Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-20, 13:00
  #1
Medlem
Jag noterar att användaren Tom.Of.Finland blivit avstängd ovanligt länge för "ohörsamhet" de senaste två gångerna, 6 månader, trots att det varit ca. ett år mellan "förseeleserna".

(FB) Tom.Of.Finland avstängd för Ohörsamhet

(FB) Tom.Of.Finland avstängd för Ohörsamhet

Dessutom räknas väl "ohörsamhet" vanligtvis som ett av de mer "ringa" regelbrotten som vanligtvis renderar i en veckas avstägning? Det känns som om 6 månaders avstängning normalt sett är reserverat för grövre regelbrott, typ 1.06, eller ifall likartade förseelser skett upprepade gånger på väldigt kort tid och då följt trappan "1 vecka -> 1 månad -> 6 månader". Jag ser emellertid inte att något av detta skett här?
Citera
2022-05-20, 20:05
  #2
Moderator
najass avatar
Som vanligt gäller: (FB) "Varför blev användarnamn avstängd?"-frågor!
Citera
2022-05-22, 02:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Som vanligt gäller: (FB) "Varför blev användarnamn avstängd?"-frågor!
Ursäkta, men det där säger inte så värst mycket alls. Det känns som om du slentrianmässigt postade Admins FAQ utan att ens ha läst mitt inlägg. Om så inte var fallet, kan du vara lite tydligare med hur det återkopplar till det som jag tog upp, dvs. varför ohörsamhet straffas med sex månaders avstängning på direkten? För om det står det nämligen noll och inget om i FAQ:n, och om du menar att det rör sig om ett "trollkonto" så borde väl avstägningen snarare vara permanent än sex månader lång?
Citera
2022-05-22, 09:29
  #4
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Ursäkta, men det där säger inte så värst mycket alls. Det känns som om du slentrianmässigt postade Admins FAQ utan att ens ha läst mitt inlägg. Om så inte var fallet, kan du vara lite tydligare med hur det återkopplar till det som jag tog upp, dvs. varför ohörsamhet straffas med sex månaders avstängning på direkten? För om det står det nämligen noll och inget om i FAQ:n, och om du menar att det rör sig om ett "trollkonto" så borde väl avstägningen snarare vara permanent än sex månader lång?

Nej, det beror på just det som står i FAQ:en, dvs det har kommit en 1.07 emellan de utlysta avstängningarna vilket gör att det blivit 2 st 6 månaders-avstängningar inom ett år. Eller så missförstår jag din fråga?
Citera
2022-05-22, 20:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nej, det beror på just det som står i FAQ:en, dvs det har kommit en 1.07 emellan de utlysta avstängningarna vilket gör att det blivit 2 st 6 månaders-avstängningar inom ett år. Eller så missförstår jag din fråga?
Jag tror det. För det första brukar väl en 1.07 leda till permanent bannlysning av de använda kontona eller? För det andra står att användaren är avstängd i sex månader för "ohörsamhet", och då har det varit sex månader på raken vid två tillfällen. Jag tänker att när första avstängningen upphört så har väl 1.07 varit en s.k. "moot point" i och med att personen inte varit avstängd? Men likväl har det blivit en sex månaders avstängning direkt utan att det gått den "normala" trappan med avstängndingstid. Så frågan blir därför, ifall en person gjort sig skyldig till 1.07 vid något tillfälle, blir det alltid så att samtliga efterföljande regelbrott alltid kommer att straffas direkt med sex månaders avstängning, oavsett karaktär? För det verkar som att så skett i det här fallet, eller har jag missat något?
Citera
2022-05-22, 21:34
  #6
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jag tror det. För det första brukar väl en 1.07 leda till permanent bannlysning av de använda kontona eller?

