Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2022-05-26, 10:57
  #85
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag instämmer, det skulle vara mycket intressant.

Dynamiken är intressant och ev. lite svår.
Vi män är biologiskt betingade att vara beskyddande(gynocentriska). Hur det då förhåller sig mot "ens" drottning... Är det drottningarna som styr upp reppressionen eller är det tjänstemännen som låter sina instinkter styra?
Å andra sidan, skulle en god härskare se och styra upp tjänstemännen som missrepressenterar ens styre.
Citera
2022-05-26, 11:42
  #86
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Dynamiken är intressant och ev. lite svår.
Vi män är biologiskt betingade att vara beskyddande(gynocentriska). Hur det då förhåller sig mot "ens" drottning... Är det drottningarna som styr upp reppressionen eller är det tjänstemännen som låter sina instinkter styra?
Å andra sidan, skulle en god härskare se och styra upp tjänstemännen som missrepressenterar ens styre.

Ja dynamiken vore intressant, både avseende manliga och kvinnliga regenter. Jag tror dock det är ett mycket svårt ämne att forska kring. Det är ju inte bara så att hur regenterna har härskat kan skilja sig, det kan ju också vara så att hur det har uppfattats och dokumenteras skiljer sig beroende på regentens kön.
Jag gissar att manliga och kvinnliga regenter har uppfattats olika, precis Margret Thatcher tillskrivs en hårdhet och oförsonlighet som inte hennes manliga kollegor med liknande approach skulle tillskrivas.
Citera
2022-05-26, 19:02
  #87
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja dynamiken vore intressant, både avseende manliga och kvinnliga regenter. Jag tror dock det är ett mycket svårt ämne att forska kring. Det är ju inte bara så att hur regenterna har härskat kan skilja sig, det kan ju också vara så att hur det har uppfattats och dokumenteras skiljer sig beroende på regentens kön.
Jag gissar att manliga och kvinnliga regenter har uppfattats olika, precis Margret Thatcher tillskrivs en hårdhet och oförsonlighet som inte hennes manliga kollegor med liknande approach skulle tillskrivas.

Plus att underlaget just gällande kvinnliga regenter historiskt sett är försvinnande litet.
__________________
Senast redigerad av Jenny9 2022-05-26 kl. 19:11.
Citera
2022-05-30, 12:17
  #88
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag vet inte hur gammal du är, men jag är i alla fall tillräckligt gammal för att minnas en Margret Thatcher - så helt könsbundet är det ju inte.
Margret Thatcher hade sina brister som feminist, men såvitt jag vet startade hen inga krig?
Citera
2022-05-30, 12:18
  #89
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Menar du i Ryssland eller i Ukraina?
Båda naturligtvis. Det behövs förnuftiga människor i ledningen i båda länderna, som vet att våld inte löser några problem! Typiskt manligt!!
Citera
2022-05-30, 12:23
  #90
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Margret Thatcher hade sina brister som feminist, men såvitt jag vet startade hen inga krig?
Hon drev krig om Falklandsöarna, ett krig om ansågs omöjligt att vinna för GB. Då kan man klart hävda att Argentina ockuperade Falklandsöarna -- Argentina ansåg dock att det motsatta var för handen - GB ockuperade Falklandsöarna.
Citera
2022-05-30, 12:34
  #91
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon drev krig om Falklandsöarna, ett krig om ansågs omöjligt att vinna för GB. Då kan man klart hävda att Argentina ockuperade Falklandsöarna -- Argentina ansåg dock att det motsatta var för handen - GB ockuperade Falklandsöarna.
Det var Argentina som angrep, men visst - man borde löst konflikten med förhandlingar, men MT kunde väl inte stå emot de vita männen omkring henom.
Citera
2022-05-30, 12:42
  #92
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Det var Argentina som angrep, men visst - man borde löst konflikten med förhandlingar, men MT kunde väl inte stå emot de vita männen omkring henom.
Argentina angrep inte GB, utan återtog/ockuperade Falklandsöarna - som enligt dem var ockuperat av GB.
Det som är poängen är att Thatcher istället för förhandling valde krig, ett krig som ansågs omöjligt att vinna för GB men som hon vann. Det var inte så att hon backade för krig.
Citera
2022-05-30, 12:43
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja dynamiken vore intressant, både avseende manliga och kvinnliga regenter. Jag tror dock det är ett mycket svårt ämne att forska kring. Det är ju inte bara så att hur regenterna har härskat kan skilja sig, det kan ju också vara så att hur det har uppfattats och dokumenteras skiljer sig beroende på regentens kön.
Jag gissar att manliga och kvinnliga regenter har uppfattats olika, precis Margret Thatcher tillskrivs en hårdhet och oförsonlighet som inte hennes manliga kollegor med liknande approach skulle tillskrivas.

