2022-05-24, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Skicka länken till radhuset.

Skickade pm vill inte outa det här
Citera
2022-05-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Det du inte får glömma är att dom som trott på sjunkande priser eller en krasch oftast har lyssnat på vad Riksbanken har sagt men inte fullföljt.
Du har Riksbankens igelkott eller Ingves Räntekotte som den kallas och det är vad Riksbanken har gett för prognoser ett par år framöver i tiden var reporäntan kommer att ligga.

När nu Ingves gick ut med att räntehöjningen kom oväntat från deras sida så satt många av oss och har väntat på detta i 10 år nu då dom själva har haft dom prognoserna.

Exempel så var Riksbankens prognos i oktober 2019 exakt den ränta vi är på nu:
https://www.teknikforetagen.se/conte...denna_gang.png

Det handlar inte om att folk har haft rätt eller fel, det har bara blivit annat utfall än det utlovade. Men med facit i hand så kanske Riksbanken skulle börjat höjt räntan för 5 år sedan. Då hade dom haft lite fler verktyg i verktygslådan nu när vi inte vet hur inflationen och omvärlden utvecklar sig, och folk hade inte hickat till så här direkt när reporäntan höjs fjuttiga 0,25%.

Bostadspriserna är ju inte det enda som spelar roll för inflationssiffrorna. Men det kanske inte var din poäng.

Att bostadspriser påverkas av ränteläget är självklart. Men det är inte enbart ränteläget som påverkar bostadspriserna. Tillgången och efterfrågan gör det också och efterfrågan påverkas inte enbart av ränteläget. De nominella lönerna påverkar mer och dessa rusar i vissa branscher som finns tätt i storstadsregionerna. Det är, i min mening, en ouppnåelig fantasi att svenska bostadspriser skulle ”rasa” till de nivåer en del i dessa forum tror på. Det kommer inte bli någon fyrarummare inne i stan för 3 miljoner kronor. För hade det varit så, så hade jag och min sambo köpt den utan lån direkt. Men det hade vi inte fått, för det hade funnits någon som kan betala mer än så kontakt. Och en annan som hade kunnat betala mer kontant och kanske lagt på ett litet lån. Osv osv. tills priserna är uppe på nivåer som Flashbackare tycker är alldeles för högt.
Citera
2022-05-24, 10:01
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Bostadspriserna går ner för att pöbeln inte har råd att köpa (och låna). Du är pöbeln, herr offentlig sektor. Hade du haft 3-4 miljoner hade det varit en annan historia. En miljon kommer du inte långt med. Det finns ingen räkmacka till medelklassen, det är hårt jobb i ett riktigt jobb som gäller. Inte som parasit i offentlig sektor.

Känner massor av folk i medelklassen och har växt upp i den, arbetar bland den och det finns inte många som har +1 miljon sparat i 35- års åldern eller 2 miljoner i nettotillgångar. En del har bovinster på 1 miljon men dessa pengar sitter i bostaden och de brukar ha barn som kostar mycket pengar. vanligtvis har folk lån på sin 150-200 000 kr bil, blanco skulder eller 200-300 k sparat.
De brukar spendera de mesta på nya dyrare saker som faller i värde, resa, kläder. De är dåliga på handla smart och få bästa priset. Det finns en och annan, oftast nördig person, som sparat i aktier länge och har över 1.5-2 miljoner kapital men då har de försummat de mesta annat i livet. Dessa snåljåpar/nördar och ekonomiskt intresserade brukar ofta inte ha några tjejer och flänga runt med. Detta gäller i Stockholm
Med 2+ styränta kommer bopriserna backa 30-40% i Stockholm och alla bovinster försvinna för de flesta 80-talisterna som köpte för 5-10 år sen.

Med +1 miljon kapital, kan man göra ett riktigt bra klipp på bomarknaden sen och jag kommer fortsätta spara 200k/år tills räntan är 2% om 1.5 år, då har jag mer än så. Med närmare 1.5 miljon kan man köpa fina grejer sen. Att bankerna inte lånar ut minsta lilla är ju bara dösnack.

Det blir fint med sportbil, rolex, båt, villa utanför Stockholm eller lgh i Vasastan, utlandsbostad i Spanien innan 40 samtidigt som medelklassen, som inte presterat och sparat något som mig utan bara konsumerat, inte kommer ha några förmögenheter eller vinster alls i sin bostad. Det är så det ska vara.

De får jaga klipp, leva mer spartanskt och vara lika duktig som slemhog på göra affärer, hålla igen och spara om de vill bli lika förmögna, men det fixar inte 98% av befolkningen.

Har planerat för detta och garderat mig med kommunalt jobb och hyresrätt för detta scenario samt sparat massvis med pengar hehe!
Senast redigerad av slemhog 2022-05-24 kl. 10:24.
Citera
2022-05-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Det blir fint med sportbil, rolex, båt, villa utanför Stockholm eller lgh i Vasastan, utlandsbostad i Spanien innan 40 samtidigt som medelklassen, som inte presterat och sparat något som mig utan bara konsumerat, inte kommer ha några förmögenheter eller vinster alls i sin bostad. Det är så det ska vara.

.

Tror du att du får ovanstående för en svettig miljon ?

Vet du hur lite pengar en miljon är numera? Jag vet att det låter mycket, men det är ingenting idag. Gå in och bygg en Volvo V60, dvs svenne banan bilen nummer 1, och se om du lyckas hamna under 500k.

Tiderna då en miljon var mycket var 10 år seden. Idag är det ingenting.
Citera
2022-05-24, 10:26
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Tror du att du får ovanstående för en svettig miljon ?

Vet du hur lite pengar en miljon är numera? Jag vet att det låter mycket, men det är ingenting idag. Gå in och bygg en Volvo V60, dvs svenne banan bilen nummer 1, och se om du lyckas hamna under 500k.

Tiderna då en miljon var mycket var 10 år seden. Idag är det ingenting.

Jag äger redan en Porsche, båt, rolex, utlandsbostad i Spanien och har alla fina möbler och elektroniska prylar som jag vill ha och har utöver det närmare 1 miljon sparat. Det enda som saknas är bostad med 40% rabatt som snart finns tillgänglig :-)

Jag har planer på köpa villa utanför Stockholm och installera ett Swimspa för 200k. Det blir nice.

https://cdn2.hemfint.se/img/7b/82/98...60cd9e0bcf.jpg
Senast redigerad av slemhog 2022-05-24 kl. 10:31.
Citera
2022-05-24, 14:34
Medlem
448s avatar
Nu är det fint o massa stålar , man får ju dock hoppas blodbadet inte blir för saftigt
Citera
2022-05-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
Kan bara instämma. Var i kontakt med en mäklare som sade att det blivit ungefär 60% färre spekulanter senaste 6 veckorna vilket gör att bud är svårt att få till och i synnerhet en budgivning. Än så länge går dock de flesta för utgångspriset men om det fortsätter i denna takt kommer det börja bli än mer vanligt med underbud eller att utgångspriserna sänks.
Det kan även ses på Hemnet att fler objekt kommer upp än vad det försvinner, det tyder onekligen på att vissa börjat vilja bli av med sina boenden.

Yes vi ser ut att gå in för en riktig jäkla tvärnit nu. Går priserna ner 20-30% är det väldigt mkt monopolpengar som går upp i rök. Det kommer få följdverkningar på många håll. Nybyggen, byggbranschen sen industri m.m. Har för mig att jag läst att ca 20-30% av värdeökningen på hus används upp till annat. Det stora testet för marknaden lär ju komma i augusti/september som brukar vara väldigt starka månader.
Citera
2022-05-24, 16:25
Medlem
Kolla på Hemnet statisk över utbudet nu..
lägenheter är på all time High
Villor inte lika många sedan Oktober 2019
Då hävdar väl också mäklarna att allt inte ens kommer ut på Hemnet utan de har väldigt mycket i sina egna kanaler.
Citera
2022-05-24, 16:48
Medlem
Karmans avatar
Nordea spår en låneränta på 4% vid årsskiftet. Lär väl bli svettigt för vissa?

https://www.di.se/nyheter/storbanken...t-blir-dyrare/
Citera
2022-05-24, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
För att även med 3% ränta kostar det bara 2100/mån att låna 1,2 miljoner. (Med ränteavdrag)
Lägg till avgift på 2000kr så har du boende för 4100kr.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte räntar kommer bestå på någon högre nivå, ekonomin kommer bromsa in rejält.
2000 i avgift? det är riktigt lågt, om vi inte snackar under 25 kvadrat. tänk på att nya föreningar ofta har stor andel rörliga lån, vilket är varför de trots extremt hög belåning kan ha en ganska låg månadskostnad. men går räntan upp, ja då går avgiften också upp

som student med 11k i csn är marginalerna små, att gå från 2 till 3% ränta innebär 700kr mindre i fickan i detta exempel, 24 kvadrat med låg hyra https://seb.se/privat/lana/bolan-och...5&brokerid=374

vad jag menar är att många har små marginaler, speciellt studenter. glöm inte att även amorteringen ska betalas in varje månad
Citera
2022-05-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Då hävdar väl också mäklarna att allt inte ens kommer ut på Hemnet utan de har väldigt mycket i sina egna kanaler.

Landet som helhet ser väl inte så anmärkningsvärt ut däremot stockholm... Där ser det mörkt ut, inte konstigt att priserna viker, ser värre ut än fallet 2017... Tidningarna är sega lär väl dröja till hösten innan detta tas upp där. Innerstan som helhet är ner 10k/kvm sen i mars. Apropå att det "aldrig" går ner där...

Edit: för den som vill tajma marknaden, håll koll på utbudet, troligt är att botten inträffar samtidigt som utbudet är på topp.
Senast redigerad av Merrelito 2022-05-24 kl. 16:55.
Citera
2022-05-24, 16:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Hur ser man det? Har du sparat statistik på antal annonser på Hemnet över tid? Just nu ser jag att det ligger 13478 lägenheter och 7866 villor ute. Låter väl inte så himla mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in