Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-08, 11:38
  #121
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Om man mäter en sak med linjal, tumstock och måttband så överensstämmer resultaten ganska väl. Vad är det du vill komplettera med?
Är man ute efter cm är det en sak men att mäta intelligens (såvida man inte ser ointelligent på frågan) är mer komplext (enligt mig). Med det sagt så påstår jag inte att jag är intelligentare än gemene man.
Citera
2022-07-08, 14:36
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är man ute efter cm är det en sak men att mäta intelligens är mer komplext.
Komplext hur? Det låter som ett sätt att flytta mållinjen. Går intelligens någonsin att definiera?

Jag tycker inte det verkar komplext, just för att begreppet innefattar allt tänkande. Är du relativt bra på att tänka så är du intelligent.

Begreppet "fysiskt god form" går också att mäta på en mängd sätt. Är det så du menar med "komplext".
__________________
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-07-08 kl. 15:19.
Citera
2022-07-19, 12:40
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag avfärdar inte utan vill se komplement.
IQ är ett estimat av G, generell intelligens. När du mäter något som kräver abstrakt tänkande så är det ett estimat av G.

Det spelar ingen roll om du mäter 10 olika saker eller 1000. Det du mäter är detsamma, G.

Jag kan rekommendera denna intressanta lyssning på ämnet: länk.
Citera
2022-07-19, 21:45
  #124
Medlem
Muppetys avatar
Märkte att jag låg över IQ-snittet när jag mönstrade o fick 8 av 10. Har också gjort Mensas riktiga test (men jag var full då) o fick rätt bra resultat. Samt ett antal psykiatriska utredningar säger att jag har hög intelligens (WAIS-III o liknande test).

Men jag försöker att inte skryta om det, men det var ju vad TS frågade. IQ är långt ifrån allt, som sagt har jag kontakt med psykiatrin, o är ett långtidssjukskrivet psykfall med ett antal diagnoser... Min dröm om att läsa teoretisk fysik sprack i redan i gymnasiet när jag blev sjuk. Har bara jobbat på golvet i en fabrik samt i en färgaffär.

Efter 24 år (för 1,5 år sen) blev jag dock avsevärt bättre, men rehabiliteringen måste ske långsamt. Har i.a.f. lyckats läsa in några gymnasiekurser. Men i den takten skulle det ta runt 40-50 år för mig att doktorera i fysik... Men jag avskyr ändå matematiken o det är ju det grundläggande inom fysik!
Citera
2022-07-19, 21:53
  #125
Medlem
Peyotedudes avatar
Hög iq blir först intressant när den executiva functionen är hög. Någon lärd (nietzsche?) definera intelligens som i vad man åstakommit, blir inte mer konkret än så.
Citera
2022-07-19, 22:57
  #126
Medlem
DenOndaLedarens avatar
Insåg hur dum jag var när jag började reflektera över mitt liv för något år sedan. Jag har alltid haft svårt för att tänka logiskt, alltid haft svårt för att lösa problem och i skolan så var jag alltid den som inte riktigt förstod min uppgift. Jag har gjort massor och åter massor av tankevurpor på jobbet och vågar därför aldrig komma med något förslag på förbättring eller lösning på problem eftersom jag sällan kan göra bedömningen om huruvida det är effektivt eller ej.

Jag är också extremt handikappad vad gäller det sociala. Jag har sedan barnsben haft mycket svårt för att skaffa vänner och passa in vilket har lett till att jag idag inte umgås med en enda person. Det har alltid känts så onaturligt och obekvämt att prata med folk (även folk jag känner) så jag håller mig helst på min egen kant.

Dum som tåget är man
__________________
Senast redigerad av DenOndaLedaren 2022-07-19 kl. 22:59.
Citera
2022-07-19, 23:11
  #127
Moderator
Maviels avatar
Osammanhängande trådstart.

Psykologi --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2022-07-20, 09:28
  #128
Moderator
Maviels avatar
Ber om ursäkt för att jag var för snabb och hård k min bedömning. Tråden läggs tillbaka.

/Mod
Citera
2022-08-01, 16:41
  #129
Medlem
När jag var nio. Trodde innan dess att jag var lite korkad, men insåg då att jag var bäst i matte och språk i min klass.
Citera
2023-02-10, 01:17
  #130
Medlem
Phyllobatess avatar
När jag gjorde ett IQ-test haha.

Har väl alltid förstått att jag varit smartare än snittet, men inte hur pass mycket smartare. Har dels handlat om att jag underskattat min förmåga och kapacitet men i framför allt att jag överskattat andras förmåga. Kan tilläggas att jag dessutom framförallt är uppvuxen i en miljö där andra människor också varit intelligenta och sannolikt sällan ens haft samtal med personer som haft en begåvning under snittet.
Citera
2023-06-13, 10:24
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Och antal doser covidvaccin på dig då?
Jag tog 2 styck, men det var för att få grönt respass. Behövde resa för att kunna träffa familj etc.

Vaccin är en dålig indikator för intelligens 😂 det är många intelligenta människor som gör oövertänkta val. Intelligens gör inte att man lever ett liv som är helt genomtänkt om du tror det.

Samtidigt som man har hög intelligens så kan man vara hindrad av personligheten och karaktären.
Citera
2023-06-13, 10:41
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Jag tog 2 styck, men det var för att få grönt respass. Behövde resa för att kunna träffa familj etc.

Vaccin är en dålig indikator för intelligens 😂 det är många intelligenta människor som gör oövertänkta val. Intelligens gör inte att man lever ett liv som är helt genomtänkt om du tror det.

Samtidigt som man har hög intelligens så kan man vara hindrad av personligheten och karaktären.

En "stark, stabil och fullständig människa" som du själv beskriver dig som tar alltså, sitt jättehöga IQ till trots, två doser av ett experimentellt influensavaccin till genmanipulerande häxbrygd för att... "jag vill kunna resa", typ?

Det är tydligen inte bara din höga intelligens utan även din styrka, stabilitet och mänskliga fullständighet som hindrar dig från att göra övertänkta och omdömesgilla val här i livet.

Men visst. Okej!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback