• 1
  • 2
2022-05-23, 06:27
Medlem
orvarens avatar
Volvo C30 1,8 2008

Vad tror ni?

Vad vet ni?

Är det rem,eller kedja?

Kända problem?

Utseende och användningsområde är ju vad det är,den är liten och utseendet är..lite speciellt..jag tröstar mig med att drn påminner en aning om P1800es bakifrån..

Pris? Frågar någon.. jag står i valet och kvalet att byta ut min 745 GLE -88 automat,mot morsans C30,hon och hennes gubbe har två bilar och de kör aldrig båda samtidigt,så hon tänkte att jag kunde ta den istället för att hon säljer den. Jag måste kolla vad försäkring kostar först och GIVETVIS höra med FB också!
Citera
2022-05-23, 06:39
Bannlyst
Volvo C30 är väl en upphottad Volvo 480ES.
Citera
2022-05-23, 08:14
Medlem
yz44s avatar
Den var väl designad helt av kvinnor har jag för mig, appropå utseendet.
Bilar körda av äldre släktingar brukar oftast vara i utmärkt skick.
Citera
2022-05-23, 08:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Volvo C30 är väl en upphottad Volvo 480ES.
Nej, har inget gemensamt med 400-serien. Byggdes på samma plattform som S40/V50. Ford Focus är väl också samma plattform.
Citera
2022-05-23, 10:16
Medlem
C30 är mycket bil för pengarna, ofta är dom sparsamt använda, "tjejkörd"

Vet at det i bland kan vara problem med 1.6 liters dieselmotorn så den skulle jag nog själv hålla mig undan, partikkelfilter och/eller EGR fel är vanliga men beror även mkt på hur bilen används. C30 är ju lite av en stadsbil och inga biler med dpf generelt tycker om att enbart köras korta sträckor.

Elektroniska fel som är dyra att laga förekommer också så om det lyser lampor för t.ex SRS, bromsar eller motorn så borde man kolla upp noga innan man köper. Det fins gott om företag i Sverige som lagar trasiga styrdon till Volvo men av någon anledning så är det inte fallet med just P1 plattform bilarna (C30/S40/V50) så att åka till Volvo är ofta ända lösningen = dyrt.
Citera
2022-05-23, 13:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Den var väl designad helt av kvinnor har jag för mig, appropå utseendet.
Bilar körda av äldre släktingar brukar oftast vara i utmärkt skick.
Jämfört med en 745 -88,så är väl det mesta snyggare?😄
Citera
2022-05-23, 13:09
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
C30 är mycket bil för pengarna, ofta är dom sparsamt använda, "tjejkörd"

Vet at det i bland kan vara problem med 1.6 liters dieselmotorn så den skulle jag nog själv hålla mig undan, partikkelfilter och/eller EGR fel är vanliga men beror även mkt på hur bilen används. C30 är ju lite av en stadsbil och inga biler med dpf generelt tycker om att enbart köras korta sträckor.

Elektroniska fel som är dyra att laga förekommer också så om det lyser lampor för t.ex SRS, bromsar eller motorn så borde man kolla upp noga innan man köper. Det fins gott om företag i Sverige som lagar trasiga styrdon till Volvo men av någon anledning så är det inte fallet med just P1 plattform bilarna (C30/S40/V50) så att åka till Volvo är ofta ända lösningen = dyrt.
Ja,morsan har nog inte kört skiten ur den..🙂

1,8 bensin/e85 men mest körd på 98,då e85 medför tätare service och högre förbrukning..

Besiktades för inte så länge sedan u.a.

Vet du om det är rem,eller kedja?
(Bytte nyligen rem på 745an,första gången jag gjorde det,men det var hyffsat enkelt,tog 2 timmar på parkeringen..)
Citera
2022-05-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,morsan har nog inte kört skiten ur den..🙂

1,8 bensin/e85 men mest körd på 98,då e85 medför tätare service och högre förbrukning..

Besiktades för inte så länge sedan u.a.

Vet du om det är rem,eller kedja?
(Bytte nyligen rem på 745an,första gången jag gjorde det,men det var hyffsat enkelt,tog 2 timmar på parkeringen..)

Om det er 1.8F motorn som det verkar så är det kedja, lite otippat faktiskt då alla andra Volvo jag känner till är med kamrem.
Citera
2022-05-23, 15:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Om det er 1.8F motorn som det verkar så är det kedja, lite otippat faktiskt då alla andra Volvo jag känner till är med kamrem.
Jag tror det är den! Det är väl (oftast) goda nyheter?

(BMW's 540 med kedja,var/är väl ett av undantagen..?)
Citera
2022-05-23, 15:53
Medlem
Jag har en C30 2.0F år 2010. Har ägt den sedan 2012 och har inte haft några som helst problem med bilen. Servar varje år trots att jag inte kör på etanol, kör 600-700 mil/år.
Den har kamkedja och år 2020 vid ca 8500 mil så byttes spännhjul och kedjespännare. Annars bara olja och diverse filter.
Jag har haft många Volvo och en hel del andra bilar också, men denna är bästa bilen hittills. Liten, snabb, fantastisk väghållning, lätt att parkera mm. Men det tar lite tid att vänja sig vid att det inte finns några bakre sidodörrar, men skuffen används desto oftare till matkassar och annat. Får lätt in 2 st höga Billyhyllor mellan framstolarna.
Kanske viktigt att säga att jag oftast är ensam i bilen. För en barnfamilj skulle jag nog uppleva den som trång därbak.
Citera
2022-05-23, 16:01
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Aldrig haft en c30 men dock andra volvobilar som jag varit nöjd med och måste ändå säga att till utseendet gillar jag c30:n.

Är det dessutom din mammas gamla bil så borde du ha bra koll på vad som hänt tidigare med bilen och vad som är gjort på den angående bromsar, avgassystem och andra slitdelar.

Är den i bra skick så ta den om du nu behöver en bil.
Citera
2022-05-23, 16:12
Medlem
1,8f är väldigt törstig sett till hur stor bilen är.
Är det volvos fakeskinn (minns ej vad det heter) så finns det bara 2 statusar på det. Har spruckit eller kommer spricka snart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in