Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 19:44
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvsmall
Jag tror faktiskt inga av de har några som helst kassaregister vilket är väldigt underligt då skatteverket har koll på allt annat. Kan du tänka dig hur mycket frukt som blivit "dålig" men säljs svart. Måste vara sjukt lukrativt att ha ett torgstånd.
Det slog mig att kortbetalning inte alls betyder att det behöver finnas något kassaregister. Eller användas för mer än ett par hundralappar per tillfälle.
Och de flesta knallar jag handlat av de senaste åren verkar numera föredra kort eller swish och frågar oftare om man vill ha kvitto än de gör på Ica. Och kör du inte svart så är ju kontanter bara ett jäkla gissel, speciellt när man ligger ute i fält och arbetar.

Den enda som jag sett har opponerat sig om svarthandeln på det lokala torget är en väldigt bråkig kommunpolitiker som noterade att just frukt och grönt verkar vara överrepresenterat vid registerlösa stånd. Och en viss annan gemensam nämnare på just de handlarna. Men ingen verkar bry sig.
Citera
2022-05-17, 19:46
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Ja, haha! Var där med sonen häromdagen och ungen ville ha jordgubbar. Gubben tar typ en med 10-15 st i och ”väger”, säger 120kr tack! Jag frågar ”skojar du? Ser du inte att jag själv är utländsk?”! Han ”nej, du är för ljus😂”. Jag frågade om det var diamanter han sålde! Tydligen kostade hektot 20kr. Jag lämnade och drog! Inte ens svenska jordgubbar och så dyra!

För flera år sen märkte jag också som en skribent säger, du får inte plocka själv.. Där sa jag också att om jag inte plockar själv så köper jag inget heller, vem är så dum att köpa en gris i säcken? Gubben började med ”ahhhh (höjde rösten) dooo litar inte på mig?! *babblar arabiska med en kollega om hur dum jag är”. Han fick höra alla möjliga och omöjliga svordomar på arabiska tillbaka!

Han försökte be då om ursäkt att han inte visste. Jag bad han stoppa upp sin ursäkt i hans kollegas röv.

Aldrig mer!


Jag bjuder grabben på jordgubbar om vi skulle ses någon dag!
Citera
2022-05-17, 19:48
  #27
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har handlat där massa gånger. De har aldrig snott 13 lax av mig.

För att du skulle märka det. De riktar ju uppenbarligen in sig på 90-åringar som inte märker det.
Citera
2022-05-17, 19:51
  #28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuvsmall
Jag tror faktiskt inga av de har några som helst kassaregister vilket är väldigt underligt då skatteverket har koll på allt annat. Kan du tänka dig hur mycket frukt som blivit "dålig" men säljs svart. Måste vara sjukt lukrativt att ha ett torgstånd.

Speciellt då allt brukar vara billigare på ICA.

Helt klart tittar myndigheterna mellan fingrarna. Antagligen för att det krävs för mycket tid o resurser att sätta dit dem. Dels för att några styrande i staden tycker det ger ett possitivt mångkulturellt inslag. Dels för att om man börjar sätta åt fusket så riskerar man idag att bli rasist o islamofob.

Dubbla måttstockar.
Lagen gäller inte sedan länge lika för alla.
Rättssystemet satt ur spel.

Då är det bättre att jaga IT-konsulters inköp o avdrag.
Citera
2022-05-17, 19:51
  #29
Medlem
Sinraths avatar
Straffskalan för grovt bedrägeri är högt, från 6 månader till 6 år. Detta görs medvetet, mot utvalda personer, mot samhällets svagaste, systematiskt och i sina sinnes fulla bruk. Det kan i värsta fall slå riktigt hårt ekonomiskt mot personerna dom lurar och få dom känna stark hälsovådlig oro och ängslan i lång tid efteråt. Särskilt illa om man kanske inte har så många år kvar. Man kan inte bli fälld av ett misstag så varför är det inte skadestånd OCH fängelse plus utvisning, om det är applicerbart, för dessa åldringsbrott?
Artikeln verkar ge sken av att polisen bara "kört bort dom" från torghandeln..
Citera
2022-05-17, 19:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Jag ser de som framgångsrika entreprenörer, man måste roffa åt sig i sverige om man ska lyckas, det är först till kvarn och de dumma/naiva och godtrogna får lida pin, det är den världen våra politiker utvecklat åt oss, ge er in i matchen eller hamna på gatan
Det går utmärkt att jobba och driva företag framgångsrikt utan att ockra någon. Nästan bättre i längden skulle jag tro.

