Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 10:37
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Artilleri är ute med all absurd logistik att transportera hundratals ton. Se bara på Ukrainas senaste hembyggda kamikazedron.

https://www.youtube.com/watch?v=D9xAGysQJG8

Jag har en Mavic 2 Pro vilket är en relativt vanlig konsumentdrönare, enligt spec så kan jag hänga på tillbehör på upp till 900 gram på den. I bästa fall har den en räckvidd på 2-3 km om jag har fri sikt till den. Flygtid olastad är cirka 25-30 minuter.
M2P är större än drönaren på filmen, och kan med största sannolikhet lasta mer last än den på filmen.

En standard M795 granat, det vill säga en vanlig "dum" granat har en sprängladdning på 10,8 kg och skjuten från en M777 en räckvidd på över 20km. Till sprängladdningen kommer då granatkroppen bestående av ungefär 35 kg stål som kommer att fungera som splitter.

En lätt drönare som den i klippet är perfekt för ett framskjutet förband att ha för spaning och eldledning. För det tunga slaget är ännu artilleriet överlägset.
__________________
Senast redigerad av pajas357 2022-08-01 kl. 10:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback