Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-17, 09:03
  #1
Medlem
Hej kära vänner!

Lider av sömnbrist. Mestadels på grund av jobbiga drömmar. Inga större insomningsproblem men vaknar efter ca. 3h och har svårt att somna om. Ofta i drömmarna hamnar jag i socialt jobbiga situationer. Typ att jag missat att bocka av i röstlängden. Jag vet jävligt skumt men jag tror att jag har någon form av social fobi och ångest i grunden.

Hursomhelst, jag misstänker att de läkemedel jag tar är boven. Jag tar mirtazapin 30mg, olanzapin 5mg, melatonin 5mg och sertralin 50mg. Hade propavan förut samt imovan vid behov samt theralen, hade även högre doser olanzapin och sertralin. Upplevde att de jobbiga drömmarna blev mindre frekventa en period efter att jag trappat ner men nu är de som sagt tillbaka. Har inga tecken på depression eller psykos för nuvarande.

Kopplad till affektiva mottagningen i min hemstad. Behöver nu kontakta dem men hur övertalar jag dem att jag behöver sluta med alla läkemedel. Känner mig som sagt frisk i övrigt. Finns det någon medicin som endast hjälper med sömnen utan mardrömmar som biverkning?
Citera
2022-05-17, 09:10
  #2
Medlem
Jag tror det är sertralinet som är boven. Jag hade också mycket knepiga drömmar när jag åt det. Du behöver inte övertyga vården utan bara berätta att du bestämt dig för att du inte vill ha det mer sen halverar du dosen en gång i veckan ungefär till den är låg nog att helt ta bort.
Citera
2022-05-17, 12:07
  #3
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Melatonin och sertralin kan ge konstiga drömmar. I princip alla dina läkemedel kan orsaka det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback