2022-05-19, 12:46
Medlem
Ugglan84s avatar
Hej.

Jag ska tillggsisolera mitt hus och byta panel. Det sitter idag masonit p utsidan direkt mot tret under. Det r sgspn i vggarna. Jag har kpt vindpapp att stta ver isoleringen. Men behvs vindskyddsplasten? Har inte kpt den, s behver veta om jag mste gra det. Blir inte klok p elndet. En del sger att plasten ska sitta mot vggen p insidan av isoleringen, andra sger att den inte behvs alls. Det r ett vanligt bostadshus det rr sig om.
Citera
2022-05-19, 13:33
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan84
Hej.

Jag ska tillggsisolera mitt hus och byta panel. Det sitter idag masonit p utsidan direkt mot tret under. Det r sgspn i vggarna. Jag har kpt vindpapp att stta ver isoleringen. Men behvs vindskyddsplasten? Har inte kpt den, s behver veta om jag mste gra det. Blir inte klok p elndet. En del sger att plasten ska sitta mot vggen p insidan av isoleringen, andra sger att den inte behvs alls. Det r ett vanligt bostadshus det rr sig om.
G till en byggvaruhandel. Dr fr du rd. Alt. flera byggkedjor som p ntet ger goda rd via video som r ltta att frst.

https://www.byggmax.se/isolera-yttervagg
Senast redigerad av Nicke08 2022-05-19 kl. 13:35.
Citera
2022-05-19, 13:46
Medlem
Det verkar som om du har ett ldre hus o d ska man undvika allt som heter "plast".

Klassisk vindpapp andas s det uppstr ingen kondens som det gr nr du ttar med plast.

Finns skert nya material som ocks "andas".
Citera
2022-05-19, 14:23
Medlem
Ugglan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Det verkar som om du har ett ldre hus o d ska man undvika allt som heter "plast".

Klassisk vindpapp andas s det uppstr ingen kondens som det gr nr du ttar med plast.

Finns skert nya material som ocks "andas".

Det heter vl folie eller s och var "diffusionsppen" s jag gissar att den andas, kndes plastig nr jag tog p den
Citera
2022-05-19, 14:26
Medlem
Ugglan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
G till en byggvaruhandel. Dr fr du rd. Alt. flera byggkedjor som p ntet ger goda rd via video som r ltta att frst.

https://www.byggmax.se/isolera-yttervagg

Tack fr tipset!
Citera
2022-05-19, 16:19
Medlem
elmhedens avatar
Vindskydd gr bra, men som skrivet i trden s undvik byggplast (a.k.a. ldersbestndig plats/byggfolie/0,20-folie). Den r tt och ska inte anvndas i ldre konstruktioner som inte r avsedda fr detta. Vindskyddspapp (ldre produkt, smalare rullar ofta svarta) funkar, liksom morderna bred vindduk som brukar ligga runt 2,7m-bredd. Men ingen ngsprr eller ntt snt.
Citera
2022-05-19, 17:04
Medlem
Ugglan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Vindskydd gr bra, men som skrivet i trden s undvik byggplast (a.k.a. ldersbestndig plats/byggfolie/0,20-folie). Den r tt och ska inte anvndas i ldre konstruktioner som inte r avsedda fr detta. Vindskyddspapp (ldre produkt, smalare rullar ofta svarta) funkar, liksom morderna bred vindduk som brukar ligga runt 2,7m-bredd. Men ingen ngsprr eller ntt snt.

Den svarta vindpappen har jag kpt att stta ver isoleringen innan lkt och panel. Men ska jag stta nt p trvggen innan jag reglar upp och stter isolering?
Citera
2022-05-19, 17:25
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Den svarta vindpappen har jag kpt att stta ver isoleringen innan lkt och panel. Men ska jag stta nt p trvggen innan jag reglar upp och stter isolering?

Vindpapp sitter mycket riktigt bakom lkten. De som menat att den sitter lngre in i konstruktionen pratar d om en ngsprr. Den stts p insidan av yttervggen, antingen bakom skivmaterial eller innanfr eventuellt installationsskikt. Denna plast ska du inte ha.

Utifrn och in br din vgg best av:

Panel
Lkt
Vindskydd
Regelstomme med isolering
Gammal vgg

Jag skulle frska ta en titt bakom masoniten. Frmodligen har spnet sjunkit ihop s att verdelen av din vgg r mer eller mindre oisolerad. Att isolera om din befintliga stomme innan du tillggsisolerar r aldrig enklare att gra n nu, och det kommer bara ge en nnu bttre effekt.
Citera
2022-05-19, 17:39
Medlem
Plastfolien invndigt r ju fr att den fuktiga luften inomhus inte skall g in i vggen. vindskyddsduken utvndigt r ju fr stoppa luften rra sig in i vggen brukar sitta innanfr spiklkten... tanken r att brderna p utsidan skall ventileras p insidan brda. plasten inne brukar p nyare hus sitta ca 5cm in. alla nybyggen idag Provtrycks i dag av en kontrollant.. plasten gr allts in i drrsmygar fnster dr det lggs en fogmassa s det blir helt ttt... Vid provtryck ING tejpas ventilation mm fr. p ldre hus mste man se hur det r konstruerat inte skert det gr att ha plastfolie dr. vggen skall kunna andas lite utt. Plastfolien tejpas alltid i skarvar genomfringar.
Citera
2022-05-19, 22:40
Medlem
Ugglan84s avatar
Citat:
Vindpapp sitter mycket riktigt bakom lkten. De som menat att den sitter lngre in i konstruktionen pratar d om en ngsprr. Den stts p insidan av yttervggen, antingen bakom skivmaterial eller innanfr eventuellt installationsskikt. Denna plast ska du inte ha.

Utifrn och in br din vgg best av:

Panel
Lkt
Vindskydd
Regelstomme med isolering
Gammal vgg

Jag skulle frska ta en titt bakom masoniten. Frmodligen har spnet sjunkit ihop s att verdelen av din vgg r mer eller mindre oisolerad. Att isolera om din befintliga stomme innan du tillggsisolerar r aldrig enklare att gra n nu, och det kommer bara ge en nnu bttre effekt.

Masoniten sitter direkt mot trvggen bakom. Isf mste jag dra ls nn brda frn vggen om jag ska komma t att se om spnet sjunkit ner. Men det tror jag nog det gjort eftersom huset r byggt 1940.
Citera
2022-05-19, 22:43
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Masoniten sitter direkt mot trvggen bakom. Isf mste jag dra ls nn brda frn vggen om jag ska komma t att se om spnet sjunkit ner. Men det tror jag nog det gjort eftersom huset r byggt 1940.

S r det nstan skert. S fundera om du inte gr det ordentligt p en gng och isolerar om ven ursprungsvggen innan du tillggsisolerar. Eller s skiter du i det och r lyckligt ovetandes
Citera
2022-05-19, 22:47
Medlem
Ugglan84s avatar
Citat:
S r det nstan skert. S fundera om du inte gr det ordentligt p en gng och isolerar om ven ursprungsvggen innan du tillggsisolerar. Eller s skiter du i det och r lyckligt ovetandes

Hehe! D skulle jag grma mig i evigheter och fundera p hur det ligger till egentligen. Men hur ska jag d g till vga om jag ska isolera om hela insidan av den j*la vggen? Blir ju att riva allt d eller? D blir jag ju inte klar frrn till jul! Haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in