Citat:
Ursprungligen postat av
Godnattrunkaren
Men gå och bajsa på er jävla Gud. Varför gaggar ni om Gud i den här jävla tråden? Hur relevatn är det? starta en egen tråd annars börjar jag rapportera era inlägg.
Är det rätt att mörda ett fitthål som mordhotar mig? Det har inte hänt, ännu. Men jag väntar på att det ska ske. Jag har alltid haft som princip har jag intalat mig själv att om någon mordhotar mig så ska jag ta personen av daga på fläcken. Med alla dess konsekvenser. Fast jag har ju så klart en plan i mitt huvud vad som ska hända efteråt för att minimera konsekvenserna så mycket det går. Men man kan ju bara göra så mycket. Men jag tänker ju så att ett mordhot är ett mordhot och det finns ingen anledning att ta lätt på det så varför inte agera först. Om jag inte kommer undan med det så är jag villig att ta den juridiska skadan. Men moraliskt sett så kommer jag alltid att anse att jag handlade rättfärdigat.
Jag skulle säga rent moraliskt och juridiskt har du inte rätt att använda mer våld en vad som krävs för att skydda dig eller en annan person.
Sen kan man väl i princip ifrågasätta en del av den svenska tolkningen.
Själv blev jag dömd för misshandel(I och för sig av en oenig domstol och fick en villkorlig dom) då jag avbröt ett pågående brott och personen attackerade mig med en kniv, jag lyckades freda mig och avväpna personen men avslutade det hela med att knäcka hans käkben med ett sista slag innan polisen avbröt det hela.
Men jag kan knappast se att det hade varit vare sig en moralisk eller juridiskt försvarbart att tillfoga honom större skador som kunde brant honom om livet.