Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-29, 19:25
  #73
Medlem
Jonas1968s avatar
Personligen skulle jag inte byta min smartphone mot en gammal med knappar då jag använder min nuvarande Iphone också för surf, bankID och mail. Det enda jag kan sakna med dom gamla lurarna är just batteritiden. Gick ju självklart åt mindre ström när mobilen inte behövde driva en stor skärm. Dock har min nuvarande IPhone 13 betydligt bättre batteritid än min gamla Iphone 7a hade men inte i närheten av min gamla ringtelefon från Nokia.
Citera
2023-03-29, 19:28
  #74
Medlem
kodapans avatar
Jag saknar tiden då man kunde köra över telefonen med bilen och den klarade sig. Nu för tiden kör man bara över den för att få en ny på försäkringen.
Citera
2023-03-30, 14:18
  #75
Medlem
Proton83s avatar
Tacka vet jag gamla (Tjocka) Nokia 3310. Den låg rätt i handen för det var rätt höjd på den. Den var utformad för att passa handen i handsken Man gjorde allt med tummen för den nådde till alla knappar man behövde. Gärna en ny men en cm större åt alla håll med gummerade räfflor på sidorna som hindrar halkproblem. Glöm då inte höjden som gör att den ligger stadigt i handen. Dagens platta hala dasslock byter jag gärna ut till en ny 3310:a
Citera
2023-04-02, 07:19
  #76
Medlem
PalmeKillers avatar
Min första Smartphone var en Atari Portfolio , datorn som räddade världen i en terminator film. Med ett RS232C interface och ett modem, så hade man terminal .. (Läs tidig 1990 tal )

Livet vara ganska trist innan smartphonen kom in på banan. Min första smartphone var en Qtek 9100 det var ganska komisk att man tvingad använda en Ericsson Z1010 ( Som 3G Modem ) det efterbliv OS ifrån Microsoft som Qtek 9100 som var utrustad med.

Vet inte om Nokia N95 skulle räknas som smartphone idag, men man kunde faktiskt installera spotify på den..

N95 var lite förre sin tid, man kunde köra den som SIP klient och Nokia hade ett bra hörlura till den. ( Fick på den tiden kommentar om att det såg "nördig" ut med hörlurar, tänk om man hade kunna visa hur det hade sett ut på tunnelbana 15 år senare. ) , idag har var och varannan antingen små vita airpods i öronen eller hörlurar som är on ear.
__________________
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-04-02 kl. 07:56.
Citera
2023-04-02, 10:05
  #77
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Min gamla nokia dumphone behöve bara laddas en gång i veckan
Citera
2023-04-02, 10:48
  #78
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Min gamla nokia dumphone behöve bara laddas en gång i veckan
Omvänt kan du idag ladda din telefon på tusen olika ställen då alla telefoner (snart) använder samma laddkontakt och en batteribank kostar småpengar.
Citera
2023-04-02, 11:08
  #79
Medlem
godboys avatar
Jag kan ibland sakna den enkla funktionalitet som mina gamla telefoner hade, typ Nokia 3210 och 3310. Hade även andra lurar innan dem. Det jag saknar mest är att de var så himla lätta att svar i eller ringa med, f f a för mig som ibland befinner mig på mycket kalla platser eller fuktiga platser.

Men när jag är i det vanliga vardagslivet föredrar jag ändå smartphonen, t ex lätt att kolla kartor, boka hotell när man är på rull. Jag var rätt sen med att skaffa smartphone och det ångrar jag inte.
Citera
2023-04-02, 19:43
  #80
Medlem
Jag saknar främst att de inte tog lika mycket tid som telefoner gör idag. Alltså att jag spenderade mindre tid framför telefonen då som nu. De var liksom gjorda för att ringa, smsa och inte så mycket mer, vilket gjorde att jag spenderade mer tid på annat mer "nyttigt".

Det andra jag saknar var de varierade designerna. Flip screen, utfällbart tangentbord, vridbar skärm, osv. Det fanns även mer färgval och stilar vilket var kul. Nuförtiden ser de mer eller mindre likadana ut. De är ju dock inte fula, men lite tråkiga bara.

Allt som allt är jag däremot nöjd med utvecklingen. Det finns så mycket mer funktioner som underlättar vardagen.
Citera
2023-04-02, 20:06
  #81
Medlem
Saknar inte telefonerna i sig men saknar väldigt mycket känslan som man fick när man köpte en ny telefon. Då telefonerna var mer unika på något sätt. Varje märke hade sin egna stil, design och funktion.

Idag är det i princip kul och intressant en dag sen är det som vanligt.
Citera
2023-04-03, 09:00
  #82
Medlem
bonbonshrimps avatar
Nokia 3310 det var grejer det
Citera
2023-04-03, 09:10
  #83
Medlem
Epimaness avatar
Dagens smartphone är ju stora as med skärmar som spricker lätt.

Dåtiden hade anonymt kontantkort där bara de som man ville ringde.

Annars så har ju teknologin onekligen marscherat framåt i rask takt.
Citera
2023-04-03, 15:30
  #84
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Kan ni sakna designen hos de äldre mobilerna och dess utseende? jag tänker innan smartphone började lanseras, där det fanns knappsats och man kunde fälla ihop telefonen.

Minns du någonting med dem ni tyckte om?
Saknar absolut ingenting med dom. Helt otroligt praktiskt att kunna ha en dator i fickan. Snacka om grottroll det finns här i tråden som påstår att dom saknar dessa reliker. Köp en då ifall ni suktar efter en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback