplan i samråd med dig, och du har fått denna på papper (eller via email) så har de rätt till 170 kronor.
Citera
2022-05-25, 23:47
Medlem
Citat:
Problemet är att företaget kan ha rätt till de "extra" 230 kronorna, och det går inte avgöra om de har rätt till dem eller inte av din bild.

Men svara i så fall på följande:
- har du fått någon betalningspåminnelse tidigare? Den kostar 60 kronor (§1, punkt 1) i så fall
- har du fått något kravbrev tidigare? Den kostar 180 kronor (§1, punkt 2) i så fall
- har företaget upprättat någon avbetalningsplan i samråd med dig, och om jag har du fått denna plan på papper (eller via email)? Den kostar i så fall 170 kronor (§1, punkt 3) i så fall.

De 180 kronorna är det ingen strid om, utan det är de "extra" 230 kronorna som de vill ha som du måste förtydliga om de har rätt till eller inte. För om du har fått en betalningspåminnelse har företaget rätt till 60 kronor utöver grundbeloppet. Och om de har upprättat en avbetalningsplan i samråd med dig, och du har fått denna på papper (eller via email) så har de rätt till 170 kronor.

Har ingen betalningsplan med dom och detta har stått på första faktura jag fått eftersom jag ofta är sen med just denna faktura men det kostar mig eftersom det blir 230 kronor extra plus 180kr=400 det står f ordran avser: Påminnelseavgift tidigare faktura. Och när jag frågade sisst sa dom att det rörde sig om någon el lag ? Kan det verkligen stämma ? Hon kunde dock inte skicka underlag utan sa att jag själv fick läsa el lagen. Kan dom ta avgifter och extra då eller har det med påminnelseavgift ifrån huvud fakturan ?
Citera
2022-05-26, 07:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är sannolikt en uppmaning enligt ellagen. De har rätt att ta ut en sådan kostnad och det är ingen inkassokostnad. Se ex https://www.energimarknadsbyran.se/e...len-stangs-av/
Citera
2022-05-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är sannolikt en uppmaning enligt ellagen. De har rätt att ta ut en sådan kostnad och det är ingen inkassokostnad. Se ex https://www.energimarknadsbyran.se/e...len-stangs-av/

Så el inkasso blir alltid dyrare. Trodde det tog långt tid innan dom stängde av obetald el ? Kan du visa paragraf ?
Citera
2022-05-26, 18:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Så el inkasso blir alltid dyrare. Trodde det tog långt tid innan dom stängde av obetald el ? Kan du visa paragraf ?

Förfarandet regleras främst i ellagens elfte kapitel.
Citera
2022-05-27, 11:15
Medlem
Skorpan91s avatar
Citat:

El gällande bostad så har du 21 dagar på dig efter delgivning dock tillkommer det en jävla massa kostnader på vägen
Citera
2022-05-27, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan91
El gällande bostad så har du 21 dagar på dig efter delgivning dock tillkommer det en jävla massa kostnader på vägen

Intressant. Att just el har egen speciell lag än övriga fakturor ? Eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in