Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-05-22, 20:23
  #1
Medlem
hej

Jag har en gammal K2 box som är en androidbox. Hur gör jag lättast för att finjustera parabolen? Finns det ngt fiffigt program att använda? Helst skulle man vilja ha ett program som mäter styrkan på sändningen...

Eller måste jag testa lite olika kanaler och testa mig fram?

Kör med både astra och thor... eller vad de nu heter... Det är i alla fall 2 hvuden
Citera
2022-05-22, 20:26
  #2
Medlem
Finns signalmätare att köpa.
Citera
2022-05-22, 20:42
  #3
Medlem
Jag tror jag har en sådan... En manick med mätare som ska sitta mellan huvudet och boxen.

Men ska man inte ställa in boxen på olika kanaler? och se olika styrkor på olika kanaler? Trodde de sände på lite olika sätt så man var tvungen att finlira....

Eller är det bara att maxa styrkan från en satelit...?
Citera
2022-05-22, 21:06
  #4
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
hej

Jag har en gammal K2 box som är en androidbox. Hur gör jag lättast för att finjustera parabolen? Finns det ngt fiffigt program att använda? Helst skulle man vilja ha ett program som mäter styrkan på sändningen...

Eller måste jag testa lite olika kanaler och testa mig fram?

Kör med både astra och thor... eller vad de nu heter... Det är i alla fall 2 hvuden
Är det de nordiska kanalerna du främst är ute efter så sänds dessa numera enbart från satelliterna kring positionen 1 väst.

Du kan alltså inrikta dig på att få in bäst mottagning enbart på den LNB som är riktad dit. Välj ut några frekvekenser/kanaler från denna lista och justera tills det ser bra ut, med eller utan signalmätare.

Har inte din mottagare rentav en inbyggd signalmätare där du i siffror kan se optimal justering?
Citera
2022-05-22, 21:54
  #5
Medlem
Aha, där blev man avslöjad att man inte varit igång på ett tag.

Yes det är de svenska kanalerna jag är ute efter

På boxen finns det lite utslag man kan läsa av när man valt en kanal. Det kanske räcker att frugan sitter vid tvn och jag petar på parabolen och hon läser av var det ser bäst ut.... Så gjorde jag förut. Du ska jag alltså välja lite olika kanaler. Men visst är det ngt som heter mux... Ska man inte välja kanaler så man får in alla...

Eller är det bättre att koppla in mätaren?

Tänkte om det fanns ett fiffigt program där man kunde se detta enkelt.

Tack för hjälpen!
Citera
2022-05-24, 21:39
  #6
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Aha, där blev man avslöjad att man inte varit igång på ett tag.

Yes det är de svenska kanalerna jag är ute efter

På boxen finns det lite utslag man kan läsa av när man valt en kanal. Det kanske räcker att frugan sitter vid tvn och jag petar på parabolen och hon läser av var det ser bäst ut.... Så gjorde jag förut. Du ska jag alltså välja lite olika kanaler. Men visst är det ngt som heter mux... Ska man inte välja kanaler så man får in alla...

Eller är det bättre att koppla in mätaren?

Tänkte om det fanns ett fiffigt program där man kunde se detta enkelt.

Tack för hjälpen!
Har du en mätare så är det enklast att koppla in den, då får du kvitto direkt när du står och justerar antennen. För att det ska bli riktigt bra så börja att ställa mikrohuvudet i rätt vinkel runt sin axel, ställ parabolen lodrätt och justera in den i sidled tills du har så bra utslag på mätaren som möjligt. Kontrollera sen snr i boxen.
Är ett par år sen jag gjorde det sist, men är du noggrann och gör det i rätt ordning så blir det så bra det går att få.
Citera
2022-05-25, 00:34
  #7
Medlem
Har du 2st LNB, peka den som ska ta emot Thor rakt söderut och sedan lite till höger (väster), då bör den andra LNB Astra 5e vara någotsånär i position.

Här kan du se

https://www.satpro.se/info/parabolinstallation.pdf

Du behöver en mätare för att få det optimalt samt för att se att du är på rätt sattelit
Citera
2022-05-25, 19:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Har du 2st LNB, peka den som ska ta emot Thor rakt söderut och sedan lite till höger (väster), då bör den andra LNB Astra 5e vara någotsånär i position.

Här kan du se

https://www.satpro.se/info/parabolinstallation.pdf

Du behöver en mätare för att få det optimalt samt för att se att du är på rätt sattelit

Jag använde mig av appen signalmeter som kopplade upp mig mot en gammal dreambox. Har vridit upp och ner, höger o vänster, skruvat på lnb, men bara kommit upp till 63% på tv6. 1a fungerar fint

Kan det vara så att ngn gren eller liknande är lite ivägen bara för den transpondern? Eller är det gammal kabel och lnb som troligtvis bråkar?

A
Citera
2022-05-28, 19:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskedsfest
Jag använde mig av appen signalmeter som kopplade upp mig mot en gammal dreambox. Har vridit upp och ner, höger o vänster, skruvat på lnb, men bara kommit upp till 63% på tv6. 1a fungerar fint

Kan det vara så att ngn gren eller liknande är lite ivägen bara för den transpondern? Eller är det gammal kabel och lnb som troligtvis bråkar?

A

Kolla att inte någon kardel av skärmen tar i mittenkardelen, detta kan ske om man gjort kabeln själv med F-kontakter och inte klippt av skärmen bra
Citera
2022-05-29, 11:59
  #10
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Kolla att inte någon kardel av skärmen tar i mittenkardelen, detta kan ske om man gjort kabeln själv med F-kontakter och inte klippt av skärmen bra

Då blir det kortis, då lär mottagaren säga ifrån och ingenting kommer att fungera.

TS: Har du kollat så LNB står rätt? De ska vara lite vridna, hur mycket beror på hur rakt parabolen sitter och var i landet du bor. Lossa litelite på skruvarna och vrid försiktigt LNB. Obs! det är bara ytterst lite som skiljer det ifrån att bli korspolariserat! Sen säger inte 63% särskilt mycket, det kan vara allt ifrån bra till katastrof beroende på vilken skala tillverkaren av boxen valt att visa signalstyrkan i. Det viktiga är att kvaliteten är bra, men så högt MER-värde och C/N som möjligt.
Citera
2022-05-29, 21:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Då blir det kortis, då lär mottagaren säga ifrån och ingenting kommer att fungera.

TS: Har du kollat så LNB står rätt? De ska vara lite vridna, hur mycket beror på hur rakt parabolen sitter och var i landet du bor. Lossa litelite på skruvarna och vrid försiktigt LNB. Obs! det är bara ytterst lite som skiljer det ifrån att bli korspolariserat! Sen säger inte 63% särskilt mycket, det kan vara allt ifrån bra till katastrof beroende på vilken skala tillverkaren av boxen valt att visa signalstyrkan i. Det viktiga är att kvaliteten är bra, men så högt MER-värde och C/N som möjligt.


Tack för alla svar. Ska testa med ny kabel. Ikväll var det bild….

Om det inte blir bättre med ny kabel så testar jag att byta lnb, astra används inte löngre….

Om inte det heller fungerar får jag vrida hållaren för parabolen till andra sidan stången.

Återkommer
Citera
2022-06-01, 20:10
  #12
Medlem
Testade med ny kabel som jag kopplade direkt till Lnb. Det blev bättre. Nu ska jag köpa ny koaxialkabel och dra om kabeln….
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback