Citat:
Ursprungligen postat av
TrueC
Halloj! Pga en flytt som strulade till att en hel del fakturor kom på vift har jag trots god ekonomi lyckats fått betalningsföreläggande på en faktura på 180kr 🤣 egentligen har det inte så stor betydelse om det resulterat i nån form av anmärkning då jag inte tänkte ta några lån eller så de närmsta åren, men vill ändå veta. Ska ringa på måndag och fråga så klart, men tjuvfrågar här.
Skulden var reglerad med företaget innan kf skickade ut föreläggande, men den måste hunnit igenom på nått vis, har dock stått för kostnader kring föreläggande gentemot fordringsägaren.
Nån som vet innebörden av detta i min uc?
Innebörden är att det i din UC kommer framgå att det finns ett utslag om betalningsföreläggande, aka en betalningsanmärkning.
Du kan begära återvinning om hela skulden, inkl sökandens kostnader mot KFM var betalda innan utslaget meddelades. Detta måste göras senast 1 månad efter utslaget (KFM:s beslut att fastställa skulden).
Edit: oklart om du fått ett utslag. Är det bara ett föreläggande och du reglerat all skuld borde föreläggandet bli avskrivet/återkallat. Då tror jag inte att det syns på en UC. För säkerhets skull borde du bestrida det med grund att skulden är betald.