2022-05-23, 20:45
Medlem
Köpte just en iMac 24 för att använda till bland annat fotoredigering.
Jag tycker det var klent med portar på den.
Två lightning-portar och två små USB portar är allt som finns.
Mac används ju av professionella fotografer, så varför finns det inte möjlighet för att stoppa dit ett minneskort från kameran? Jag har en Pentax K-5 IIs kamera men den tillhörande sladden har en stor USB i andra ändan.

Ej heller ser det ut som att det finns en ritplatta med tillhörande penna från Apple som man kan koppla på iMac'en och använda tillsammans med Photoshop istället för att strula med en mus eller trackpad.
PC har ju haft den möjligheten i många år. Riktigt bra att ha när man arbetar med layers i Photoshop.

Till sist: Tjejen i affären missförstod nog när jag förklarade vad jag behövde, för hon tog fram en trackpad och en Apple penna, och jag var nog lika dum och okunnig som hon var för pennan verkar inte funka tillsammans med varken trackpad eller iMac. Det verkar som att den är beräknad för iPad.
Finns det någon här som har kunskap om dessa saker?
Senast redigerad av emtor 2022-05-23 kl. 20:48.
Citera
2022-05-23, 20:49
Medlem
Apple tjänar pengar på att du måste köpa tillbehör.

https://www.komplett.se/product/1136...tiport-adapter

https://www.komplett.se/product/1113...d?q=apple%20sd
Citera
2022-05-23, 20:49
Medlem
Knastratts avatar
Du kan koppla en iPad till Macen och redigera bilden direkt på skärmen. Och skaffa hubbar. Jag har 6 hubbar med 4 hål för alla grejor till min studio! Det finns hubbar med 3 hål och slits för kamerakort (SD).
Citera
2022-05-23, 21:13
Medlem
Tackar för svaren.

När det gäller bildredigering med penna så finns det en Wacom-platta med tillhörande penna, och det stod vilka software den kunde användas tillsammans med,-blant annat Corel och några flera, men Photoshop stod konstigt nog inte på listan.
Citera
2022-05-23, 22:06
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
När det gäller bildredigering med penna så finns det en Wacom-platta med tillhörande penna, och det stod vilka software den kunde användas tillsammans med,-blant annat Corel och några flera, men Photoshop stod konstigt nog inte på listan.
Ja, det finns lite olika Wacomplattor. Alla jag använt genom åren har dock fungerat med Photoshop, Illustrator m fl.

RIP
Citera
2022-05-23, 22:31
Medlem
Knastratts avatar
Vad är det som tar emot att rita/redigera i realtid på en iPad och se resultatet direkt förutom möjligtvis merkostnaden. Yahoogla på ”sidecar” för mer information.

😎
Citera
2022-05-23, 22:46
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Köpte just en iMac 24 för att använda till bland annat fotoredigering.
Jag tycker det var klent med portar på den.
Två lightning-portar och två små USB portar är allt som finns.
Mac används ju av professionella fotografer, så varför finns det inte möjlighet för att stoppa dit ett minneskort från kameran? Jag har en Pentax K-5 IIs kamera men den tillhörande sladden har en stor USB i andra ändan.

Ej heller ser det ut som att det finns en ritplatta med tillhörande penna från Apple som man kan koppla på iMac'en och använda tillsammans med Photoshop istället för att strula med en mus eller trackpad.
PC har ju haft den möjligheten i många år. Riktigt bra att ha när man arbetar med layers i Photoshop.
Byt ut kamerasladden mot en med USB-C. Finns också gott om ritplattor som har USB-C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in