Citat:
Ursprungligen postat av
Einzelgaenger
Bostadspriserna går ner för att pöbeln inte har råd att köpa (och låna). Du är pöbeln, herr offentlig sektor. Hade du haft 3-4 miljoner hade det varit en annan historia. En miljon kommer du inte långt med. Det finns ingen räkmacka till medelklassen, det är hårt jobb i ett riktigt jobb som gäller. Inte som parasit i offentlig sektor.
Känner massor av folk i medelklassen och har växt upp i den, arbetar bland den och det finns inte många som har +1 miljon sparat i 35- års åldern eller 2 miljoner i nettotillgångar. En del har bovinster på 1 miljon men dessa pengar sitter i bostaden och de brukar ha barn som kostar mycket pengar. vanligtvis har folk lån på sin 150-200 000 kr bil, blanco skulder eller 200-300 k sparat.
De brukar spendera de mesta på nya dyrare saker som faller i värde, resa, kläder. De är dåliga på handla smart och få bästa priset. Det finns en och annan, oftast nördig person, som sparat i aktier länge och har över 1.5-2 miljoner kapital men då har de försummat de mesta annat i livet. Dessa snåljåpar/nördar och ekonomiskt intresserade brukar ofta inte ha några tjejer och flänga runt med. Detta gäller i Stockholm
Med 2+ styränta kommer bopriserna backa 30-40% i Stockholm och alla bovinster försvinna för de flesta 80-talisterna som köpte för 5-10 år sen.
Med +1 miljon kapital, kan man göra ett riktigt bra klipp på bomarknaden sen och jag kommer fortsätta spara 200k/år tills räntan är 2% om 1.5 år, då har jag mer än så. Med närmare 1.5 miljon kan man köpa fina grejer sen. Att bankerna inte lånar ut minsta lilla är ju bara dösnack.
Det blir fint med sportbil, rolex, båt, villa utanför Stockholm eller lgh i Vasastan, utlandsbostad i Spanien innan 40 samtidigt som medelklassen, som inte presterat och sparat något som mig utan bara konsumerat, inte kommer ha några förmögenheter eller vinster alls i sin bostad. Det är så det ska vara.
De får jaga klipp, leva mer spartanskt och vara lika duktig som slemhog på göra affärer, hålla igen och spara om de vill bli lika förmögna, men det fixar inte 98% av befolkningen.
Har planerat för detta och garderat mig med kommunalt jobb och hyresrätt för detta scenario samt sparat massvis med pengar hehe!