Häng inte med sossar, för din egen skull. De är inte bra för dig.
Citera
2022-05-17, 19:58
  #31
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det slog mig att kortbetalning inte alls betyder att det behöver finnas något kassaregister. Eller användas för mer än ett par hundralappar per tillfälle.
Och de flesta knallar jag handlat av de senaste åren verkar numera föredra kort eller swish och frågar oftare om man vill ha kvitto än de gör på Ica. Och kör du inte svart så är ju kontanter bara ett jäkla gissel, speciellt när man ligger ute i fält och arbetar.

Den enda som jag sett har opponerat sig om svarthandeln på det lokala torget är en väldigt bråkig kommunpolitiker som noterade att just frukt och grönt verkar vara överrepresenterat vid registerlösa stånd. Och en viss annan gemensam nämnare på just de handlarna. Men ingen verkar bry sig.


Är några år sen jag hade butik men jag är tämligen säker på att du måste ha någon form av godkänt kassaregister och alltid erbjuda kunden kvitto.
Citera
2022-05-17, 20:00
  #32
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Hur går sånt här till? Jag skulle ju märka om jag behövde betala 13000 för lite morötter..

Edit: Såg nu, dom har "hjälpt" till med att slå in belopp i kortläsaren.

Äldre ser illa dessutom kan vara svårt att se om det står 12.00 eller 1200 på den lilla rutan i en terminal. Jävligt svinigt att bedra äldre. Hur vad det nu. Invandrare är så vänliga mot äldre. Det var ju ett kriterium för att få folk och acceptera invandringen.
Citera
2022-05-17, 20:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Är några år sen jag hade butik men jag är tämligen säker på att du måste ha någon form av godkänt kassaregister och alltid erbjuda kunden kvitto.
Samma här och visst var det så redan då. Om man var hederlig. Men jag vet inte hur det är med kortterminal, om den tvunget är sammankopplat med ett visst konto och så. Det finns ju lite olika terminaler idag som ser ut och heter som de är köpta på Wish, en gårdsbutik jag brukar handla på har en sådan. Har ingen aning om hur det funkar eller var pengarna kan ta vägen med en sådan.

Och på marknader blev kvitton en nymodighet först för kanske 10 år sedan, det var nog 99% magväska rätt över hela branschen. Lite charmigt på sitt sätt om man ser ur ett dåtida Sverigeperspektiv.
Citera
2022-05-17, 20:14
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har handlat där massa gånger. De har aldrig snott 13 lax av mig.


har du supit varje dag i 25 år så du ser ut som du är 80 år?
skulle förklara endel
Citera
2022-05-17, 20:18
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Speciellt då allt brukar vara billigare på ICA.
Det var länge sedan jag såg något fynd hos en torghandlare eller marknadsknalle. Speciellt när det gäller varor som Ica är experter på. Det är nog mer grejen i sig, det lite exotiska sättet att handla på. Jag brukar exvis köpa färdigbyxad abborre som fångats samma morgon som Jocke kommer med fiskbilen och det är inte priset som lockar.

Att köpa vanlig gul lök från Holland för 18 spänn kilot på parkeringen bakom Ica känns vara korkat när den kostar 12 spänn 40 meter bort. Men vissa blir ju alldeles till sig av det "lantliga" och pittoreska. Att slå in vad som helst i cellofan och julklappssnöre ökar prislappar med kanske 50%.
Citera
2022-05-17, 20:20
  #36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Det var länge sedan jag såg något fynd hos en torghandlare eller marknadsknalle. Speciellt när det gäller varor som Ica är experter på. Det är nog mer grejen i sig, det lite exotiska sättet att handla på. Jag brukar exvis köpa färdigbyxad abborre som fångats samma morgon som Jocke kommer med fiskbilen och det är inte priset som lockar.

Att köpa vanlig gul lök från Holland för 18 spänn kilot på parkeringen bakom Ica känns vara korkat när den kostar 12 spänn 40 meter bort. Men vissa blir ju alldeles till sig av det "lantliga" och pittoreska. Att slå in vad som helst i cellofan och julklappssnöre ökar prislappar med kanske 50%.

Handlas inte all fisk i Göteborg o körs sedan ut till återförsäljare runt om i Sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback