Exakt!!! Det är just det som är tråkigt och förstör för så många så därför tror jag det är så få som är här som vill hjälpa mig till men det finns många genuina mer en mig det gör det värt att försöka göra det bättre för det finns inga bra svenska forum kvar alls för linux frågor tyvärr så vart skall man vända sig, så det är bra det finns ett forum med denna sektionen i alla fall.
Och för det andra kommunikation och psykologi är inte alltid så lätt, det kan vara komplicerat, verkligen. Lägg ingen värdering i det jag svarade ovan hen brukar göra samma sak i alla trådar jag är så lägg inget värde i det som jag skrev hen för det var riktat enbart till den specifika användaren..
- End of this! Jag vill inte spendera min dyrbara tid på sånna som inte är värda den tiden!
- Säger han så så är det väl så vem bryr sig jag vill lösa ditt problem jag bara ville säga det vi tänker lika...
Tillbaka dit vi var:
Okej ja, precis nu vet jag bättre för hade jag blev osäker på om du hade provat dom ovan för annars hade jag ju bara frågat ifall om du hade provat det jag skrev, men nu vet jag exakt då blir det lättare såklart, då provar vi ett annat sätt:
Betyder att du laddar det som du tidigare har lagt i .Xmodmap där texten ligger som du la in i första delen när det fungerade. För att datorn automatiskt skall göra det åt dig måste du göra ned exakt på pricken som jag skriver nedan, punkt för punkt:
1. Öppna terminalen i Ubuntu. Antingen via start-menyn elle kombinationen på tangentbordet: "ctrl+alt+t"
2. Terminalen har nu startat. Skriv nu:
Nu har du öppnat en dold fil i din hem mapp i text editorn i terminalen (du kan göra detta i filhantaren för ubuntu och när du öppnat den tryck ctrl+h så ser listar du alla filer inkl. dolda filer och du kan då om du vill öppna den med en grafisk text editor om du önskar och gå längst och spara det nedan på samma sätt som jag kommer skriva nedan)
Du bör se text som redan finns där och du skall helt gå så långt ner du bara kan tryck END på tangenbordet så kommer du direkt eller så får du gå via pil ner tills absolut sista raden, när du är där, så kopiera och klistra in nedan text:
4. När du har lagt till ovan text i denna filen.
5. Tryck då: ctrl+x, sedan tryck på enter så har du sparat.
5. Det är nu klart och skall fungera permanent varje gång du startar om som standard.
!!! STOP !!!! LÄS INTE NEDAN FÖRENS DU HAR PROVAT DET OVAN!-
FUNGERAR DET OVAN SÅ BEHÖVER DU INTE LÄSA VIDARE DET ÄR KLART!!
LÄSER DU FÖRST OCH UTFÖR SEN --- STOPPA HÄR OCH GÖR OVAN!
https://askubuntu.com/a/749662/1622936 - För att göra det som står, gör EXAKT som nedan:
Kopiera och klistra in nedan direkt i terminal applikationen efter du har startat terminalen i Ubuntu:
Kod:
cat <<! > ~/.config/autostart/Xmodmap.desktop
[Desktop Entry]
Version=1.0
Name=Xmodmap
Comment=nonewsisgoodnews
Icon=>Xmodmap on gui login
Exec=/usr/bin/bash -c "for f in /etc/X11/Xmodmap ~/.Xmodmap ; do test -f $f && xmodmap $f || true ; done"
Terminal=false
Type=Application
Hidden=true
!
chmod +x ~/.config/autostart/Xmodmap.desktop
Tryck på enter! Klart! Markera bara texten, högerklicka ta kopiera, i terminalen klistra in och tryck på enter! KLART.
Vill du veta vad exakt på pricken vad det gör så kan jag förklara det också men gör du bara som jag säger så är det klart!!
Det ända som kan göra lättare för dig kanske. Det är om du använder grafiskt. Dör då samma sak, detta är exakt samma som genom att klistra och spara filen och sedan är det klart.
Öppna en text editor, kopiera och klistra in nedan text:
Citat:
[Desktop Entry]
Version=1.0
Name=Xmodmap
Comment=nonewsisgoodnews
Icon=>Xmodmap on gui login
Exec=/usr/bin/bash -c "for f in /etc/X11/Xmodmap ~/.Xmodmap ; do test -f $f && xmodmap $f || true ; done"
Terminal=false
Type=Application
Hidden=true
Välj spara som i text editorn, spara filen som: Xmodmap.desktop i mappen: /home/ullebull/.config/autostart
Det är nu klart!
Fungerar inte detta, så får du skriva xmodmap ~/.Xmodmap manuellt när du startat om.
Undrar du något vad som händer eller vad du exakt gör och varför du gör det så fråga så svarar jag såklart på det, men för att att få det fungera så skall du bara göra det ovan och sedan är det klart. Jag hoppas det funkar nu för jag gjort mitt absolut yttersta för att göra mig förstådd! Funkar det? Bra jobbat !
// wuseman