Nejdå, det är inte alltid det blir bannlysning vid 1.07.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
För det andra står att användaren är avstängd i sex månader för "ohörsamhet", och då har det varit sex månader på raken vid två tillfällen. Jag tänker att när första avstängningen upphört så har väl 1.07 varit en s.k. "moot point" i och med att personen inte varit avstängd? Men likväl har det blivit en sex månaders avstängning direkt utan att det gått den "normala" trappan med avstängndingstid. Så frågan blir därför, ifall en person gjort sig skyldig till 1.07 vid något tillfälle, blir det alltid så att samtliga efterföljande regelbrott alltid kommer att straffas direkt med sex månaders avstängning, oavsett karaktär? För det verkar som att så skett i det här fallet, eller har jag missat något?

Längden på avstängningarna beror på hur många aktiva avstängningar man har det senaste året. Blir man avstängd 6 månader och sedan bryter mot 1.07 under avstängningen, kan det bli 6 månader igen när man väl återkommer från avstängningen och lyckas vara ohörsam tillräckligt snabbt (eller bryter mot annan 1.xx-regel). Alltså om det redan finns 2 aktiva (dvs icke-preskriberade) avstängningar i bagaget. Det börjar alltså inte om på 1 vecka automatiskt utan allt styrs efter hur många avstängningar man har senaste året.
Citera
2022-05-23, 12:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nejdå, det är inte alltid det blir bannlysning vid 1.07.



Längden på avstängningarna beror på hur många aktiva avstängningar man har det senaste året. Blir man avstängd 6 månader och sedan bryter mot 1.07 under avstängningen, kan det bli 6 månader igen när man väl återkommer från avstängningen och lyckas vara ohörsam tillräckligt snabbt (eller bryter mot annan 1.xx-regel). Alltså om det redan finns 2 aktiva (dvs icke-preskriberade) avstängningar i bagaget. Det börjar alltså inte om på 1 vecka automatiskt utan allt styrs efter hur många avstängningar man har senaste året.
Men brukar inte en avstängning få konsekvensen att tidigare varningar preskriberas? Och när "preskriberas" en avstänging?

Om "Användare 1" är avstängd i sex månader och återkommer inom fem kmånader med ett trollkonto, "Användare 2", då förmpdar jag att den sistnämnda blir permbannad, eller hur? Och vad händer då med "Användare 1", får denna en förlängning på avstängingen ochj får börja om från dag ett på sin sex månaders avstänign eller kommer denna att återkomma som vanligt nästföljande månad efter attt den urspriungliga avstängingen löpt ut? För denne har ju ändå brutit mot 1.07.

Och slutligen, kan "Användare 1" bryta hur många gånger som helst mot 1.07 utan att bli permbannad? Dvs. vad, förutom rena spam/trollkonton, kan rendera i en permanent bannlysning?
Citera
2022-05-23, 14:56
  #8
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Men brukar inte en avstängning få konsekvensen att tidigare varningar preskriberas?

Nej, inte alls.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Och när "preskriberas" en avstänging?

Som jag skrev, efter ett år. Så vid varje avstängningstillfälle beror strafflängden på antalet avstängningar senaste året.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Om "Användare 1" är avstängd i sex månader och återkommer inom fem kmånader med ett trollkonto, "Användare 2", då förmpdar jag att den sistnämnda blir permbannad, eller hur?

Återigen, nej, det beror på hur många asvtängningar som finns senaste året.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Och vad händer då med "Användare 1", får denna en förlängning på avstängingen ochj får börja om från dag ett på sin sex månaders avstänign eller kommer denna att återkomma som vanligt nästföljande månad efter attt den urspriungliga avstängingen löpt ut? För denne har ju ändå brutit mot 1.07.

De båda kontona stängs av lika länge.

Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Och slutligen, kan "Användare 1" bryta hur många gånger som helst mot 1.07 utan att bli permbannad? Dvs. vad, förutom rena spam/trollkonton, kan rendera i en permanent bannlysning?

Jag tror det är "three strikes out" som gäller för 1.07, dvs om man envisas med att 1.07a så blir det permanent efter 3e gången.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback