2022-05-19, 14:26
Medlem
Som rubriken lyder.

Lite kort - Förra våren så planterade jag tujahäck och nu är det dags att börja beskära den / klippa den så att den blir tät och fin.

Jag har sökt runt lite på google hur man skall klippa den första gången, men jag blir inte mycket smartare.. Och när jag letar efter videos på Youtube så kommer det bara upp stora / färdigvuxna tujahäckar. Mina plantor är ca 120 cm just nu.

Hur mycket skall man klippa av? Är det farligt för plantan ifall man klipper för mycket?

Finns det någon här som gått igenom det jag gör nu och kan dela med sig av lite tips och skötselråd ang min tuja?

Mvh
Citera
2022-05-19, 14:52
Medlem
Gingers avatar
Stressa inte med beskärning! Njut för i fan.

Klipp ytte pytte lite på sidorna. Ge fan i topparna. Jämna den minimalt på sidorna.

Gödsla och vattna istället och gör annat under året
Citera
2022-05-19, 20:07
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggi112
Som rubriken lyder.

Lite kort - Förra våren så planterade jag tujahäck och nu är det dags att börja beskära den / klippa den så att den blir tät och fin.

Jag har sökt runt lite på google hur man skall klippa den första gången, men jag blir inte mycket smartare.. Och när jag letar efter videos på Youtube så kommer det bara upp stora / färdigvuxna tujahäckar. Mina plantor är ca 120 cm just nu.

Hur mycket skall man klippa av? Är det farligt för plantan ifall man klipper för mycket?

Finns det någon här som gått igenom det jag gör nu och kan dela med sig av lite tips och skötselråd ang min tuja?

Mvh

Vill du ha den tät och fin så ska du toppa den regelbundet, då blir en rad med thujor snabbt en fin tät häck. . Men det är onödigt att toppa den nu om du vill ha en högre häck,då ska du vänta med toppningen.

Thuja är enormt stryktålig. Det är bara att sätta igång och forma hur du vill. Det går inte att klippa bort för mycket. Bara att klippa efter hjärtans lust och jämna till den
Citera
2022-06-05, 22:26
Bannlyst
Min thujahäck är 2 meter och jag tar en vanlig häcksax och klipper till den. Började med sidorna första åren, sedan toppen. Funkar finfint men nu har jag ögonen på en häcktrimmer i el för att..tja..Det ser jävligt roligt ut plus det är kul att likna Jason och skrämma grannbarnen. Planerar hoppa ut från häcken med trimmern i högsta hugg. They'll love it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in