Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-13, 02:13
  #1
Medlem
Hej!

Jag använder mig av en lösenordshanterare, som kräver ett lösenord.
Den kräver också en så kallad keyfile. Varje gång jag trycker på "Browse" för att söka efter den, så öppnas just den mappen som filen ligger i, vilket naturligtvis inte är så bra!

Jag minns att jag löste det på min Retina 13 Mac för många år sedan.
Men minns inte hur, och har provat allt möjligt. Det verkar inte funka.

Hur får jag min dator att glömma den senaste öppnade platsen när en trycker på "Browse"?
Citera
2022-05-13, 10:34
  #2
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurister
Hej!

Jag använder mig av en lösenordshanterare, som kräver ett lösenord.
Den kräver också en så kallad keyfile. Varje gång jag trycker på "Browse" för att söka efter den, så öppnas just den mappen som filen ligger i, vilket naturligtvis inte är så bra!

Jag minns att jag löste det på min Retina 13 Mac för många år sedan.
Men minns inte hur, och har provat allt möjligt. Det verkar inte funka.

Hur får jag min dator att glömma den senaste öppnade platsen när en trycker på "Browse"?
Gissningsvis sparas det någonstans i ~/Library/Preferences/ under namnet för programvaran. T.ex. så sparas inställningar från Apples programvaror i com.apple.*-filer. Du kan i terminalen använda kommandot defaults för att läsa vad dessa filer innehåller, t.ex. om det innehåller någon sparad sökväg. Då kan du antingen radera hela den aktuella preferences-filen, eller använda defaults write för att skriva över med en annan sökväg. Hittar du inget där är det nog enklast att kontakta tillverkaren för programvaran och fråga var senaste sökvägen sparas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback