2022-05-22, 18:09
Medlem
Hej,

Har två Bose Soundlink II Revolve+ mobila högtalare som jag vill använda till min laptop(AUX)
Jag undrar ifall det går att splitta kanalerna så att en högtalare agerar som vänster och den andra som höger?

Vet att man kan splitta två olika källor men vill få högtalarna agera som "stereo" Går detta?

Högtalarna har 3.5 kontakt och även laptopen.
Citera
2022-05-22, 18:36
Medlem
"Trrs" plugg
Citera
2022-05-22, 19:11
Medlem
Bonnatorps avatar
Vanlig AUX hane/hane plus något i stil med den här skulle kunna lösa dina problem.

Däremot är det för mig oklart om den kabeln faktiskt delar på signalen, eller bara mosar ihop båda kanaler till två unifierade monokanaler.

Vill du ha en garanti för att det fungerar, köp något mindre ljudkort eller ljudbord med separata L/R-kanaler.
Så gott som alla studiointerface torde ha detta.

Här har du en lista med en massa ljudkort och grejer. Något med två RCA-kontakter bak är lätt att koppla med RCA/monoAUX kabel.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-05-22 kl. 19:14.
Citera
2022-05-22, 19:42
Medlem
Edit:

Du har troligen två sådana här:
https://www.bose.se/sv_se/products/s...oductTabs_tab1

Då kopplar du då upp dem via just en phono-splitter som ovan skribent visar. Du kommer då få mono i båda, men olika kanaler. Men jag vet inte om högtalarna är speciellt tillverkade får detta ändamål.

Du ska kunna para ihop två av dem för att få stereo, men det är från blåtand och den appen. Du får testa hur det fungerar med en phono-splitter.
Senast redigerad av Methos 2022-05-22 kl. 19:54.
Citera
2022-05-22, 21:34
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Vanlig AUX hane/hane plus något i stil med den här skulle kunna lösa dina problem.

Däremot är det för mig oklart om den kabeln faktiskt delar på signalen, eller bara mosar ihop båda kanaler till två unifierade monokanaler.

Vill du ha en garanti för att det fungerar, köp något mindre ljudkort eller ljudbord med separata L/R-kanaler.
Så gott som alla studiointerface torde ha detta.

Här har du en lista med en massa ljudkort och grejer. Något med två RCA-kontakter bak är lätt att koppla med RCA/monoAUX kabel.

Jodå, den delar upp stereosignalen i L/R. Det blir inga problem.
Citera
2022-05-23, 11:43
Medlem
Tack för era svar! Skall testa stereo/mono splitter som länkades i föregående poster. Annars får det väl bli ett ljudkort.
Citera
2022-05-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Edit:

Du har troligen två sådana här:
https://www.bose.se/sv_se/products/s...oductTabs_tab1

Då kopplar du då upp dem via just en phono-splitter som ovan skribent visar. Du kommer då få mono i båda, men olika kanaler. Men jag vet inte om högtalarna är speciellt tillverkade får detta ändamål.

Du ska kunna para ihop två av dem för att få stereo, men det är från blåtand och den appen. Du får testa hur det fungerar med en phono-splitter.

Japp det är dem. Har testat Bluetooth/Stereo funktionen och det fungerar. Men det är rätt omständigt att behöva para dem varenda gång sen sätta igång funktionen i appen. Det fungerar inte direkt felfritt heller.

Ska testa phono splittern.
Citera
2022-05-24, 17:07
Medlem
Fick hem denna precis och testade dem med min laptop.

Stereo från Laptopen ut till splittern och mono in till varsin högtalare. Testade Höger/Vänster kanal och det fungerar precis som jag ville ha det. Tackar för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in