Om man går på sakfrågan, dvs avskaffandet av subventioner och nedläggandet av kolgruvor...hennes fight mot brittiska fackföreningarna så jo... även en man hade fått epitet av samma sort av den politiska vänstern. Vänstern anklagar högern för de egenskaperna generellt.

Högern anses hård och oförsonlig, det gäller nog.

Det är lite som ramsan att kvinnor bedöms och rannsakas efter utseende, men inte män. Ändå är världens två mest omtalade politiska frisyrer manliga (Trump och BJ). Och i Sverige?? Det är väl ändå Borgs hästsvans??

Det går att mäta objektivt vad gäller t ex krig om det är skillnad på män och kvinnliga ledare och det verkar det inte vara. Våld är ett universellt maktmedel helt enkelt.
Citera
2022-05-30, 12:47
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Plus att underlaget just gällande kvinnliga regenter historiskt sett är försvinnande litet.

Färre men det har funnits drottningar med stor makt i Europa, tillräckligt för att se en trend att de inte agerar fredligare än manliga.

Våld är som sagt ett universellt maktmedel, som används av det mesta som lever. Bakterier, svampar, växter och djur.
Citera
2022-05-30, 12:51
  #95
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om man går på sakfrågan, dvs avskaffandet av subventioner och nedläggandet av kolgruvor...hennes fight mot brittiska fackföreningarna så jo... även en man hade fått epitet av samma sort av den politiska vänstern. Vänstern anklagar högern för de egenskaperna generellt.

Högern anses hård och oförsonlig, det gäller nog.
Nej, en man hade inte fått samma epitet. Visa mig någon man ur brittiska högern som fått det.

Citat:
Det är lite som ramsan att kvinnor bedöms och rannsakas efter utseende, men inte män. Ändå är världens två mest omtalade politiska frisyrer manliga (Trump och BJ). Och i Sverige?? Det är väl ändå Borgs hästsvans??
Det utseende som rankas när det gäller kvinnor handlar inte om håret. Att du tar upp håret som något jämförbart visar bara hur okej det är att bedöma kvinnor efter utseende, eftersom du inte förstår skillnaden på det som sägs om hårtussen (som de dessutom kan förändra när de vill) och kvinnors hela företeelse, kroppar etc

Citat:
Det går att mäta objektivt vad gäller t ex krig om det är skillnad på män och kvinnliga ledare och det verkar det inte vara. Våld är ett universellt maktmedel helt enkelt.
Länka gärna till objektiva jämförelser. Det skulle som sagt var vara intressant att jämföra samtida män och kvinnor.
Citera
2022-05-30, 13:02
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, en man hade inte fått samma epitet. Visa mig någon man ur brittiska högern som fått det.


Det utseende som rankas när det gäller kvinnor handlar inte om håret. Att du tar upp håret som något jämförbart visar bara hur okej det är att bedöma kvinnor efter utseende, eftersom du inte förstår skillnaden på det som sägs om hårtussen (som de dessutom kan förändra när de vill) och kvinnors hela företeelse, kroppar etc


Länka gärna till objektiva jämförelser. Det skulle som sagt var vara intressant att jämföra samtida män och kvinnor.

Det finns å andra sidan ingen brittisk man i modern tid som tagit den striden mot vänstern och facken. Alla jamsade med. Thatcher är unik i brittisk politik i sin omläggning av UKs näringslivspolitik.

Du menar att mäns utseende och kroppar inte kommenteras? Det gör det ju... håret var ett tydligt exempel. Framförallt kortvuxna män får ju höra det.

Okej, då har du Thatcher och Indira Gandhi som använde militär styrka framför förhandling. I Pakistan fanns en kvinnlig motpart dessutom. Inte blev det fred i Kashmir för det. Där hade väl kvinnorna chansen till fredspriset?

Både Finland och Sverige har kvinnliga statsministrar (vänster dessutom) som nu leder oss in i Nato, vilket ju är lite anmärkningsvärt efter alla år av manlig neutralitet och alliansfrihet. Björklund kallades ofta bombliberal och fick en massa hån för en säkerhetspolitik som nu Andersson omfamnar utan att bli kallad krigshetsare?

Så hittar du fredliga kvinnliga ledare, men det finns ju även manliga duvor.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback