Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-18, 08:45
  #1
Avstängd
Stepmoms avatar
När var ögonblicket då ni fattade att ni var mångbegåvade och när fattade ni andra att ni var svagbegåvade?


Hur reagerade folk när de fick reda på att ni var mångbegåvade och svagbegåvade? Hur blev ni i framtiden bemött av nära och främlingar?
Citera
2022-05-18, 08:47
  #2
Medlem
Jag märkte redan på dagis att de andra barnen var dummare än mig.
Citera
2022-05-18, 08:55
  #3
Medlem
Min första tanke är att ta anställning på valfri industri. Där kan du kanske uppleva att det kändes bekvämt och mottagligt; eller också motbjudande (på sätt o viss fascinerande) och drivkraft för vidareutveckling.
Citera
2022-05-18, 09:15
  #4
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Alltid insett att de flesta är ganska enkla, inte tänker så djupt, inte är särskilt kreativa eller minns saker ordentligt. Började ha fundera om varför det är så redan som femåring.

Människor reagerar inte särskilt bra på olikheter, ännu mindre på där någon per definition är överlägsen i något eller flera avseenden. Vare sig det gäller längd, styrka, utseende, intelligens, rikedom eller andra (ofta medfödda) förmågor. Så länge man är något men inte påtalar det så tolereras det mer eller mindre, men man får tydligen ****inte*** prata om det. Räcker att nämna medlemskap i Mensa för att bli kallad högfärdig eller att någon ska börja teoretisera kring om en person är autistisk. Det är absolut bäst att hålla tyst om det ute bland alla Livets Hårda Skola-personer, lilahåriga feminazis, gråsossar m.m.
Citera
2022-05-18, 09:22
  #5
Avstängd
Melange5738s avatar
Det jag märkte ganska tidigt var att min intelligens var rätt ojämn, att det var vissa grejer som jag fattade på en betydligt högre nivå än de flesta andra men samtidigt fanns det vissa grejer som jag inte begrep alls förrän efter genomsnittet. Därav att jag lärde mig tidigt att inte spela allan om hur smart jag var eftersom jag lätt hamnade i underläge mot personer som inte hade alla mina svagheter eller överkommit någon av mina svagheter tidigare.

Enkelt exempel är Elon Musk. Han är ett geni när det rör vissa saker men han är ett retard när det rör att formulera sig propert. Hans musik är också helt olyssningsbar. Don't quit your day job.
Citera
2022-05-18, 09:38
  #6
Medlem
Jag Gjorde ett IQ-test när jag var runt 12 och jag fick under 70. Jag har autism som jag fick reda på senare. Några år senare när jag fyllde typ 16 gjorde jag ett nytt IQ-test och fick 90. ​​Och sedan gjorde jag ett tredje några år efter det och fick ungefär samma poäng som föregående test. Nu har det gått många år och jag är i mitten av tjugoårsåldern och jag är ganska säker på att min IQ nu är över 100. Personerna som testade mig blev förvånade över hur mycket mitt resultat växte under åren.

De ville skicka mig till en "speciell" skola. Tur att mina föräldrar inte gjorde det. Det visade sig att jag hade hälsoproblem och sjukdomar som orsakade mitt problem som jag fortfarande inte har hanterat ordentligt, men när jag gör det tror jag att jag kommer att förvandlas till ett geni.
Många av dessa personer som hanterar testerna håller inte mycket med varandra och vissa vill ge dig alldeles för många poäng andra håller inte med och vill ge väldigt lågt. Anledningen till att jag hade gjort så många tester var på grund av hur dåligt det gick i skolan, inte för att jag inte kunde prestera behövlig på de där enkla barnlektionerna utan för att jag inte ville. Jag gick alltid till andra klasser för att leka med mina vänner och ignorerade lärare. Enligt min åsikt är IQ-tester bra på att upptäcka IDIOTER eller genier. Men inte bra att få en korrekt uppskattning.
__________________
Senast redigerad av ForumsHack 2022-05-18 kl. 09:53.
Citera
2022-05-18, 10:45
  #7
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Tror du verkligen att "dumma" personer förstår att de är korkade?

Problemet med frågan om högre intelligens är att många överskattar sig själva eller upplever något som faktiskt inte är sant. Man kan hänvisa till sk intelligenstest men vad mäter dessa egentligen?
Citera
2022-05-18, 10:59
  #8
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tror du verkligen att "dumma" personer förstår att de är korkade?

Problemet med frågan om högre intelligens är att många överskattar sig själva eller upplever något som faktiskt inte är sant. Man kan hänvisa till sk intelligenstest men vad mäter dessa egentligen?

Ja, vad fan betyder ens iq egentligen?

Jag hörde om nån gubbe som kunde sitta i en helikopter och åka över en stad. Sedan kunde han sätta sig ner och rita upp exakt hur staden såg ut uppifrån luften. Sen finns det ju dom som kan lägga upp 5-6 blandade kortlekar i en hög och dom minns exakt hur ordningen på korten är.
Såna här personer lider ofta av någon form av dysfunktion. Dom kanske inte fungerar socialt. En del av dom kan inte knyta sina skosnören och såna grejor.

Dom flesta kanske skulle räkna en sådan person som svagbegåvad men är dom det egentligen?
Dom verkar ju äga ett sinne som nästan ingen annan människa har.
Citera
2022-05-18, 11:02
  #9
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepmom
När var ögonblicket då ni fattade att ni var mångbegåvade och när fattade ni andra att ni var svagbegåvade?


Hur reagerade folk när de fick reda på att ni var mångbegåvade och svagbegåvade? Hur blev ni i framtiden bemött av nära och främlingar?

Jag märkte att jag var högintelligent som 7-8-åring i lågstadiet. Minns speciellt ett tillfälle, någon hade med sig en bok som hette "Mina vänner"(vanligt på den tiden), där fick alla som ville i klassen fylla i information om sig själva till givna frågor - "Vad vill du bli när du blir stor"?, "Hur många syskon har du"?, "Vem är din bästis i klassen"?, "Är du kär i någon klasskompis"?, etcetera.

En fråga löd, "Vem är bästa läraren/skolfröken?". Vi hade två lärare(båda kvinnor), den ena var väldigt rar och mysig, den andra var mer sträng och krävande. Noterade att jag var den enda som svarade att den strängare lärarinnan var den bättre av de två, alla andra svarade att den "snälla & glada" var den bästa.

Förstod då att jag(tillskillnad från de andra) helt kunde separera känsla från fakta. Jag föredrog såklart också lektioner med den trevligare lärarinnan, men hon var inte lika duktig på att lära ut, så den bättre av de två var uppenbarligen den stränga, även om ingen av oss(inte jag heller) föredrog henne.

Fånig anekdot, men minns att polletten trillade ner tydligt då. Senare lärde jag mig begreppet "abstrakt tänkande" och insåg att få(om någon) är min överman på det området.

Apropå diskussionen om fördel/nackdel med att vara intelligent skulle jag säga att som ungdom var det en enorm tillgång, särskilt då ungdomar kommer undan med att vara excentriska och frihetsbejakande. Det är även lite hippt att vara intelligent som ung. Som vuxen är det nog snarare en belastning, man måste in i konsensus-samhället och anamma konventionerna kring beteenden/åsikter. Aningen tröttsamt, men alternativet är värre..

..minns när jag som ung noterade vuxna högintelligenta, som inte "dum-anpassat" sig. Tyckte de var fåniga och patetiska. Så jag visste att jag behövde skynda på att uttömma glädjen och passionen som kommer med att vara högintelligent. Intelligens och virtuositet tillhör ungomen, när Horace Engdahl säger som 60-åring att man aldrig blir färdig med Goethe, så blir det lite kuf-varning, den repliken tillhör 15-åring som vet att han besitter ett unikt intellekt. Med tiden måste vi alla bli grå vuxna..
Citera
2022-05-18, 11:47
  #10
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tror du verkligen att "dumma" personer förstår att de är korkade?

Problemet med frågan om högre intelligens är att många överskattar sig själva eller upplever något som faktiskt inte är sant. Man kan hänvisa till sk intelligenstest men vad mäter dessa egentligen?
Bra sagt.
Jag menar att högintelektuella (oj, svårt ord) underskattar sig själva och alltid ifrågasätter sitt förstånd.
Citera
2022-05-18, 11:56
  #11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Jag märkte redan på dagis att de andra barnen var dummare än mig.

"Dummare än jag" heter det, smartskaft.


Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det jag märkte ganska tidigt var att min intelligens var rätt ojämn, att det var vissa grejer som jag fattade på en betydligt högre nivå än de flesta andra men samtidigt fanns det vissa grejer som jag inte begrep alls förrän efter genomsnittet. Därav att jag lärde mig tidigt att inte spela allan om hur smart jag var eftersom jag lätt hamnade i underläge mot personer som inte hade alla mina svagheter eller överkommit någon av mina svagheter tidigare.

Enkelt exempel är Elon Musk. Han är ett geni när det rör vissa saker men han är ett retard när det rör att formulera sig propert. Hans musik är också helt olyssningsbar. Don't quit your day job.

När jag gick i åk 1 satt vi med skrivböcker. Det en tjej i klassen som var smart som plötsligt utmanade mig och vi började tävla i att göra uppgifterna fort. Vi rev av åk 1 på någon vecka under lektionstid och sedan fick vi åk två och därefter åk 3 vill jag minnas och dessa var klara under höstterminen åk 1. Läraren blev sur för att vi jobbade på så snabbt. Tjejen i klassen gick sedermera på Handels och är bankanalytiker eller investerare på riktigt hög nivå. Jag har inte sett henne på 25 år.

Min allra första riktiga wake up call var när jag gick i åk 7-8 och skulle utföra några uträkningar i matematik framför min pappa, som var rätt sträng. Han är riktigt intelligent och det har jag tyckt hela livet. Matematiken var i hans fält så att säga. Jag löste uppgifterna i raketfart (penna, papper, huvudräkning) utan att stanna upp någonstans och det gick som sagt riktigt fort. När jag var färdig satt han utan att röra en min tyst i någon minut eller två och sa sedan att det var rätt. Någon dag senare sa han till mig att jag var riktigt intelligent och att jag skulle se till att vårda det.

Jag är medveten om somliga av mina brister och svagheter. Om jag fick gå om skolan skulle jag valt att göra vissa saker annorlunda.




Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tror du verkligen att "dumma" personer förstår att de är korkade?

Problemet med frågan om högre intelligens är att många överskattar sig själva eller upplever något som faktiskt inte är sant. Man kan hänvisa till sk intelligenstest men vad mäter dessa egentligen?

Intelligenstest är mångfacetterat, dvs man kan mäta delar av intelligensen på olika sätt. Spatial förmåga, logik, verbalt osv. Man kan ju vidare mäta kreativitet, minneskapacitet, koncentrationsförmåga mm. Personligen tror jag att de med högre IQ har en högre analytisk förmåga och kan se mönster och samband bättre än de mindre intelligenta.

Många män överskattar inte bara sin intelligens utan också sin körförmåga och sitt utseende.
Citera
2022-05-18, 12:43
  #12
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Jag märkte redan på dagis att de andra barnen var dummare än mig.

Du är ett lysande exempel på Dunning-Kruger effekten....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback